Calzada romana-Galtzada erromatarra (Zazpe)

Photo ofCalzada romana-Galtzada erromatarra (Zazpe) Photo ofCalzada romana-Galtzada erromatarra (Zazpe) Photo ofCalzada romana-Galtzada erromatarra (Zazpe)

October 27, 2021
October 2021

near Aurizberri, Navarra (España)

INICIO: en Zazpe (valle de Arce-Artzibar), PK 7 de la carretera NA-1720, hay un Panel informativo.

La calzada de Arce-Artzibar formaba parte de la vía romana entre Caesar Augusta (Zaragoza) y Burdigala (Burdeos), atravesando por pequeños pueblos del valle. No existen tramos empedrados, pero sí un camino ancho y suave, propio de estas vías. De trazado Sur-Norte y en suave ascenso, se puede observar la transición del paisaje entre las laderas de coscoja y pinares entre Zazpe y el húmedo hayedo de Orreaga-Irati, pasando por los robledales y bojerales del valle de Artzibar-Arce.

Inicio en Zazpe (entidad del valle de Arce-Artzibar), PK 7 de la carretera NA-1720. Panel informativo. Tras un primer tramo de 2 km por pista llana, cruzar la carretera y ascender entre pinos, bojes y enebros por senda hasta un collado. Suave descenso hasta Nagore, principal núcleo del valle, enlazando con la pista que bordea el embalse. Al final de éste, y dejando a la derecha la ermita románica de Santa María, cruzar por debajo de la carretera NA-2040 y, por senda entre bosque, cruzar el Urrobi y llegar a Zandueta (área de descanso).

Tras cruzar la carretera, se llega Uritz, pueblo con cuidadas casas-torre. Al llegar junto al río Urrobi comienza el ascenso por senda estrecha entre bosques de roble y boj, pasando por el pueblecito de Urdirotz, hasta alcanzar un collado. Continuar por senda y camino casi llano al pie de la Sierra de Labia hasta el cruce de Saragueta (a la dcha) y seguir de nuevo en ascenso por terreno abierto (boj, pino y roble), avistando Lusarreta (a la dcha, fuera del camino) para llegar al collado de San Paul (panel informativo). Tramo de senda borrosa entre pastizales abiertos y bojerales hasta llegar a una mesa-mirador del entorno y lo recorrido hasta ahora. El hayedo va haciendo acto de presencia y, dos kilómetros después, dejar el ancho camino para seguir a la izquierda por senda y tramos de pistas al abrigo del bosque y algunos claros de pastizales. Tras un suave descenso, se llega a la carretera NA-1720 (panel informativo). Final del recorrido, junto al camping Urrobi, de Aurizperri-Espinal.

OBSERVACIONES: a pesar de su longitud, se trata de un sendero factible para un amplio público, que se puede acortar por los enlaces desde los diversos pueblos. Al ser un recorrido unidireccional también se puede iniciar en Aurizberri-Espinal (camping) o en la localidad de Nagore que dispone de zona de aparcamiento y servicios. Sendero con presencia de zonas de batidas de jabalí a lo largo de su recorrido. Tener en cuenta por parte los senderistas, la época de caza autorizada del jabalí (de agosto a febrero).

Artzibarko galtzada Caesar Augustaren (Zaragoza) eta Burdigalaren (Bordele) arteko bide erromatarraren parte zen, eta ibarreko herri txikiak zeharkatzen zituen. Ez dago tarte harriztaturik, baina bai bide zabal eta leun bat, bide horietan ohikoa den gisan. Ibilbidea hegotik iparrera doa, igoera leun bat eginez; ikusten ahal da paisaiaren aldaketa, hasi Zazpeko abarizti eta pinudietatik eta Orreaga-Iratiko pagadi hezeetaraino, tartean Artzibarko harizti eta ezpeldietatik igaroz.

Ibilbidea Zazpen hasten da (Artzibar), NA-1720 errepideko 7. KPan. Informazio-panela. Hasierako zatia, 2 kilometro, pista lau batean barna egin ondoren, errepidea gurutzatu eta pinu, ezpel eta ipuruen artean igo bidezidorretik mendi-lepo bateraino. Jaitsiera leun bat izanen dugu Nagoreraino, ibarreko herri nagusiraino, urtegia inguratzen duen pistarekin lotuz. Pista horren bukaeran, Santa Maria ermita erromanikoa eskuinera utzita, NA-2040 errepidearen azpitik gurutzatu eta, basoa zeharkatzen duen bidezidorretik, Urrobi gurutzatu eta Zanduetara iritsiko gara (atsedengunea).

Errepidea gurutzatu ondoren, Uritzera iritsiko gara, dorretxe zainduak dituen herria. Urrobi ibaiaren ondora iristean, igoera hasten da harizti eta ezpeldietan barna doan xendatik, Urdirotz herrixkatik igaroz, muino bateraino. Jarraitu xendatik eta, ondoren, Labia mendilerroaren oinean dagoen bide ia zelai batetik, Saraguetako bidegurutzeraino (esk.), eta jarraitu berriz ere lur zabaletik gora (ezpela, pinua eta haritza), Lusarreta begiztatuz (esk., bidetik kanpo), San Pauleko lepora iristeko (informazio-panela). Ondoren, larre irekien eta ezpeldien artean bidezidor lausoa dago, mahai-begiratoki batera iritsi arte; handik, ingurua eta orain arte egindako ibilbidea ikus daitezke. Pagadia agertzen hasiko da, eta, bi kilometro aurrerago, bide zabala utzi eta ezkerrera jarraitu behar da bidezidorretik. Tarteka basoak eta tarteka larreak zeharkatuko ditugu. Jaitsiera txiki baten ondoren, NA-1720 errepidera iritsiko gara (informazio-panela). Aurizberriko Urrobi kanpinaren ondoan bukatzen da ibilbidea.

OHARRAK: ibilbide luzea bada ere, egingarria da jende gehienarentzat, eta, gainera, nahi izanez gero, laburtu egin daiteke bidean zehar dauden herrietatik. Noranzko bakarreko ibilbidea denez, alderantziz ere egin daiteke, Aurizberriko kanpinetik hasita, edo Nagoretik (aparkalekua eta zerbitzuak baititu). Ibilbidean zehar basurde-uxaldien guneak daude. Beraz, ibilaldi hori egiteko asmoa izanez gero, kontuan hartu basurdeak ehizatzeko baimendutako garaia abuztutik otsailera izaten dela.

00- Olaberri (Valle de Longida)

01- Zazpe. Inicio sendero balizado. Panel

02- Cruce de carretera. Sendero y panel.

03- Sendero de ascenso

10- Uritz, casas-torre.

11- Tramo por la orilla del Urrobi

12- Ascenso por sendero

Photo of13- Pasar Urdirotz y ascenso al collado Photo of13- Pasar Urdirotz y ascenso al collado Photo of13- Pasar Urdirotz y ascenso al collado

13- Pasar Urdirotz y ascenso al collado

14- Cruce de Saragueta (fuera del sendero)

15- Sierra de Labia y tramo del sendero

16- Collado de San Paul. Panel.