Photo ofÇakmak Hattı: İkinci Dünya Savaşı Savunma Sisteminin İzinde Nakkaş'tan İzzettin'e, Roma Köprüsü Dahil Photo ofÇakmak Hattı: İkinci Dünya Savaşı Savunma Sisteminin İzinde Nakkaş'tan İzzettin'e, Roma Köprüsü Dahil Photo ofÇakmak Hattı: İkinci Dünya Savaşı Savunma Sisteminin İzinde Nakkaş'tan İzzettin'e, Roma Köprüsü Dahil

June 15, 2020
June 2020

near Nakkaş, İstanbul (Türkiye)

Pratik Bilgiler

Bu rota büyük oranda tarlalardan geçmektedir. Ekine zarar vermemek için azami gayreti göstermeli, farklı mevsimlerde tarlaların düzeninin değişeceğini hesaba katarak, mümkün olduğunca iz bırakmadan, traktör yollarını takip etmelisiniz.

Koruganların, içine düşülürse geri çıkılamayacak bodrum katları var, bu nedenle yola çıkmadan önce bir tanıdığınıza rotanızla ilgili bilgi vermek iyi bir fikir.

Eğer Çakmak Hattı'nda yürüyecekseniz, benim önerim, öncelikle, yürümenin görece kolay olduğu kuzey kesimleri denemeniz.

Ulaşım: Kolay. Nakkaş-Çatalca arası her yarım saatte bir minibüs var. Nakkaş'tan son minibüs 18:30'da. Minibüs, İzzettin Köyü'nden, ve Çatalca DDY İstasyonu'ndan da geçiyor. Bu rotaya erişim için, Halkalı-Uzunköprü bölgesel trenleri tercih edilebilir.

Nakkaş Köyü: Padişahın terzisine tahsis edilmiş arazi üzerine kurulduğu rivayet ediliyor. Köyde güzel bir Osmanlı Camii, çok bakımlı mezar taşları, bir türbe, iki güzel çeşme (ikisi de faal), dört kıraathane, bakkal, köfteci, ve kasap var. Oldukça sempatik bir yerleşim.

Asıl Hikaye Kısmı

Özet: Kerem, önceki hafta yağan tüm yağmurlara rağmen, bu rotanın yürünmesinin iyi bir fikir olduğuna kendini inandırdı, ve bir kez daha, evdeki hesabın çarşıya nasıl uymadığını gördü.

Bu rotanın bir kısmını 2018 kış aylarında bir kurbanımla birlikte yürümüş, korkunç derelerden, batak sulardan, berbat soğuktan, balçıktan imanımız gevremiş halde, kendimizi Nakkaş Köyü'ne atmıştık. Ben, bir yaz yürüyüşünün tüm bu problemleri bertaraf edeceğini düşünüyordum; eğer önceki paragrafta bahsettiğim yağmurlar yağmamış olsaydı, belki bu gerçek olabilirdi. Ama Çakmak Hattı, Nazi'leri, ya da yürüyüşüleri büyük bir misafirperverlikle ağırlamak amacıyla kurulmuş bir savunma sistemi değil ki! Yine şaftım kaydı.

Nakkaş'ın güneyinde "tahta köprü" olarak bilinen bir Roma eseri var, bunun bir gözü hala ayakta.

Çakmak Hattı'na geçmek için, köprüden sonra GB yönünde, yamaçtaki izleri belli belli belirsiz seçilen yıldız tabyanın yakınından seğirttim. Aksi gibi daha önceki yürüyüşlerde olmayan yeni çevre yolu bağlantısı, haritamda da görünmüyordu. Bağlantı yoluna göre pozisyonumu ve istikametimi belirlemekte zorlandım. Allah'tan, dördüncü kilometredeki otoyol altı hayvan geçidi ustalıkla yapılmış, hiç birikmiş yağmur suyu yoktu, ama kışın iş değişebilir. Daha sonra, suyu oldukça serin akan bir çeşme ile karşılaşılıyor, rotadaki tek su kaynağı budur.

