Camí de Vidabona, Núria i Montgrony

Photo ofCamí de Vidabona, Núria i Montgrony Photo ofCamí de Vidabona, Núria i Montgrony Photo ofCamí de Vidabona, Núria i Montgrony

July 5, 2021
December 2020

near Sant Joan de les Abadesses, Catalunya (España)

El Camí de Vidabona, Núria i Montgrony és una ruta temàtica dins el tram d’El Camí dels Països Catalans situat al Ripollès. La ruta enllaça vuit etapes, que comencen a Sant Joan de les Abadesses i acaben a Gombrèn. Transcorrent una escala de boscos, cims i valls pirinenques, és un itinerari que travessa indrets de gran bellesa i valor natural com la Serra Cavallera, Sant Amanç, el Taga o la Vall de Núria. A més, permet descobrir elements culturals excepcionals com els monestir de Sant Joan de les Abadesses, les esglésies romàniques d’Ogassa i els santuaris de Núria i Montgrony, així com diverses tradicions, llegendes i mites ancestrals i mites de nova generació.

L’itinerari s’ha concebut com a camí iniciàtic i, com a tal, les vuit etapes simbolitzen el camí cap a la plenitud individual i col•lectiva.

En conjunt, la ruta presenta un nivell de dificultat mitjà-alt degut al desnivell acumulat en algunes etapes i la llargada de certs trams. Tanmateix, es pot caminar perfectament a ritme tranquil, ja que l’itinerari no presenta dificultats de terreny.

1ª ETAPA- Recorregut: Sant Joan de les Abadesses - Ogassa - El Negre
Distància: 12 Km
Desnivell positiu: 600 m
Desnivell negatiu: 379 m
Dificultat: mitjana-baixa
Terreny: durant pràcticament tota l’etapa es puja per un pendent suau i constant amb alguns trams planers.
Observacions: la primera etapa conclou al mas El Negre, alberg rural que ofereix allotjament i servei de restaurant. El mas també disposa d’una zona d’acampada i de cuina lliure.
La 1a etapa simbolitza l’ascètica o procés d’alliberament de les dependències i aferraments, una pràctica ancestral i comuna a les diferents tradicions del món, consistent en proves iniciàtiques per experimentar que podem superar les dependències i esdevenir individus madurs, adults, lliures.
Una presa de consciència dels propis aferraments i dependències per tallar els fils que ens impedeixen esdevenir plenament lliures.

2ª ETAPA- Recorregut: El Negre - Pla de cal Pegot - Sant Amanç - Coll de Jou
Distància: 10 Km
Desnivell positiu: 980 m.
Desnivell negatiu: 387 m.
Dificultat: mitjana-alta
Terreny: la ruta puja per un pendent suau des d’El Negre fins al Pla de cal Pegot. La pujada a Sant Amanç presenta un desnivell considerable, mentre que el descens des del pic fins a Coll de Jou és planer i senzill.
Observacions: si es vol optar per escurçar l’etapa, es pot esquivar la pujada a Sant Amanç anant del Pla de cal Pegot directament fins al Coll de Jou tot seguint la pista de Ribamala. Ara bé, la visita a Sant Amanç mereix l’esforç: els boscos de postal i les vistes des del pic enamoren a cada caminant.

Al final d’aquesta etapa es preveu de fer nit al refugi de Sant Jordi, un refugi no guardat situat al Coll de Jou. La construcció té una llar de foc, però no disposa d’enllumenat ni d’aigua corrent. Per omplir les cantimplores, podeu arribar-vos a un abeurador situat a pocs metres del refugi: a l’alçada de l’aparcament de cotxes, al marge esquerre de la carretera de Ribamala, hi trobareu l’entrada al viarany que arriba fins a un brollador d’on hi raja aigua potable durant pràcticament tot l’any.

La 2a etapa simbolitza la mística: la fusió del jo pur (o Subjecte lliure) amb la consciència universal (o Noümen). Aquesta pràctica emergeix de la idea que les ànimes o esperits individuals són una prolongació de l'ànima universal, on s’ajunta l’esperit de tot i tothom. L'acostar-se cap a això, la únió transformant, és la mística.

3ª ETAPA- Recorregut: Coll de Jou - Taga - St. Martí d’Ogassa - Pla de cal Pegot
Distància: 9Km.
Dificultat: mitjana.
Desnivell positiu: 609 m.
Desnivell negatiu: 778 m.
Terreny: l'ascensió fins al Taga és pronunciada, però no és gaire extensa i permet que cadascú la pugi al seu ritme sense problema. El descens del Taga fins a St. Martí d'Ogassa té un pendent força marcat. Fins al Pla de cal Pegot, hi ha una passejada agradable amb una pujada assequible cap al final.
Observacions: en aquesta etapa es preveu fer nit al Pla de cal Pegot en forma de bivac o acampant-hi amb tenda. En cas de pluja o mal temps hi ha l’opció d’aixoplugar-se de nou al refugi de Sant Jordi, tornant al Coll de Jou per la pista forestal de Ribamala.
La 3a etapa simbolitza la vocació: la crida a escoltar la nostra vocació; l’aterratge a la realitat física (Objecte) empès per la consciència de ser part d’un tot (Noümen).
Segons aquesta idea, cada cos, persona i poble té una funció objectiva a oferir a la societat. Quan ens entreguem a la nostra vocació, quan fem allò que sabem fer sense esforç i exercim els nostres dons, el camí floreix. La vocació es manifesta en tot el que fem.

