Photo ofBúnquers Martinet (I). Cerca de búnquers de Línia Pirineus, Centre Resistència 53 Photo ofBúnquers Martinet (I). Cerca de búnquers de Línia Pirineus, Centre Resistència 53 Photo ofBúnquers Martinet (I). Cerca de búnquers de Línia Pirineus, Centre Resistència 53

2 mi
2 hours
May 12, 2018
May 2018

•   4.2 2 Reviews

near Martinet, Catalunya (España)

La ruta és d'aventura, una exploració a la cerca de búnquers de la Línia Pirineus construïts en la década dels quaranta. Transcorre per camins dins d'un bosc de pins i de roures, per prats abandonats en els quals es fa evident la invasió de matolls de tot tipus, un quilómetre per carretera local poc transitada i uns centenars de metres sota l'hombra d'arbres a la vora del Torrent del Cabiscol, el qual recull una part de les fredes aigües del Cadí.
El punt de sortida i d'arribada és el pàrquing del "PARC DELS BÚNQUERS DE MARTINET".
Començem la marxa anant cap el pont de pedra que creua el Torrent del Cabiscol, i pugem per l'antic camí a Béixec entre les cúpules dels búnquers habilitats per les visites guiades del PARC.
Aviat deixem a la dreta el sender abalizat del parc del Búnquers i continuem en direcció a Béixec pel camí senyalitzar amb marques grogues.
Després d'uns 20 minuts de pujada, justament al costat d'un pi amb una destacada marca groga, veiem a l'esquerra una fita de pedres que assenyala el començament d'un corriol horitzontal que ens porta cap a la zona de prats abandonats. En arribar als prats, el camí es bifurca, prenem el de la dreta que puja cap un petit prat en el qual s'obre un búnquer per morters de 81 mm. Donant un cop d'ull pels voltants trobem l'entrada al búnquer obstruïda per una llosa de formigó en mal estat de conservació.
Tornem uns metres enrere en direcció est cap el prat inferior, en aquest trobem una obra de fortificació bé conservada destinada a la instal·lació d'una ametralladora antiaèria, a la qual s'hi pot accedir amb facilitat.
Continuem caminant uns 100 m en direcció est, i un corriol entre matolls ens porta a una fita de pedres que assenyala una bifurcació, seguim per l'esquerra i a uns 30 m veiem un mur de pedres que protegeix una trinxera i les escales que condueixen cap a l'interior d'un búnquer del tipus observatori. Per accedir-hi anem cap a l'esquerra doncs l'escala és plena d'esbarzers. A través de les espitlleres observem l'extens territori que ens envolta i els seus punts estratègics a vigilar.
Tornem cap a la bifurcació, i ara seguim pel ramal dret que baixa entre roures. Aviat arribem a un punt de la paret que ens permet accedir al prat de la dreta. Ja sóm al prat i seguim baixant per la vora esquerra fins un pal de fusta de la línia elèctrica plantat al seu vèrtex inferior. En aquí prenem l'actic camí que, entre roures i matolls de boix baixa directament a la carretera de Martinet a Estana, concretament al lloc anomenat Ruvíllec format per un conjunt de cases i quadres de cavalls.
Uns 50 m abans d'arribar a la carretera, cap a l'esquerra en la zona desbrossada sota la conducció elèctrica, contemplem la silueta d'un búnquer per ametralladora. Ja en la carretera, però ara a la dreta, es veu el sostre i les espitlleres d'un altre búnquer per fusell ametrallador.
Anem per la carretera cap a Martinet, i a uns 5 minuts, a la nostra esquerra i prou amagat entre la vegetació, veiem el peculiar camufatge i dos espitlleres d'altre búnquer per fusell ametrallador i uns metres més al davant en un ressalt de roques abans del prat, veiem l'obra d'altra fortificació.
Hem arribat al pont pel qual la carretera creua el Torrent del Cabiscol, en aquí, al marge esquerre del prat, veiem les espitlleres d'altre búnquer per ametralladora que ja forma part del conjunt del Parc. No travessem el pont, més aviat seguim la pista de terra que transcorre paral·la al torrent fins el pont de pedra i el pàrquing del PARC DELS BÚNQUERS, punt final de la nostra excursió.

Sortida i arribada

Búnker ametralladora

B1

• Marc Codina Gatius Nov 8, 2018

A la recerca de molts més.

• Photo of Pensament alpí
    Pensament alpí Dec 2, 2018

Sí, Marc , está en la agenda.

• jgivoni May 8, 2021

Nice and surprising alternative to the classic circuit.