Cadí: de Querforadat al Prat d'Aguiló

Photo ofCadí: de Querforadat al Prat d'Aguiló Photo ofCadí: de Querforadat al Prat d'Aguiló Photo ofCadí: de Querforadat al Prat d'Aguiló

September 18, 2009
September 2009

near el Quer Foradat, Catalunya (España)

Ruta lineal per la Serra del Cadí que comença al poble de Queforadat i acaba al refugi de Prat d’Aguiló. Per tant cal disposar de mitjà de transport a cada cap.
És un itinerari llarg (16,6 km) però sobretot amb molt desnivell acumulat (1.736 m). A banda d’això l’única dificultat és la feixuga pujada per la Canal Baridana.
La idea inicial era partir d’Ansovell, pujar per la canal de l’Orri a la Torreta de Cadí i fer un itinerari semblant al que presento, però resseguint la carena que paisatgísticament resulta molt millor. El mal temps però va aconsellar escurçar-la pujant per la Canal Baridana i seguint el GR. Tot i així no em vaig escapar de la pluja que em va acompanyar bona part de la ruta. Per aquesta raó també el reportatge gràfic que acompanyo és molt migrat. Us recomano veure la ressenya i els reportatges gràfics d’en Xavier Romero, als enllaços de l’itinerari.
Aquesta circumstància serà una bona excusa per a fer una ruta que fa temps que em balla pel cap i que és fer una circular de dos dies resseguint la serralada de ponent a llevant fins al Pas dels Gosolans, fent nit a Prat d’Aguiló i retronant pel camí que passa a mitja falda de la cara nord.
A la imatge de l’esquerra la Canal Baridana.

Accés. Per anar a Querforadat cal agafar una estreta carretera que parteix de la N-260 entre Martinet i El Pont de Bar, en direcció a Bar, Toloriu i finalment Querforadat.

Querforadat (1.400 m)
Prenem una pista que marxa per sobre el poble, vers migdia, fins a l’accés a una finca on la pista continua per l’esquerra (senyals del GR 150). L’abandonem i emprenem un corriol per la dreta, seguint els senyals del GR, tot passant pel costat de la tanca de la finca, per la banda de ponent. Deixem aviat el GR que puja al Coll d’Oruga, per un corriol que surt a mà esquerra, pel marge dret del Torrent Vidal. És un camí que segueix la canonada d’aigua provinent d’un dipòsit (l’identifiquem per les tapes metàl•liques de registre). Quan arribem a un prat girem a mà esquerra i en enfilem a un collet on hi ha un dipòsit circular on trobem una altra pista.

Dipòsit circular (1.538 m)
Marxem vers migdia per aquella pista que aviat descriu una àmplia llaçada vers ponent. Quan retorna a llevant, cal abandonar-la per prendre una altra de desemboscar, que surt a mà dreta (1.622 m, fites).
El pendent augmenta considerablement per aquest camí que marxa vers xaloc (SE) fins que abastem un petit replà on acaba i des de on podem identificar fàcilment el coll superior de Josana. A partir d’aquí continuem vers garbí (SO) per un corriol ben fressat (fites) en moderat pendent, fins a la Collada Jussana (o de Josana).

Collada Jussana o de Josana (1.760 m)
Monòlit del CMSC en memòria d’un jove muntanyenc. Bona perspectiva de la cara nord d’aquesta part de la Serra del Cadí i de la Canal Baridana. Enfilem vers migdia seguint fites per un corriol ben definit al començament que es desdibuixa progressivament, cap a l’evident coll superior que queda sobre nostre en aquella direcció. Fort pendent (1).

Coll Superior de Josana (1.885 m)
Continuem per un corriol ben fressat vers garbí (2), pel vessant ponentí del contrafort que baixa del Vulturó, en suau pendent. Trobem la font de les Planes (deu molt minsa en aquesta època de l’any). Desprès, ja vers migdia, el pendent augmenta. Sortim del bosc i abastem la tartera. Les fites ens guien entre el pedregar i desapareixen quan el terreny es torna més descompost. El fort pendent i la descomposició del terreny fan molt penosa la pujada, malgrat les llaçades. Quan abastem el coll de l’embut procurem avançar enganxats a la paret de ponent on el sòl és més estable (dreta en el sentit de la marxa). Arribem al collet de la canal.

Coll de la Canal Baridana (2.505 m)
Trobem el GR 150.1. El seguim a l’esquerra fent un gir de 90º vers sol ixent. Per moderat pendent ens enfilem per la carena. Ens en desviem marxant cap a la dreta per enfilar-nos al Puig de la Canal Baridana o Vulturó.

Puig de la Canal Baridana o Vulturó (2.653 m)
En dies clars espectacular vista panoràmica de les serres més properes (Pedraforca, Verd, Ensija i Port del Comte). També la Cerdanya i els Pirineus, des del Canigó fins al massís de la Maladeta.
La resta de l’itinerari el fem seguint el GR que ressegueix la serralada vers llevant, una mica per sota de la carena, per la banda de migdia: Canal del Quer, Canal del Cristall, Pas del Cabirol i Cortal dels Cortils. El camí és ben fressat i senyalitzat.

Cabana-refugi del Cortals dels Cortils (2.232 m)
Refugi bivac en bon estat (3). Reprenem el camí i, per sota la Punta Aguda, ens plantem al Pas dels Gosolans.

Pas dels Gosolans (2.430 m)
Abandonem el GR i seguint el PR C-124, baixem en còmodes i amplies llaçades vers el nord fins a Prat d’Aguiló. El camí s’ha arranjat recentment, també s’ha repintat i lliurat de malesa.

Refugi de Prat d’Aguiló (1.983 m)
Si decidim continuar a peu ens resten uns 8 ó 9 quilòmetres per pista fins a Montellà

(1) Vers ponent marxa un corriol ben fressat i fitat que desconeixem on mena.
(2) Un corriol poc definit baixa vers sol ixent i, malgrat que no l’hem seguit, hem trobat ressenyes (Palau Robert) i traços per a GPS que ens permeten afirmar que mena a Prat de Cadí. Algunes ressenyes indiquen que aquest camí ressegueix a mitja alçària la cara nord del Cadí des de Prat d’Aguiló fins a l’antiga mina d’or, sota les Tres Canaletes. Podem afirmar que és així entre Prat d’Aguiló i la Collada Superior, però no hem pogut localitzar la continuació vers ponent des d’aquest punt.
(3) Segons les darreres notícies (setembre 2014) es conserva en bon estat però brut.

Àlbum d'imatges a: https://photos.app.goo.gl/MGeJzXHbVfzYUNEe8

Dipòsit

Coll superior de Josana

Canal Baridana

Photo ofPuig de la Canal Baridana o Vulturó Photo ofPuig de la Canal Baridana o Vulturó Photo ofPuig de la Canal Baridana o Vulturó