4ª ETAPA- Recorregut: Pla de Cal Pegot - Sta. Maria de Vidabona - Sant Julià de Saltor - Bruguera
Distància: 8'8Km.
Desnivell positiu: 449 m.
Desnivell negatiu: 583 m.
Dificultat: mitjana.
Terreny: la baixada des del Pla de cal Pegot fins a Santa Maria de Vidabona, passant pel Collet del Vent, segueix un descens suau durant pràcticament tot el recorregut. La via que enllaça Vidabona amb Sant Julià Saltor i Bruguera és planera i no presenta dificultats remarcables.
Si s’opta per acabar la caminada en aquesta etapa enlloc de seguir fins a Núria i Montgrony, es pot agafar el camí que torna fins al Negre o el sender que baixa fins a Ripoll. Ambdós itineraris surten d’un encreuament situat uns metres més avall del santuari, seguint pel mateix camí amb el que s’ha arribat a Santa Maria de Vidabona.
Observacions: pel que fa a allotjament, a Bruguera es pot fer nit a l’Hostal Moliné, a l’Alberg Cal Nuri o en establiments de turisme rural. Altrament, es pot allargar l’etapa 6.5 km fins a Ribes de Freser, on s’hi poden trobar més establiments hotelers.
L’acció compromesa al món des de la força de l’Esperit Universal del que venim i que ja sabem que som, serà en la forma de la vocació i dons de cadascú com a persona individual, i en la forma de la vocació i dons de cada nació com a persona col•lectiva; “esdevenir un guant que es deixa moure i que se sap mogut per la saviesa universal”

5ª ETAPA- Recorregut: Bruguera- Ribes de Freser- Vilamanya- Queralbs
Distància:11'6 Km.
Desnivell positiu: 592 m.
Desnivell negatiu: 547 m.
Dificultat: mitjana.
Terreny: de Bruguera a Ribes de Freser es ressegueix un camí planer. A partir de Ribes, s’inicia un tram de pujada poc pronunciada fins a Queralbs.
Observacions: l’oferta d’allotjament a Queralbs inclou l’hotel rural Ortiga Blanca, l’hostal Les Roquetes i diversos establiments de turisme rural.

6ª ETAPA- Recorregut: Queralbs - Santuari de Núria
Distància: 13'4 Km.
Desnivell positiu: 877 m.
Desnivell negatiu: 136 m.
Dificultat: mitjana.
Terreny: de Queralbs a Núria la pujada és més pronunciada.
Observacions: Mite de la fertilitat
Així com, mitològicament, hom pot considerar totes les marededéus com a símbol de la creació espiritual de l’Univers –la mare de tots els Déus–, mite present a la majoria de cultures d’arreu del planeta, la mare de Déu de Núria ha esdevingut específicament mite de la fertilitat, no només en el sentit de la fertilitat creadora de l’Univers, sinó també per a la descendència humana i per a qualsevol altre acte de creació de tipus personal, artístic, social, etc. És a dir, ens hi podem encomanar per esdevenir fèrtils, per descobrir la nostra vocació i donar així els nostres millors fruits a la vida.

7ª ETAPA- Recorregut: Santuari de Núria - Planoles
Distància: 14 Km.
Desnivell positiu: 395 m.
Desnivell negatiu: 1194 m.

8ª ETAPA- Recorregut: Planoles - Santuari de Montgrony- Gombrèn
Distància: 11'7Km.
Desnivell positiu: 864 m.
Desnivell negatiu: 1111 m.
Terreny: grau de dificultat: mig-alt de Planoles fins al Coll Roig (pel pendent). A Montgrony, situats a la plaça davant de l’església, enfilem el carrer que passa a la seva dreta. Seguint els cartells indicadors i les marques grogues d’Itinerannia, aviat ens trobem al Camí, que, tot pujant, ens durà al peu del Santuari de Montgrony. Més amunt hi ha l'esglèsia de Sant Pere, consagrada l'any 1138.
Observacions: Mite de l’alletament; Montgrony fa referència a “mugró”. D’aquí que, així com hi ha tradició d’encomanar-se a la Mare de Déu de Núria per demanar fertilitat (sigui tant en el sentit biològic com per a qualsevol altre sentit personal de creació), la “mare de Déu de la llet” faci referència a la Mare nodridora de l’Univers, esdevenint símbol i lloc de devoció per demanar nodriment i alletament material i espiritual per als fills, com també per als projectes i les creacions personals i col•lectives fruit de la pròpia vocació. Qui s’hi vulgui encomanar, doncs, podrà deixar-se nodrir per l’energia d’aquest mite ancestral universal.

Si esteu forts de cames i preferiu completar la caminada en 7 etapes enlloc de 8, podeu allargar la 4a etapa fins a Ribes de Freser enlloc de parar a Bruguera (sumant un total de 16.3 km) i cobrir la distància entre Ribes de Freser i Santuari de Núria (13.7 km) en la 5a etapa.