Photo ofCal Jan de la Llosa – Salt del Molí –Castell de la Llosa i ermita dels Àngels –Riu i Vall de la Llosa – Cabana dels Esparvers Photo ofCal Jan de la Llosa – Salt del Molí –Castell de la Llosa i ermita dels Àngels –Riu i Vall de la Llosa – Cabana dels Esparvers Photo ofCal Jan de la Llosa – Salt del Molí –Castell de la Llosa i ermita dels Àngels –Riu i Vall de la Llosa – Cabana dels Esparvers

July 2, 2024
July 2024

near Viliella, Catalunya (España)

Esplèndida caminada per la Vall de la Llosa, en que sortint des de la masia de cal Jan de la Llosa (aparcar val 4 euros), hem anat seguint un tram de la pista de Viliella al Salt del Molí que amb un bon cabdal d’aigua és una autèntica meravella. Creuem el riu per la passera i anem remuntant sempre al costat del riu cap a la part alta de la Vall.

Ben aviat, ens desviem a l’esquerra, creuant el riu per dues passeres, per pujar a les ruïnes del Castell de la Llosa i de l’església de la Mare de Déu dels Àngels, des d’on gaudim de molt bones vistes sobre la part baixa de la Vall, amb la serralada del Cadí com a teló de fons. Seguint a munt, passem per la barraca de la Farga, les ruïnes de la Farga i en una forta llaçada creuem el riu de Calm Colomer, també amb força aigua.

Desprès de passar el bosc de pi negre del pla de la Molina, arribem al pla Xiuxirà, en que la vall s’obre i podem gaudir de la seva frondositat i verdor, emmarcada entre les muntanyes de la Muga, pel cantó esquerra i la Carbassa i el Bony del Manyer a la dreta. Al mig del prat hi ha un oratori i al seu costat una taula de pedra, on poder fer pícnic o reposar una estona, gaudint del paisatge i la remor del riu.

Continuem la marxa pel camí, ara més estret, espedregat i dret, fins arribar a una passera que ens permet creuar el torrent de Vallcivera i entrar a la petita plana on hi ha la Cabana dels Esparvers, que pot servir de refugi en cas de necessitat. Aquesta petita vall, és un encreuament del camins, ja que a l’esquerra podem anar cap a Andorra, a través del coll de Vallcivera i a la dreta cap a la Portella Blanca, que dona pas a la Vall de Campcardós de França o a la zona d’Envalira a Andorra.

La tornada la fem seguint el mateix camí, però a la inversa (sense anar al Salt del Molí ni al Castell de la Llosa), ja que poc després de passar pel trencant del Castell, ens desviem a la dreta, on desprès de creuar el pont, arribem ràpidament a cal Jan de la Llosa, punt d’inici d’aquesta preciosa caminada.

Ruta circular des de Cal Jan de la Llosa passant per:
- Salt del Molí (1.5 km)
- Castell de la Llosa (4.2 km)
- Mare de Déu dels Àngels (4,3 km)
- Barraca de la Farga (5.1 km)
- Ruïnes de la Farga (5,8 km)
- Prat Xuixirà (9,5 km)
- Oratori Prat Xuixirà (9.7 km)
- Cabana dels Esparvers (10.5 km)

La Vall de la Llosa.-
La vall de la Llosa gaudeix de característiques pròpies del Pirineu central (morfologia glacial, estanys, roques granítiques, grans boscos de pi negre), però amb un caire eminentment mediterrani, salvaguardada dels corrents freds del nord per les muntanyes d’Andorra. Recomanem passejar-hi tranquil.lament, sense presses, per poder gaudir el sensacional paisatge, un dels més peculiars i definitoris de l’alta muntanya cerdana.

Photo ofSortida i arribada - Cal Jan de la Llosa Photo ofSortida i arribada - Cal Jan de la Llosa Photo ofSortida i arribada - Cal Jan de la Llosa