Bunder- en Elsloërbos 6 km

May 26, 2020
April 2020

near Broekhoven, Limburg (Nederland)

Na kort geleden een wat langere wandeling gemaakt te hebben in het zuidelijk deel van het Bunderbos (https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/bunderbos-11-km-49829338), maakten we daarna deze wat kortere wandeling in deels hetzelfde gebied. Startpunt dit keer vlak bij horeca gelegenheid ’t Hemelke in Broekhoven. Je kunt hier tegenover langs de weg parkeren. Prachtige wandeling door één van de mooiste bron- en hellingbossen van Nederland. Het Bunderbos vormt met het Geullerbos, het Armenbos, en het Elsloërbos een aaneengesloten hellingbos vol met beekjes, bijzondere flora en fauna. Ik heb deze tocht op 24 april gelopen en het bos is dan vol met voorjaarsbloemen zoals daslook, grote muur, sleutelbloem, robertskruid, look-zonder-look, gewone salomonszegel, bosanemoon, viooltjes en lelietjes-van-dalen. In het bos zijn ook kikkers en salamanders te vinden. Er zitten een aantal vrij steile, maar korte klimmetjes in de wandeling. Alleen horeca bij het begin.
Je loopt eerst de veldweg in richting het Lage Elsloërbos. Je loopt langs bos en akkers en daarna omhoog het bos in. Boven is een steile trap naar beneden en loop je door een tunnel onder de spoorweg waar ook een beek door stroomt. Na de tunnel loopt je de helling op via het Bokkerijdersvoetpad en daarna de Commendalweg naar het hoger gelegen deel van Geulle. Je kruist de weg in het dorp en loopt over het rechte pad ’t Steegske langs boomgaarden naar de Snijdersberg. Je loopt naar beneden naar de weg Snijdersberg en kruist deze. Door het bos gaat het via Molenvoetpad en Waalsenvoetpad langzaam omhoog naar Moorveld. Je loopt in het dorp een stukje langs de weg en kiest dan het Hazenvoetpad door akkers naar de bosrand. Hier lag een groot scharrelvarken in de modder te genieten. Je daalt af in het bos en loopt parallel aan de Waalsebeek door velden met daslook naar het Molenvoetpad. Je volgt dit pad heuvelaf en kruist de Waalsebeek. Even later maak je een rondje over een mooi grasland rond de Molenbeek, en een kunstmatig meertje en watervalletje in het beekje. Een ideale plek voor een picknick. Na het rondje vervolg je het Molenvoetpad naar de watermolen van Hulsen. Hier is een meertje en het water wordt via een goot een paar meter naar beneden gestort. Bij de weg aangekomen volg je de weg Snijdersberg een stukje omhoog, waarna je een trap omhoog kiest naar de top van de Snijdersberg waar je al eerder was. Vanaf hier loop je weer terug richting Broekhoven waarbij je na een kleine 200 meter een prachtig uitzicht richting het Maasdal en België hebt (Penderjansknub). Aan het einde van het pad ben je weer beneden bij het spoorviaduct onder aan de Slingerberg, en daarmee terug bij de start in Broekhoven.

Bokkerijdersvoetpad

Voetpad vanaf de tunnel richting Geulle, gaat later over in de Commendalweg. Eerst door bos, later langs graslanden.

Commendalweg

Voetpad vanaf het Bokkerijdersvoetpad richting Geulle. Door bos en langs graslanden.

Daslookveld bij Molenvoetpad

Mooi daslookveld

Grasland bij Molenbeek

Mooi grasland, ideaal voor picknick, rondom de Molenbeek en een kunstmatig plasje en watervalletje.

Hazenvoetpad

Veldweg en later voetpad vanaf Moorveld door akkers naar de bosrand. Vlak bij de bosrand verbleef een mooi groot scharrelvarken.

Molen van Hulsen

Watermolen in de Molenbeek bij plas. Nu stroomt het water door een goot en valt van enige meters naar beneden voor de molen.

Molenbeek

Beekje stroomt hier door het grasland

Molenvoetpad

Voetpad door het bos omhoog.

Pad langs Lage Elsloërbos

Veldweg langs en naar het Lage Elsloërbos. Op het eind gaat het eerst steil omhoog en dan via een trap omlaag naar de tunnel.

Pad met daslookvelden

Smal pad door enkele velden met daslook. Mooi bos.

Pad naar Broekhoven

Pad naar Broekhoven vanaf de Snijdersberg. Eindigt bij het spoorwegviaduct onder aan de Slingerberg.

Snijdersberg

Top van de Snijdersberg met een half plein met huizen met grasveld omzoomd door bos.

Steegske

Straatje en dan pad richting Snijdersberg door boomgaarden. Vlak.

Trap naar Snijdersberg

Steile trap omhoog naar Snijdersberg

Tunnel met beek onder spoorweg

Een beek stroomt hier door een tunnel onder de spoorweg, met een voetpad er naast.

Uitzicht Penderjansknub

Uitzichtpunt richting Maasvallei. Op de meeste plekken heb je hier door het bos weinig uitzicht, maar hier dus wel.

Waalsebeek

Beekje

Waalsenvoetpad

Pad parallel aan de Waalsebeek richting Moorveld

• Photo of Rebellation
    Rebellation Sep 1, 2021

Leuke route

Tjaart Molenkamp Sep 1, 2021

Dank je wel, Rebellation!

• Nicole Ge Apr 3, 2024

Prachtige route, bedankt.

Tjaart Molenkamp Apr 7, 2024

Graag gedaan, Nicole, en mooi dat je genoten hebt!

• Photo of Liesel Wrbl
    Liesel Wrbl Apr 27, 2024

Erg mooie omgeving met heel wat variatie. Vooral de moeite wanneer de daslook, hyacinten, vergeet-me-nietjes, margrieten, etc in bloei staan. Terplekke ook makkelijk uit te breiden of in te korten. Bedankt voor het delen!

Tjaart Molenkamp May 14, 2024

Graag gedaan Liesel en bedankt voor je positieve review. Erg mooi bos inderdaad!