Cale Gonone - Cale Luna

-18 ft
January 3, 2023

near Cala Gonone, Sardegna (Italia)

Det er en klassisk vandretur langs med kysten mellem strandene Cale Gonone og Cale Luna. Turen her med sløjfen ind i landet er et fint alternativ, hvis man vil vandre lidt mere og ikke gå helt samme vej frem og tilbage. Bemærk ruten er tegnet i hånden, da vi ikke havde GPS med. Der er sti på hele strækningen.

Vi startede turen fra parkeringspladsen for enden af asfaltvejen ved stranden Cale Fuili. I stedet for at gå ned til stranden, fulgte vi stien der går opad i højre side for enden af vejen og er markeret med rødt og hvidt. Stien går stejlt op ad den første kilometer (270 højdemeter), hvor man så kommer ind på en mindre grusvej, der fører mod syd fra Cale Gonone. Man følger nu vejen ca. 2 km, hvor den går jævnt uden nævneværdig stigning. Lige før en lille holdeplads i højre side af vejen, går en sti nedad, ud mod kysten på venstre side af vejen. Den følger man ned til en næsten udtørret elv, der er starten på en canyon der fører ned til kysten. Man krydser imidlertid den lille elv, og fortsætter op på den anden side. Her er også markeret sti, som det gælder om at følge. Først et stykke op ad; hold til højre der hvor stien deler sig i to, og derefter i en bue rundt og mod syd, hvor du kommer forbi en istandsat Nuraghe-ruin, inden det begynder at gå nedad, først jævnt, senere mere stejlt i zig-zag, inden man kommer ned på stien, der går langs med kysten mellem Cale Fuili og Cale Luna. Herfra fulgte vi stien, der er meget tydelig, resten af vejen til Cale Luna (ca. 3 km.). Retur tog vi kyststien hele vejen tilbage. Der er 5 km. til stranden Cale Fuili fra Cale Luna langs med kysten.