Photo ofCabana i salt de Calhaus-Llac de Montoliu-Mines i Port d´Urets-Tuc de Maubèrme-Estanys de Maubèrme-Pla de Tor-Calhaus Photo ofCabana i salt de Calhaus-Llac de Montoliu-Mines i Port d´Urets-Tuc de Maubèrme-Estanys de Maubèrme-Pla de Tor-Calhaus Photo ofCabana i salt de Calhaus-Llac de Montoliu-Mines i Port d´Urets-Tuc de Maubèrme-Estanys de Maubèrme-Pla de Tor-Calhaus

August 12, 2019
August 2019

near Bagerque, Catalunya (España)

Ruta circular a peu per la Vall d´Aran.

Sortida i arribada des de la cabanya de Calahus.

Accés, passem el poble de Bagergue i seguim pista forestal direcció Barradòs, passada l´ermita de Santa Margalida deixem la pista a l´esquerra que puja a Barradòs i seguim per la dreta per pujar fins a la cabana i el salt de Calahus. Es aconsellable fer aquesta pista amb un cotxe 4x4.

Deixem el cotxe, en un petit pla, sota la cabana de Calhaus i comencem la ruta seguint un corriol en direcció Nord que puja decididament pel mig de prats a buscar un camí més marcat, el seguim a la dreta, creuem el riu Calhaus i arribem al bonic llac de Montoliu, el creuem per la dreta i tornem a enfilar direcció Nord, deixem el camí a l´esquerra per anar a veure les restes dels habitatges i les mines abandonades d´Urets. Veient aquestes instal·lacions podem imaginar-nos la gran activitat que hi havia per aquesta zona durant el segle passat. Retornem al camí i poc desprès trobem la via d´un vell carrilet on encara hi podem veure les velles vies, les seguim i passem per dos túnels, poca estona desprès arribem al Port i el refugi lliure d´Urets. Boniques vistes des d´aquest port, de la vessant Francesa, i del Pirineu Aragonès amb el massís del Aneto en primer terme. Seguim per camí marcat direcció Ponent fins creuar per sota el Clot i les pales del Maubèrme, trobem una cruïlla i agafem a la dreta, per camí ben senyalitzat superem unes dretes però fàcils pales fins arribar dalt el Tuc de Maubèrme. Aquest cim té un espectacular mirador a 360 graus. Podem gaudir de precioses panoràmiques i de vistes de molts cims del Pirineu Català i Aragonès. Comencem la baixada i retornem a la cruïlla de camins d´abans, seguim a la dreta i passem pels bonics estanyets i l´estany gran de Maubèrme, poc desprès, agafem un corriol a l´esquerra que ens porta tot seguint un petit torrent a baix a la vall a creuar el riu Unhòla, seguim les senyals del GR en direcció Sud, passem el Pla del Pas Estret, l´estanyet i el pla de Tor i desprès de passar una cascada de l´Unhòla creuem el riu i anem a buscar la pista que ens porta en poca estona a la cabana de Calhaus on acabem aquesta bonica ruta.

Preciosa i interesant ruta que passa per bonics prats de pastura, llacs i estanys i per les curioses mines abandonades, també podem gaudir, en un dia clar, d´espectaculars vistes.

Hem fet aquesta ruta en dos dies, fent bivac a prop del coll d´Urets, també es pot dormir al refugi lliure d´Urets. Si es vol fer en un sol dia, la seva dificultat seria difícil, degut a la llarga distancia que cal superar en un sol dia.
La ruta té la majoria de camins marcats amb pintura GR o amb fites i no té cap dificultat rellevant.

Arriu Unhòla

Llac de Montoliu

Mina

Mina.

Mines Del Pla de Tor (runes)

Mines Deth Plan de Tor (Abandonadas)

Mines d´Urets

Mines d´Urets (runes cases)