Butgenbach - Wirzfeld

November 5, 2012
November 2012

near Berg, Walloon Region (Belgique)

Aangename, gevarieerde en gemakkelijke herfstwandeling rond het meer van Butgenbach op 02 november 2012.
Starten in het dorpje Berg waar we langs de An-de-Leistraat parkeren nabij de
stuwdam. We steken de stuwdam over en slaan linksaf en volgen de zuidelijke oever van het meer. We zijn hier op de GR56 en lopen langs de campings. Aan het Worrikensportcentrum volgen we nog even de asfaltweg tot voorbij het tunneltje onder de ex-spoorweg 'Vennbahn'. Even verder verlaten we naar rechts de asfaltweg en vervoegen het pad van de spoorlijn. Deze wordt omgebouwd tot 'Ravel': de rails zijn al weggenomen en waarschijnlijk komt er weldra een geasfalteerd fietspad, maar vandaag (02/11/2012) wandelen we nog over een grindpad. Na 750m op deze pre-Ravel zoeken we weer even wat avontuurlijkere paadjes op: een aardewegeltje daalt links door het bos in de richting van het meer. Het smalle pad slingert door het bos en kruist enkele beekjes en vindt uiteindelijk weer aansluiting op een bredere wandelweg.
Waar de wandelweg aansluit op de geasfalteerde Wirtzfelderweg, volgen we deze naar links en overbruggen het het uiteinde van het meer, waar we rechts het riviertje Warche naar het meer zien slingeren.
Over de brug verlaten we de GR56 en volgen rechts de stijgende asfaltweg. Bij een kruispunt met groot houten kruis en rustbank zien we links Wirzfeld liggen, maar we gaan daar nu nog niet naartoe en houden rechts aan. Aan het volgende kruispunt, met links het Sporthotel, nemen wij het straatje rechts omhoog, gaan op de T-splitsing rechtsaf en volgen deze weg tot we op de bredere N658 komen die we naar links volgen.
We volgen deze wat drukkere weg tot aan de eerste huizen van het dorpje Krinkelt, waar we scherp linksaf de wegwijzers Wirzfeld en Elsenborn volgen. De Wirzbergstraat voert ons door het panoramarijke landschap omlaag tot in het fraaie dorpje Wirzfeld. Aan de 'Bikers Inn' gaan we linksaf richting Butgenbach. Aan de Y-splitsing rechtsaf, aan een kruispunt met kruis en rustbank onder lindenbomen rechtdoor. Honderd meter verder nemen we links omlaag en komen we weer aan riviertje Holzwarche waar we rechts voor de brug het smalle pad nemen dat door een mooi stukje natuur de loop van het riviertje volgt. Dankzij enkele knuppelpaden bereiken we droogvoets de monding van de Holzwarche in het meer.
We volgen nu de noordelijke oever van het meer over een meestal onverhard pad door het groen: bij twijfel gewoon het pad het dichtst bij de oever nemen. Aan een grotere zijweg gaan we rechtdoor voorbij een houten schuilhut en wat verder lopen we links onder een groepje huizen door, krijgen de stuwdam weer in zicht en na het ronden van een kleine inham klimmen we uit de bossen omhoog naar An-der-Lei, waar we de wandeling begonnen.

An Der Lei

We parkeren langs deze straat nabij de stuwdam

PictographMountain hut Altitude 0 ft

Blokhut

Café-Hotel Drosson

Café-Restaurant-Hotel Drosson (waar de patron Nederlands spreekt!)

Dorp is hier rechtsaf

Hier kan je rechtsaf naar Butgenbach waar verschillende Horeca zaken zijn

Linksaf het bos in

Linksaf gaat een smal paadje omlaag door het bos in de richting van het meer. Na lange regenperiode misschien beter de Ravel blijven volgen want het paadjes is smal, modderig en kruist enkele beekjes

Pre-Ravel

De vroeger spoorlijn 'Vennbahn' wordt omgebouwd tot Ravel

PictographInformation point Altitude 1,878 ft

Wegkruis

Zowel links al rechts van de weg staat een wegkruis ter nagedachtenis van de ongelukkigen die hier verongelukten