Bunderbos 11 km

May 24, 2020
April 2020

•   5 2 Reviews

near Oostbroek, Limburg (Nederland)

Prachtige wandeling door één van de mooiste bron- en hellingbossen van Nederland. Het Bunderbos vormt met het Geullerbos, het Armenbos, en het Elsloërbos een aaneengesloten hellingbos vol met beekjes, bijzondere flora en fauna. Ik heb deze tocht op 20 april gelopen en het bos is dan vol met voorjaarsbloemen zoals daslook, grote muur, sleutelbloem, robertskruid, look-zonder-look, gewone salomonszegel, bosanemoon, viooltjes en lelietjes-van-dalen. In het bos zijn ook kikkers en salamanders te vinden. Er zitten een aantal vrij steile, maar korte klimmetjes in de wandeling. Op sommige plekken kun je natte voeten krijgen zonder wandelschoenen. Geen horeca onderweg (mogelijk alleen bij de ‘Peerdstael’). Bij de start zijn wat parkeerplaatsen langs de weg, maar er is ook een parkeerplaats achter de huizen bij de bosrand.
Je loopt eerst het Geullerbosch over het Oostbroekvoetpad. Bij de Boschweg loop je omhoog naar de brug over de spoorlijn. Je loopt langs de spoorlijn richting Bunde. Vlak voor Bunde neem je een klein pad omhoog door het bos. Je komt uit op het verharde weggetje ‘Op de Locht’. Je volgt dit een stukje omhoog en neemt dan een smal pad naar de Dennenberg. Je loopt een stukje langs deze weg en loopt dan het bos weer in via de Kloosterweg. Aan de rand van het bos neem je het Kruisbergvoetpad omhoog naar een meer in een voormalige groeve. Je loopt hier langs en vervolgens over graslanden en langs struinboomgaard Trentelen naar de Trentelenweg. Je volgt deze veldweg langs boomgaarden naar het gehucht Kasen. Hier kies je het Kapelvoetpad. Bij de weg ‘Op de Locht’ en mogelijk café ‘Peerstael’ kies je een pad door een paardenweide, waar ook paarden graasden tijdens mijn wandeling. Het pad door de wei brengt je terug bij de rand van het Bunderbos. Je volgt de rand van het plateau en het bos en daalt dan een heel eind af tot je bij het Berghorstvoetpad weer naar de rand van het bos klimt. Hier volg je de akkerrand en de bosrand tot de Klinkenbergweg die je door de akkers naar het dorpje Moorveld. Je loopt een stukje langs de weg en daalt dan via het Bospad af naar het bos. Je loopt hier langs de Molenbeek over het Molenvoetpad. Je komt hier bij een heel veld met daslook en loopt dan weer omhoog naar de rand van het bos (Hazenvoetpad). Je daalt weer af over een klein paadje dat door een tweede veld met daslook voert terug naar het Molenvoetpad. Je volgt de Molenvoetpad verder naar beneden, kruist de Waalsebeek en verlaat het bos voor een rondje over een grasland rondom een meertje en de Molenbeek, ideaal voor een picknick. Na het rondje vervolg je het Molenvoetpad verder naar het meertje bij de watermolen van Hulsen. Het water valt hier via een goot een paar meter naar beneden. Je loopt langs de spoorlijn terug naar het zuiden en beklimt nog twee keer de heuvel. De eerste keer (Klaasputvoetpad) is het pad in het begin wat modderig. De tweede keer door het Armenbosch is het pad nauw, en kan aan het begin in de zomer wat lastig toegankelijk zijn door bramen/brandnetels (loop dan gewoon rechtdoor). Wat verderop is het een mooi smal pad dat bij een splitsing komt. Op de kaart lijk je hier rechts te kunnen maar loopt het pad dood. Je gaat hier dus links en klimt tot de bosrand, waar je eerder was, en daalt even verder weer af naar de Berghorstbeek. Je komt bij een steile trap naar een tunneltje onder de spoorweg, waar ook een beek doorstroomt. Na de tunnel ben je snel weer bij de start.

Berghorstvoetpad

Voetpad dat door het bos naar de bosrand klimt.