Kuzeydeki otoyolu geçmek, güzergahı biraz uzatıyor olsa da, henüz işlemeyen köprü sayesinde kolay. Bundan sonra, bir tank hendeği Doğu-Batı eksenini kesiyor. Hendek suyu yaklaşık diz hizasında, soğuk, karanlık, ve içerisinde kaplumbağasından kurbağasına, türlü mahlukat siper almış. Ben her ne kadar bunu aşmaya yeltendiysem de, toynaklarımı her suya daldırışımda, beynimin kontrolüm altında olmayan kısmı, ürperti ile, onları geri çektiler. Burada, arazide sütçü beygiri gibi dolanarak bir çıkış yolu arayışımı, GPS izi üzerinden eğlenerek izleyebilirsiniz.

Şükürler olsun, "ejderha dişleri" olarak işaretlediğim kısımda bir geçiş buldum, bundan sonra, tankmânileri takip ederek, yürüyüşten gerçekten keyif almaya başladım. Çakmak Hattı'nın paletli zırhlılara karşı en savunmasız kesmi, herhalde bu ortadaki geniş çayırlar olmalıydı, gerek GPS kaydında yürüdüğüm kısım, gerekse daha güneydeki diğer bazı düzlüklerde, bu yapılar, cömertçe serpiştirilmişler. Hatta, göl sularının çekilmesi ile, Bahşayis tarafında daha fazla engel yeniden gün ışığına kavuşmuş (http://www.istanbul.gov.tr/catalcada-cakmak-savunma-hattinin-bir-bolumu-daha-yuzeye-cikti).

Uzatmayalım, büyük koruganları gezerek, ve son köy minibüsünü kaçırmamak için acele ederek, yürüyüşü tamamladım. Aslında rotanın 17nci kilometresindeki köprü başında durularak da minibüse binilebilir, köye kadar yürümeye gerek yok.

Bu yürüyüş ile, geriye sistemin yürünmemiş az bir kısmı kaldı.

Teşekkürler: Nakkaş'ta, köyün güneyinde köfteciyi işleten, şan sanatçıcı Mustafa Bey. Ve teşekkürler, İzzettin'in girişinde çay ikram etmek isteyen gençler.

Nakkaş Köyü ile ilgili kaynaklar:

bunker

• Photo of irina sofie
    irina sofie Jun 16, 2020

Hatırladığım kadarıyla kurban ben olmadım, kim derede yürümek istemedi yine? :)

• Photo of dantelk
    dantelk Jun 16, 2020

Benim hesaplarıma göre, 30 Şubat'ta bu rotanın yürüyüş koşulları mükemmel olmalı!!

• Photo of Anıl Tezcan
    Anıl Tezcan Jul 5, 2021

Selamlar 👋
    11.20 deki yere dair bir bilginiz var mı? İzlemişsinizdir belkide ama izlemediyseniz kesinlikle tavsiye ediyorum!.

• Photo of dantelk
    dantelk Jul 5, 2021

Selam,

Evet evet, tüneli biliyorum :) Bir tünel daha olduğunu da başka bir videoda gördüm, ama bu ikinciyi bilmiyorum. Ama yakında kokusu çıkar.

• Photo of Anıl Tezcan
    Anıl Tezcan Jul 5, 2021

Dağyenice civarında diyor sanırım videodan öyle anladım. Koordinatını verme şansın var mıdır acaba :) Biçok tünel ve bağlantı vardır daha eminimki. Ne zengin bi coğrafya. Yıllar önce lise döneminde bi mangal sırasında denk geldiğim tüneller ve cephanelik olduğunu düşündüğüm yerlerde var. Yeni yeni oturuyor bazı şeyler. O dönemki kafayla içine girmişiz çıkmışız ama hiç sorgulamamışız demekki. Muazzam turistik bir rota daha. Keşke peyzaj anlamında el atılsa bu zenginlikler topluma kazandırılsa.