Camí de les Terres del riu Gaià. De Querol a Pont d'Armentera

Photo ofCamí de les Terres del riu Gaià. De Querol a Pont d'Armentera Photo ofCamí de les Terres del riu Gaià. De Querol a Pont d'Armentera Photo ofCamí de les Terres del riu Gaià. De Querol a Pont d'Armentera

2085
February 19, 2022
February 2022

•   4.3 1 review

near Querol, Catalunya (España)

Recorregut lineal per la comarca de l’Alt Camp, aprofitant que és plena temporada de calçotades, no ens volíem perdre aquesta genuïna tradició. Fem un tram de la ruta del camí de les Terres del riu Gaià. El punt de partida és a Querol, on donem un tomb pel nucli antic. Visitem l’'Aixopluc dels Castells del Gaià, un espai d'informació sobre les fortificacions del Gaià. Sota una porxada amb plafons que expliquen que aquesta zona va ser la terra frontera de la Catalunya Vell, i amb dues maquetes dels castells de Querol i el de Saburella.
Baixem a la carretera per anar a buscar el PR C 2, que va de Pontils a Sant Jaume de Montagut, el sender passa per la font de la Tous i l’Hort de les Salamandres. El projecte Territori Salamandra impulsat a l’Alt Gaià per afavorir la biodiversitat recupera l’habitat d'amfibis autòctons, en especial la salamandra. Aquest espai al costat del camí, amb diverses bases per facilitar l'hàbitat dels amfibis, esta repartit en diferents nivells. Estan comunicats amb escales de fusta, on hi ha plafons informatius. Un cop hem recorregut tot l’indret, tornem al sender PR C 2.
Creuem el torrent d’Esblada, pugem cap al Casó del Benet i baixem a la llera del riu. Arribem al emblemàtic Gorg Negre, un pintoresc racó on el riu Gaià s’obre després de travessar un congost d’altes parets sinuoses. Gaudim una estona d’aquest magnific paratge i després continuem la ruta seguint el curs del riu. Creuem diverses vegades el riu per passeres de fusta, encara que amb la poca aigua que baixa també ho podem fer a gual. Passem pel molí de Querol, un gran edifici en ruïnes al costat del riu.
Arribem al pont penjat del Mas Boixanc, en un pintoresc indret amb un salt d’aigua.
Ens separem una mica del riu pujant direcció a la solana d’Esplugues. Passem per una esplanada on han llaurat el camí, sembla que estan preparant per fer una plantació. Al tornar a entrar a la pineda trobem la balma del Corral de l’Espluga i després el mas Esplugues, que sembla que estan arranjant. Tornem a baixar a creuar el riu a gual. A l’entrada del estret del mas Biosca trobem dos pins espectaculars. Una passera aferrada a la roca ens permet el pas cap al Molinot on veiem restes d’una presa.
Tornem a creuar el riu per un altre petit pont de fusta, és curt i no gaire alt però fa molta impressió perquè és estret i no hi ha res per agafar-se. Seguim el curs de la sèquia que va paral.lela al riu i neix en aquesta resclosa, és el reg dels Regants del Pont encara en ús. Al arribar al Pont d’Armentera baixem per passar per sota el pont de la carretera C 37 i seguim pel passeig del riu, fins arribar a l’espectacular Gorg del Salt del Pont d’Armentera, prop hi ha un àrea de pícnic amb taules i bancs de fusta. Des d'aquí anem directes al restaurant.
Un agradable itinerari, fàcil i amb poc desnivell, que ens ha permès descobrir racons encisadors i sorprenents. Un itinerari divertit tot creuant ponts tibetans i passeres enmig d’un paisatge d’una gran bellesa.

PictographMuseum Altitude 1,793 ft

Aixopluc dels Castells del Gaià

Photo ofHort de les salamandres i font de la Tous Photo ofHort de les salamandres i font de la Tous Photo ofHort de les salamandres i font de la Tous

Hort de les salamandres i font de la Tous

PictographRiver Altitude 1,465 ft

Gorg Negre

PictographBridge Altitude 1,335 ft

Pont penjat del Mas Boixanc,

PictographCave Altitude 1,216 ft

Balma del corral de l’Espluga

Mas Esplugues

PictographBridge Altitude 1,211 ft

Pont del Molinot

• Photo of aferrandoemms
    aferrandoemms May 21, 2022

Distreta i bonica

• Photo of conxavima
    conxavima May 24, 2022

Gracies aferrandoemms per la teva valoracio