Camí Oliba a peu. 12 De Sant Pere de Torelló a Santa Maria de Besora

Photo ofCamí Oliba a peu. 12 De Sant Pere de Torelló a Santa Maria de Besora Photo ofCamí Oliba a peu. 12 De Sant Pere de Torelló a Santa Maria de Besora Photo ofCamí Oliba a peu. 12 De Sant Pere de Torelló a Santa Maria de Besora

November 14, 2022
June 2022

near Sant Vicenç de Torelló, Catalunya (España)

Camí Oliba a peu. 12 De Sant Pere de Torelló a Santa Maria de Besora

Dotzena etapa a peu del Camí Oliba. Consulteu les característiques generals d’aquesta ruta a l’etapa Camí Oliba a peu. 1 Del Monestir de Montserrat a Manresa.

La travessa Oliva continua el seu camí cap al nord saltant del vessant del riu Ges al del Bisaura. Aquest riu, de modest cabal, vertebra una petita comarca de forta personalitat formada pels municipis de Vidrà, Santa Maria de Besora, Sant Quirze de Besora, Montesquiu i Sora. L’etapa, de caràcter muntanyenc, ha de superar de bon començament el notable desnivell de la pujada al santuari de Bellmunt, sostinguda i a ple solell, que s’ha d’emprendre de bon matí o amb temps fresc. Al santuari hi ha servei de bar, restaurant i allotjament (cal consultar els horaris i temporades). La baixada cap al Bisaura es fa per la baga de Bellmunt, entre fagedes i rouredes amb algunes raconades exquisides. No s’ha de deixar a banda la visita al salt del Mir, espectacular, especialment si la riera du un bon cabal d’aigua.

Ruta senyalitzada.

0,00 km (620 m). Sant Pere de Torelló. Placeta al davant de la Casa de la Vila, al carrer Verdaguer. Se surt del nucli urbà en direcció NW, pujant per aquest carrer i deixant l’edifici de l’ajuntament a la dreta. Se surt al carrer de Josep Badrena, que se segueix cap a l’esquerra (W), es passa pel costat de l’escola Josep Maria Xandri i, immediatament després, es torça a mà dreta (N) per l’avinguda de Pau Casals. Es continua pel carrer de Bellmunt, que desemboca en un camí que puja cap al Pedronet, on hi ha el dipòsit d’aigua de la població. Seguint els senyals, es puja ininterrompudament cap al nord, es passa el collet de l’Hostal de Malgovern, i, creuant diverses vegades la pista pavimentada d’accés al santuari, s’arriba a la font Vidranesa i, finalment a Bellmunt.

4,25 km (1.236 m), 1 h 46 min. Santuari de Bellmunt. En els dies diàfans, i transparents, quan bufen el mestral, la tramuntana o el gregal, el panorama que es contempla des del mirador situat a llevant de ermita, és captivador; abasta, a migdia, la plana d’Osona rodejada pels massissos prelitorals, on destaquen els relleus del Cabrerès, del Montseny, de Montserrat, de Sant Llorenç de Munt i de Bertí. Cap al nord, els perfils amuntegats de les serralades prepirinenques i del Pirineu, presidits pel voluminós Puigmal, s’arrengleren en una successió inacabable de carenes que es difuminen fins al llunyedar, entre el Port del Comte, el Pedraforca i el Cadí, a ponent, i el Puigsacalm i el Canigó, a gregal.

Es baixa pel vessant oposat al que s’ha pujat, prenent el camí que surt de la placeta situada al costat de l’entrada a l’hostatgeria del santuari i de les escales d’accés a l’església. Una baixada pronunciada porta fins al collet de Iera de Massa.

4,81 km (1.098 m), 1 h 59 min. Collet de Iera de Massa. Es torça cap a l’esquerra (W) deixant el camí de Vidrà i seguint, també, els senyals del PR C-45 (alguns mapes situen la desviació a ponent una mica més avall, quan el camí de Vidrà conflueix amb el GR 3). Es travessa planerament l’obaga del Bosc de les Fages.

7,11 km (944 m), 2 h 31 min. Trencall al collet de Bosquetell. Es tomba totalment a la dreta (NE) tot abandonant els senyals del PR C-45, que segueixen recte, al SW. Es camí s’adreça cap al N. Més amunt es deixa, a l’esquerra, l’accés al mas del Bosquetell, mig enrunat i, a continuació, es desemboca en un camí perpendicular per on discorre el GR 3, que se segueix a l’esquerra (W). Cent metres després, s’abandona el GR 3, es gira al N per un corriol que supera una costa sorrenca i relliscosa i se surt a un coll.

8,00 km (1.001 m), 2 h 46 min. Collet de Bosquetell. Es baixa en direcció NE, primer suaument, després, amb força.

9,06 km (779 m), 3 h 10 min. Trencall al salt del Mir (la baixada i la pujada es fa en menys de vint minuts i no està afegida el còmput de l’etapa; a l’inici d’aquest trajecte, un camí a la dreta, curt i planer, du a les runes del Molí del Mir). Després de la visita, es continua baixant i es creua la riera de la Foradada per un pont de fusta (punt km 9,35, 790 m), es desemboca en un camí ample i s’emprèn una pujada d’uns cent metres de desnivell que durà al Veïnat del Mir.

10,14 km (880 m), 3 h 34 min. El Mir, dins del llogarret del mateix nom. A banda i banda del camí hi ha un restaurant i una residència casa de pagès. Per camí pavimentat es continua cap al NE.

En ser al collet de les Pedregoses (punt km 10,7, 866 m), al costat de la bassa i sobre les granges del mateix nom, es deixa la pista ampla i es trenca cap a l’esquerra per un camí que se’n va planerament en direcció nord oest.

11,06 km (837 m), 3 h 45 min. Es creua la riera del Noguer. En suau pujada es fa cap al casal de Sobreroca i, ja immediatament, a Santa Maria de Besora.

12,44 km (868 m), 4 h 05 min. Santa Maria de Besora.