Camí Oliba a peu. 18 De Molló a Prats de Molló

Photo ofCamí Oliba a peu. 18 De Molló a Prats de Molló Photo ofCamí Oliba a peu. 18 De Molló a Prats de Molló Photo ofCamí Oliba a peu. 18 De Molló a Prats de Molló

November 16, 2022
June 2022

near Molló, Catalunya (España)

Camí Oliba a peu. 18 De Molló a Prats de Molló

Divuitena etapa a peu del Camí Oliba. Consulteu les característiques generals d’aquesta ruta a l’etapa Camí Oliba a peu. 1 Del Monestir de Montserrat a Manresa.

Ruta senyalitzada.

0,00 km (1.182 m). Molló. Carrer de Sant Sebastià, davant de la Casa de la Vila del municipi. Cal pujar pel carrer del mateix nom en direcció nord, deixant la paret de l’església a la dreta. Es passa la plaça Major on es troba el traçat del camí de gran recorregut pirinenc, GR 11. Es continua recte, amunt, pel carrer de Guardiola. Al cap de poc, el vial es bifurca; es continua per l’esquerra seguint el carrer de Setcases i se surt del nucli urbà.

0,48 km (1.234 m), 0 h 10 min. Font del Tonet. Bifurcació. Es trenca a la dreta (E) deixant els senyals del GR 11 a l’esquerra i se surt en un altre camí, per on, conjuntament amb el GR 151 hi discorre el 116. Es gira a l’esquerra (NW), ara entre prats i amb una bona vista sobre la vall del Ritort. Més amunt s’entra al bosc, es fa una doble llaçada i es passa pel costat de la masia de la Bola.

1,80 km (1.289 m), 0 h 31 min. La Bola. El mas es deixa a mà dreta (S); una mica més enllà, el camí es torna a dirigir al nord. Passada la torrentada del Galàpet (km 2,62, 1.326 m), comença una baixada que, salvada una lleugera inflexió que hi ha abans dels Grells, durà fins al pont del Ritort.

3,41 km (1.306 m), 0h 55 min. Es desemboca a la pista dels Grells, que es pren seguint-la recte, tal com es venia, en baixada cap al SE. La masia del Grell de Dalt queda a l’esquerra, la del Grell de Baix, a la dreta, una mica més endavant. La pista gira al nord. Cal parar atenció en el proper revolt a la dreta.

3,82 km (1.258 m), 1 h 02 min. Desviació a l’esquerra. Es deixa la pista, que gira a la dreta, i es pren el trencall del corriol que surt a l’esquerra (N) i s’endinsa al bosc.

4,31 km (1.183 m), 1 h 11 min. Es desemboca a la carretera d’accés al poble Espinavell, les cases del qual són visibles enfront i força més amunt. Se segueix l’asfalt durant uns metres, es passa el pont del Ritort i, quan la carretera gira a l’esquerra, es deixa i es continua cap a la dreta travessant una esplanada (senyalització i plafons explicatius). Es continua cap al NE passant per sota d’un aqüeducte. Quan la pista gira a la dreta, es deixa i es continua a l’esquerra (N) pel camí que creua el torrent. S’arriba a tocar de les cases d’Espinavell i es puja cap a la dreta.

4,80 km (1.233 m), 1 h 23 min. Espinavell. Plaça d’Estudis, sota l’edifici de l’antiga escola on s’ha habilitat un allotjament. Es pren el carrer d’Enllà deixant l’escola a mà esquerra (W), cap amunt i amb forta pujada, es deixa l’església de la Mare de Déu de les Neus a l’esquerra i se surt del poble. Hi ha una bifurcació, es pren el camí de Fabert cap a la dreta. El camí s’endinsa en un bosc espès, gira al SE i, després, al NE, vorejant el llom rabassut del serrat de la Perdiu i deixant dos trencalls secundaris a la dreta. Es travessa el pla d’en Bertran i, planerament, s’accedeix a Fabert.

7,22 Km (1.390 m), 2 h 05 min. Fabert. Placeta situada al centre del llogarret on desemboca la carretera d’accés. Es continua recte pel camí de terra que surt cap al NE. Es passa pel costat de can Freixe i s’arriba, encara planerament, al torrent de la Closeta, que es travessa. Es fa una ziga zaga al SE i al N i s’emprèn la darrera pujada de tota la travessa del Camí Oliba per remuntar el llom arrodonit que, passant pel poc prominent puig Rodonell i girant, força més amunt, cap a llevant, condueix al fil de la carena pirinenca.

10,18 km (1.621 m), 3 h 00 min. Coll de les Basses. Frontera entre els estats espanyol i francès. Es travessa el filat del bestiar i s’entra a la comarca del Vallespir de la Catalunya del Nord. L’itinerari continua cap a llevant, ja en baixada. Més enllà (km 11,31, 1.531 m), es deixa a l’esquerra el camí que du a la propera torre medieval del Mir, que val la pena de visitar. Es continua baixant.

14,13 km (1.087 m), 4 h 05 min. El Mir, llogaret que es deixa a mà dreta. Se segueix la pista pavimentada d’accés durant uns metres; en el revolt que hi ha a continuació, es deixa per prendre el camí que se’n va en baixada cap a l’est. Més avall (km 15,20, 982 m), es torna a desembocar en aquesta pista al costat dels masos del Xatart. Ara se seguirà cap amunt, a l’esquerra, durant 150 m, i es tornarà a deixar per reprendre el camí de baixada que surt a mà dreta (NE) i es dirigeix ja a Prats de Molló, visible al davant, quan el bosc ho permet. Finalment, es desemboca a la carretera de la Presta a Prats de Molló, prop de la rotonda de distribució circulatòria. Es pren cap a l’esquerra per anar a passar el riu Tec per la passera de vianants.

17,50 km (749 m), 4 h 55 min. Prats de Molló (el municipi és diu, en català, Prats de Molló i la Presta). Casa de la Vila, final d’etapa i final de l’actual versió del Camí Oliba. Travessant el nucli antic en direcció a llevant, passat el portal de la muralla medieval, s’arribarà a la plaça del Firal, on hi ha la parada dels autobusos a Molló i Camprodon.

Prats de Molló havia estat una vila important del Comtat de Besalú. Amb la seva annexió a França arran del Tractat dels Pirineus de 1659, adquirí una importància militar. Molt més ençà, els colls de muntanya dels termes de Molló i de Prats de Molló van ser escenaris de l’èxode republicà de 1939. En homenatge i commemoració d’aquella tragèdia, el Memorial Democràtic ha condicionat les rutes de la Retirada i de l’Exili pels colls Pregon i d'Ares.

En un futur, el traçat del Camí Oliba s’ampliarà fins al monestir de Sant Miquel de Cuixà i després fins a Toluges, al Rosselló, localitat on l’any 1027 Oliba va celebrar la primera assemblea de Pau i Treva, una institució pacificadora que es va estendre per tot Europa i que, entre altres conseqüències, va ser l’origen de les Corts Catalanes.