Camí Oliba a peu. 7 De Folgueroles al Parador de Sau

Photo ofCamí Oliba a peu. 7 De Folgueroles al Parador de Sau Photo ofCamí Oliba a peu. 7 De Folgueroles al Parador de Sau Photo ofCamí Oliba a peu. 7 De Folgueroles al Parador de Sau

July 16, 2022
June 2022

near Folgueroles, Catalunya (España)

Camí Oliba a peu. 7 De Folgueroles al Parador de Sau

Setena etapa a peu del Camí Oliba. Consulteu les característiques generals d’aquesta ruta a l’etapa Camí Oliba a peu. 1 Del Monestir de Montserrat a Manresa.

Oficialment, l’etapa acaba a Sant Pere de Casserres. Com que les instal·lacions del monestir no disposen d’allotjament (sí, però, de servei de restauració) en aquesta proposta el final s’ha situat al Parador de Sau.

El vell monestir de Sant Pere de Casserres és un paradigma de l’art romànic català. La seva austeritat voreja l’asprivesa pel despullament i l’absència d’ornamentació supèrflua en l’arquitectura. La nuesa de les seves formes manifesta de manera diàfana la bellesa pura i singular d’una idea del món sense aparences ni artificis, on proporcions, volums, buits, espais, llum i ambients representen la concepció d’un equilibri perfecte entre l’obra i la vida en la seva totalitat, la que es viu en present i la seva repercussió, que la transcendeix. El fil d’aquesta idea es manté en la visió del món català a través dels segles.

Consulteu els horaris d’obertura del monestir al seu web.

Ruta senyalitzada.

0,00 km (552 m). Folgueroles. Plaça de Jacint Verdaguer, davant de l’Ajuntament. Se surt en direcció NE pel carrer de Tavèrnoles, deixant l’edifici de l’església a mà dreta (E). Quan s’és davant del camp de futbol, es pren el carrer de la dreta. Immediatament, es trenca a l’esquerra (W) prenent la Ronda de la Damunt, que gira al N de seguida. Més enllà, es passa pel costat de l’ermita de la Damunt

2,00 km (530 m), 0 h 28 min. Tavèrnoles. Cal atansar-se al temple romànic de Sant Esteve, de magnífica resolució en el seu campanar. Es creua la carretera BV-5213 i s’arriba a la urbanització de la Zona de les Piscines. El recorregut gira, aleshores, a la dreta (E) i entra en l’àmbit de l’espai natural de les Guilleries-Savassona. Un corriol, dret però curt, permet pujar a l’humil i evocador puig de Sant Feliuet de Savassona, on hi ha una esglesiola romànica edificada damunt de les restes d’una antiga fortificació ibera. Es continua seguint els senyals. El traçat fa una ziga-zaga cap al NE per baixar fins al camí per on discorre el GR 210, que se seguirà cap a la dreta (E), per damunt del riu Ter.

6,90 km (540 m), 1 h 40 min. Fucimanya. Es desemboca en un carrer de la urbanització del mateix nom. Es continua cap al N resseguint els seus carrers fins al final (punt 8,58 del recorregut). Un camí, a cops malmès per les pluges, baixa al torrent de l’Infern i el creua (aquí el Camí Oliba se separa del GR 210, que se'n va cap a la dreta). Anant a l'esquerra (NW), es remunta en una travessa en diagonal el vessant oest del llom de Casserres, la Soleia, fins que s'arriba al peu d'un grau. Es puja cap a la dreta i es troba la pista d’accés asfaltada que comunica el Parador de Sau amb Sant Pere de Casserres. Creuant la pista es desemboca en el camí a peu que prové del Parador, que se seguirà, ara cap a l’esquerra (NW), per anar fins al monestir.

12,36 km (487 m), 3 h 15 min. Monestir de Sant Pere de Casserres. Es torna fins al punt d’unió amb el camí per on s’ha pujat del torrent de l'Infern. Ara es continua recte, cap al SE, en direcció al Parador.

16,12 km (562 m), 4 h 15 min. Parador de Sau (terme municipal de les Masies de Roda). Final de la setena etapa.

El Parador de Sau està situat en un indret privilegiat, amb una panoràmica molt bonica sobre l’embassament de Sau i les cingleres de Tavertet. Ocupa l'antiga masia del Bac de Sau, reformada. Va obrir les portes el 1972 i sis anys després, el mes de setembre de 1978, allotjava els parlamentaris que van redactar l'avantprojecte d'Estatut de Catalunya, el segon del segle XX, conegut com l'Estatut de Sau.