Camí Oliba a peu. 9 De Vilanova de Sau a Tavertet

Photo ofCamí Oliba a peu. 9 De Vilanova de Sau a Tavertet Photo ofCamí Oliba a peu. 9 De Vilanova de Sau a Tavertet Photo ofCamí Oliba a peu. 9 De Vilanova de Sau a Tavertet

3 hours
November 10, 2022
June 2022

near Vilanova de Sau, Catalunya (España)

Camí Oliba a peu. 9 De Vilanova de Sau a Tavertet

Novena etapa a peu del Camí Oliba. Consulteu les característiques generals d’aquesta ruta a l’etapa Camí Oliba a peu. 1 Del Monestir de Montserrat a Manresa.

Tram que remunta des del fons de la vall del Ter fins als calms del Collsacabra. El camí s’eleva sobre l’embassament de Sau salvant els espadats de les cingleres de Tavertet pel pas de l’Escaleta i el grau del Moltorer. A mesura que es guanya altitud s’observen els canvis que aquesta provoca en la vegetació: el paisatge transita entre els entorns propis de la muntanya mediterrània fins als ambients característics de la muntanya humida centreeuropea, on s’observa la presència de prats de pastura, rouredes i, fins i tot, algun bedollar.

L’embassament de Sau, juntament amb el de Susqueda i el del Pasteral, forma part de la xarxa de grans infraestructures de captació d’aigua i producció d’electricitat del riu Ter. Té una llargada de 17 km i 3 km d'amplària en el punt de més dilatació. La capacitat màxima és de 177 hm³. La resclosa de retenció mesura 260 metres a la coronació per 75 d'altura. La potència elèctrica instal·lada és de 55 MW, amb una producció anual mitjana de 85 GWh. Aquesta magnitud es correspon a les necessitats anuals d’unes 29.500 llars, inferior a les de Girona, que en té una mica més de 38.000.

L’obra, que va ser força discutida -encara que l’oposició no va tenir cap mena d’efecte- va ser bastida entre els anys 1947 i 1962 i, un cop plena, va submergir un entorn de gran bellesa natural, al bell mig del qual hi havia el poble de Sant Romà de Sau. El seu campanar i l'església romànica del segle XI no van ser traslladats ni, per tant, salvats de la inundació.

Al recorregut del Camí Oliba s’hi continua sumant el del GR 2.

Ruta senyalitzada.

0,00 km (552 m). Plaça Major de Vilanova de Sau, davant de l’església de Santa Maria. Se surt del poble en direcció NE, prenent el carrer que deixa a l’esquerra l’església de Santa Maria i, a sota, a mà dreta, la casa de colònies anomenada El Company. Es creua la carretera i es continua baixant cap a l’embassament de Sau. Més avall, s’arriba a tocar del casal de les Tallades, ara casa de colònies, l’accés al qual es deixa a mà esquerra.

1,80 km (463 m), 0 h 25 min. Es creua la riera del Moran i es puja fins al nucli de Sant Romà de Sau, edificat originàriament per allotjar els treballadors que van construir la presa de Sau. Es travessa el nucli i es baixa per un camí de fort pendent que desemboca al final de la carretera N-141, a tocar del gran barratge artificial de Sau.

4,66 km (425 m), 1 h 12 min. Presa de l’embassament de Sau. Es creua cap a l’altra banda i es continua cap a l’esquerra (NW) seguint la pista asfaltada que condueix al Club Nàutic. Més enllà, després d’un revolt de 180 graus, es passa pel costat de l’hotel-restaurant La Riba. Es continua recte, deixant, a la dreta (E), una pista, també pavimentada, que puja a Rupit. Cal fer atenció a la propera bifurcació, situada a 225 m d’aquest trencall.

7,00 km (481 m), 1 h 47 min. Cal deixar la pista asfaltada i prendre, a la dreta (N) el camí de terra senyalitzat, en direcció a Tavertet. Al cap de poc es deixa a la dreta (E) l’accés a la masia del Masnou. El camí es fa més estret i acaba convertint-se en corriol. Es comença a pujar pronunciadament, ja arran de cingle. El passa el pas de l’Escaleta, es deixa a la dreta el cingle de Moltorer i, amb un seguit d’esses, se surt al coll de Malla, ja en l’altiplà de Tavertet.

10,00 km (870 m), 3 h 00 min. Tavertet. Església de Sant Cristòfol. Final de la novena etapa.