Cabeçó d'Or - (El Cabeçó o Tossal de les Aigües)

Photo ofCabeçó d'Or - (El Cabeçó o Tossal de les Aigües) Photo ofCabeçó d'Or - (El Cabeçó o Tossal de les Aigües) Photo ofCabeçó d'Or - (El Cabeçó o Tossal de les Aigües)

1979
December 5, 2021
December 2021

•   3.7 1 review

near Pueblo de Busot, Valencia (España)

PR-CV 2: PLA DE LA GRALLA - COVES DE CANELOBRE - PLA DEL CABEÇÓ - CASA DE POLSET - POU DE LA CASA POLSET - PAS DE HILARY - CIM DEL CABEÇÓ D'OR - RACÓ DE SEVA - RACÓ DE CALDERÓ - CASA DE GORGES - PLA DE LA GRALLA

El Cabeçó d'Or és una serra ubicada en la comarca de l'Alacantí, prop del municipi de Busot. La cima, que rep el mateix nom, s'alça a 1.210 m sobre el nivell del mar.
El sintagma d'Or del seu nom, malgrat l'existència d'una antiga mina d'or, no fa referència a eixe mineral, sinó que prové del vocable iber ur, que significa 'aigua'. Probablement va ser usat per a denominar esta serra per l'aigua que brollava des de l'interior a través de la cova dels Canelobres. En època d'Al-Àndalus, els andalusins mantingueren el vocable iber, i després de la conquesta i colonització cristiana es transliterà fonèticament (i no semànticament) al valencià or, de manera que vindria a significar el cabeçó (o tossal) de les aigües

Descripció de la ruta:
Ruta que comencem en el mateix pàrquing que hi ha en el Pla de la Gralla, agarrant el sender PR-CV 2, però que en este cas el fem en sentit contrari com indica en els panell informatius, evitant d'esta forma que el ùltim tram de la ruta fora costera amunt. S'encaminem pel PR-CV 2 passant per les Coves del Canelobre, on tenim un mirador espectacular a la comarca de l'Alacantí, on podem observar la Penya Migjorn i la serra del Cit. Continuem fins arribar al final de l'explanada de l'entrada a la cova, on trobem un pal indicatiu, on continua la senda en lleugera baixada fins arribar a un camí que ens porta al Pla del Cabeçó.

Una vegada en el Pla del Cabeçó, on hi ha un altre panell informatiu sobre la ruta a seguir, ens desviem a l'esquerra, seguint les marques del PR-CV 2 que ens acompanyen durant tota la ruta. Es una pujada continua fins el Corral de Polset, on trobarem dos planets on podem descansar. Per esta pujada tenim bones panoràmiques, on si es girem veiem l'Alt del Salmitre i el mar Mediterrani, i dalt de mosatros el Penyal del Barber o del Llam.

Apleguem a la Casa de Polset on al costat de la casa es troba elPou de la Casa Polset, possible ventisquer. Des d'este punt, continuem la ruta seguint les marques de PR-CV 2. De pujada creuem unes quantes pedreres abans d'arribar a una paret, on la senda seguix passant per el Pas de Hilary, fins arribar a un coll, on girem a l'esquerra passant per les ruïnes de la casa que amaga l'Avenc del Marqués. Continuem per la senda, on als pocs minuts arribem al Cim del Cabeçó d'Or. Des d'ací tenim unes impressionants vistes de 360º, on veiem el Puigcampana, el Ponoig, Aitana, Serrella, Penya Mitjorn, Serra del Cit, tota la costa, etc....

Descendim per on hem vingu, tornant a passar per el Pas de Hilary i les pedreres, arribant al coll de Polset. Una vegada en el coll, girem a la dreta en suau descens i seguint les marques del PR-CV 2, fins arribar al Racó de Seva. Girem a la dreta i continuem per bon camí, passant per la Casa Gorges i arribant finalment al Pla de la Gralla, on donem per finalitzada la ruta.

Pla de la Gralla - Pàrquing

Esquenall de la Foradada

Photo ofMirador del Cabeçò d'Or - Cova del Canelobre Photo ofMirador del Cabeçò d'Or - Cova del Canelobre Photo ofMirador del Cabeçò d'Or - Cova del Canelobre

Mirador del Cabeçò d'Or - Cova del Canelobre

La Cova dels Canelobres es troba a 700 m d'altitud i a la falda septentrional del Cabeçó d'Or. Dins de la cova, hi ha una de les voltes més altes de la península Ibèrica, d'uns 70 m, similar a la d'una catedral. Es poden admirar les formes capritxoses que han anat prenent les diferents concrecions, tals com: canelobres, meduses, orgues i multitud de formes espectaculars.