Boschweg

Dit pad voert omhoog naar de spoorbrug

Bospad

Weggetje dat later overgaat in het Molenvoetpad en naar het bos voert.

Brug Molenbeek

Bruggetje over de Molenbeek

Daslookveldje 1

Eerste veldje met daslook tijdens de wandeling. Later kwam ik nog veel meer van dit soort veldjes tegen. Prachtig gezicht.

Daslookveldje 2

Hier groeien hele plakkaten daslook. Ziet er mooi uit.

Grasland rond Molenbeek

Grasland rond de Molenbeek, die hier een meertje vormt door een stuwtje met een watervalletje. Mooi plekje om te picknicken op het gras.

Kapelvoetpad

Smal voetpad langs boomgaard en later door grasland.

Klaasputvoetpad

Smal pad de heuvel omhoog. In het begin wat blubberig.

Klim Bunderbos

Klimmetje omhoog door het Bunderbos

Klinkenbergweg

Veldweg door de akkers en bij een boomgaard langs.

Kruisbergvoetpad

Voetpad de Kruisberg omhoog

Langs akkerrand

Vanaf hier loop je een tijdje langs de akkerrand en de bosrand

Molenbeek

Hier loopt de Molenbeek in een kunstmatig meertje. Mooie plek voor een picknick.

Oostbroekvoetpad

Voetpad het Geullerbos in.

Paardenwei

Het voetpad gaat dwars door de paardenwei, waar ook daadwerkelijk paarden graasden toen ik de wandeling maakte.

Pad Armenbosch

Smal pad omhoog het Armenbosch in. Aan het begin is het vrij open en groeien er bramen en brandnetels. Mogelijk in de zomer wat moeilijker begaanbaar, dan kun je hier beter rechtdoor het pad volgen (scheelt 600 meter en een klim).

Pad langs rand plateau

Je volgt hier een pad langs de bosrand en de rand van het plateau. Door de bomen heb je weinig uitzicht.

Pad langs spoorweg

Pad langs Waalsebeek

Je loopt hier steil naar beneden en loopt dan parallel aan de Waalsebeek richting de Molenbeek.

Pad naar Berghorstbeek

Pad naar beneden naar de Berghorstbeek

Pad naar Leukdervoetpad

Dit pad voert naar beneden richting Leukdervoetpad

Plas en watermolen van Hulsen

Een waterplas aan de achterkant van de watermolen van Hulsen waar water via een goot over enkele meters naar beneden valt.

Splitsing met doodlopend pad

Hier naar rechts is een pad wat ik had gekozen, maar later bleek dood te lopen. Je moet hier dus links aanhouden en je loopt terug naar de akkerrand waar je eerder was.

Spoorbrug

Brug over de spoorlijn van Maastricht naar Sittard.

Struinboomgaard Trentelen

Trap

Steile trap door het bos.

Trentelenweg

Veldweg door boomgaarden naar Kasen

Tunnel met beek onder spoor

De beek en het pad gaan hier gezamenlijk door een tunnel onder het spoor. Natte voeten mogelijk.

Voetpad langs spoor

Voetpad langs het spoor.

Waalsebeek

Je kruist hier de Waalsebeek vlak voordat deze uitkomt in de Molenbeek

Zicht op meer in groeve

HIer kijk je tussen bomen door naar een meer in een diepe groeve (geen idee waar deze groeve ooit voor was).

• Photo of Sandra van Hooren
    Sandra van Hooren Jun 20, 2020

Leuke afwisselende wandeling door bos, over veld en langs leuke dorpjes. Is eenvoudig op diverse punten af te korten.

• Photo of Tjaart Molenkamp
    Tjaart Molenkamp Jun 21, 2020

Dag Sandra, bedankt opnieuw voor jouw review! Mooi dat de wandeling beviel.

• Photo of Pascale Paques
    Pascale Paques Feb 23, 2021

Heerlijke wandelingen in de bossen. Ondanks dat het februari was toch prachtig!

• Photo of Tjaart Molenkamp
    Tjaart Molenkamp Feb 23, 2021

Mooi dat je genoten hebt, Pascale! En bedankt voor de beoordeling.