Dreta

Pla del Cabeçò

Començament del sender

Vista a l'Alt del Salmitre

Final primer tram de pujada

Photo ofVista al Penyal del Barber o del Llam Photo ofVista al Penyal del Barber o del Llam Photo ofVista al Penyal del Barber o del Llam

Vista al Penyal del Barber o del Llam

Final segon tram de pujada

PictographRuins Altitude 3,129 ft

Casa de Polset

PictographRuins Altitude 3,142 ft

Pou de la Casa de Polset

És un xicotet pou excavat sobre les terres del pla que hi ha al costat de la casa de la finca. Internament està revestit per un mur de mamposteria, fet amb pedra irregular travada amb morter de calç i arrebossada posteriorment amb algeps.
Actualment no s'endevinen portes d'accés ni restes de la coberta, per la qual cosa creiem que es tracta d'un ventisquer que, una vegada ple de neu, es taparia amb branques fulles i, potser, teules, de les quals hem trobat alguna resta a prop, encara que no sabem si procedeix del depòsit o de la casa.
La seua escassa capacitat i aïllament suggereix que es tracte d'un depòsit complementari d'un altre major que degué existir en alguna altra part d'esta serra, a pesar que no hem trobat cap resta, o tal vegada que no es tracte d'un depòsit de neu sinó d'aigua, anomenats en aquesta zona collà. Determinar aquest punt requereix nous treballs de camp que s'hauran de realitzar en el futur.

Text extret del llibre de Manuel Vicedo i Jaime Ramírez Guía de los Pozos de Nieve de la Província de Alicante.

Pedrera

Panoràmica i vista al Cabeçò d'Or

Vista al Cabeçò d'Or

Paso Hilary

Avenc

PictographRuins Altitude 3,876 ft

Avenc del Marques

Segons conta la llegenda es diu que va ser explorada a primers del segle XVII per treballadors a les ordres del "Marqués" que era amo de tota la serra del Cabeçó d’Or, havent-la adquirit per a poder buscar el “or o tresor” que amagava en les seues entranyes el misteriós massís. Les seues perquisicions li van portar als avencs del Cabeçó i de la “Granota” descendint en la segona fins als –25 m i intentant aprofundir, com encara s'observa pels marges ja quasi destruïts. No convençut del seu fracàs, va iniciar l'exploració i descens a l'avenc del Cabeçó actualment denominada de la “Caseta del Marques” o simplement com nosaltres la diem “l'Avenc del Marques”. El nom de la “Caseta” ve donat per trobar-se l'avenc baix dos grans blocs secundats per la seua part superior formant com una cabanya o estada triangular oberta cap al Sud. Davant esta porta el “Marques” va fer construir una casa la fi de la qual era no haver de descendir cada dia a la vall, sent este l'habitacle dels treballadors que diàriament penetraven en l'avenc muntant en cada pou escales de fusta fetes amb troncs. Arribat la fi de l'avenc a uns 90 m de profunditat i no havent trobat l'anhelat “tresor” va donar ordre de continuar excavant amb pics i pales el fons d'esta, reblida de terra i pedra, havent d'emmurallar les parets amb marges i apuntalar les roques en perill d'ensulsiada amb grans troncs. Sobre els 115 m de profunditat, després d'una desobstrucció d'entre 10 i 15 m, va haver d'abandonar al no trobar rastre del “tresor” . Diuen que la seua obstinació li va costar tota la seua fortuna.

Text extret del Catálogo de Cavidades de la Provincia de Alicante – www.cuevasalicante.com: MARQUÉS O CABEÇÓ, AVENC DEL - Nº 539

Aljub

Pla de la Gralla

• Photo of jordicortell
    jordicortell Feb 24, 2022

La ruta en si es mol completar ta,te agún tramo un poc pesa,pero sobre tot cuan arribes dalt la vista es espectacular.Per lo que a mi respecta la recomane fer

• Photo of Taitaners
    Taitaners Feb 24, 2022

Jordi Cortell, moltes gràcies per la teua valoració. En si, té algun tramo fort, però val la pena per les vistes que trobem dlat del cim, com bé dius.