Bugarra - Simes i coves

August 20, 2019
August 2019

near Bugarra, Valencia (España)

Bugarra - Simes i coves
Advertiments: No hi ha ombra en tot el trajecte, excepte òbviament en la cueva Vizcaino. No hi ha fonts en tot el recorregut.
Comencem la ruta de senderisme des del riu Túria al seu pas per Bugarra. Ens dirigim cap al pont nou per als vianants deixant el restaurant a mà esquerra. Després de creuar el pont i passar a l'altre costat del riu, girem a la dreta i després de continuar breument pel camí, girem a l'esquerra prenent un camí que puja cap a la muntanya. Anirem pujant per este camí ample un tram fins a arribar a una intersecció. Ací prenem la senda que queda a mà esquerra i després de passar per un camp de garroferes per la riba anirem pujant per la senda que ens porta fins al cim de la Lloma de la Pinada.
Esta senda és breu, més o menys 1 km, però dura, amb trams de pedra en el sòl i zones un poc esvaroses, per la qual cosa cal prendre's la pujada amb calma.
Després de pujar a un coll, pot observar-se de seguida el vèrtex geodèsic, prompte arribarem a una intersecció prop del cim. Ací prenem la senda cap a l'esquerra per a arribar fins al vèrtex .
Des d'ací hi ha unes vistes precioses del municipi de Bugarra. A més pot vore's el Villar del Arzobispo al capdavant i per la part de darrere del vèrtex geodèsic podem vore les muntanyes de la Serretilla i fins i tot la senda que va cap a l'Alt de l’Aliagar.
Després de gaudir de les vistes que ofereix el cim de la Lloma de la Pinada, prenem una senda que parteix des d'este punt en direcció muntanya a baix. Seguim la senda fins a baixar pel vessant de la muntanya per una senda no molt clarament definida. Finalment arribarem a l'entrada a la cova Vizcaino mig amagada per la vegetació. Es pot entrar dins i accedir a 2 sales.
La sala de l'entrada de la cova és menys important i més xicoteta. Després d'entrar a mà dreta hi ha una obertura que ens porta a una altra sala de major grandària i amb formacions d'estalactites i estalagmites.
Després de visitar la cova tornem al vèrtex per la mateixa senda. Una vegada allí, prenem la senda que va en direcció a Pedralba, que ix en direcció esquerra des del punt geodèsic. Esta senda va crestejant la serra de la Majarilla, amb vista al municipi de Pedralba i a uns barrancs profunds.
Després la senda va descendint fins a acabar en un barranc on la vegetació tanca la senda. De seguida a mà dreta veiem una senda que puja tram. La prendrem i després de pujar-lo continuem la senda que voreja uns camps de tarongers. Vorem a mà dreta un piló. Seguim el camí cap avant fins a arribar a una bifurcació en un camp de tarongers i prenem el camí de l'esquerra. Després de vorejar el camp arribem a un altre camp i est caldrà vorejar-lo per la dreta fins a trobar una senda que gira a mà dreta. Prenem la senda i arribarem fins a l'avenc Colomera.
Este avenc té una enorme cavitat que impressiona en vore-la. Ha crescut una gran vegetació en el seu interior. Per a accedir a la cavitat cal fer-ho amb un equip professional.
La cavitat és un avenc d'enfonsament de 56 x 44 m, que es va crear en desplomar-se el sostre de la sala que la formava. Posseeix una superfície de 2100 m² i queda totalment oberta a l'exterior, presentant descensos que poden variar, depenent del punt triat, entre els 30 i els 50 m. Cal destacar que aquesta cavitat posseeix un microclima que la converteix en un autèntic bosc .
Després de contemplar l'avenc Colomera tornem al punt del desviament que és prenc per a arribar fins a aquest avenc. Ara caldrà seguir cap a mà dreta, passant per una caseta de camp anomenada “Mi Cabaña”. Finalment a la part alta d'un xicotet repetxo veiem un altre piló com el d'abans. Des d'este punt parteix una senda que ascendeix cap a la muntanya a mà dreta, la qual prendrem.
Seguim la senda durant varis quilòmetres. Este tram de senda és llarg i sense ombra. Després de passar un xicotet ribàs la senda es bifurca. Prendrem la senda que gira a mà dreta. La senda comença a pujar de nou fins que en el més alt trobem una bifurcació a l'esquerra anem a l'alt de l’Aliagar. La senda que gira cap a mà dreta va en direcció al vèrtex geodèsic de la Lloma de la Pinada. Ara girem a mà esquerra i seguirem la senda fins al vèrtex geodèsic de l'Alt del Aliagar (505 m). La senda descendeix primer i després puja per la lloma que culmina en el cim.
Des del vèrtex geodèsic de l'Alt de l’Aliagar podem contemplar el conjunt muntanyenc que ens envolta, unes vistes panoràmiques que abasten una infinitat de muntanyes, des de la Calderona, pic del Remei de Xelva, pic Ropé a Xera, serra de Xiva, les Rodanes en Vilamarxant i els últims contraforts de les serres que s'endinsen en la plana valenciana; també poblacions com el El Villar, Xestalgar, fins i tot Vilamarxant.
Malgrat l'absència d'arbres, hi ha una gran riquesa de plantes que formen un bosc baix dens i florit de romers, esparts, brucs, margalló, estepa, arç negre, aladern, timons i coscolles, entre altres.
Tornem arrere i prenem la senda en sentit contrari que ens porta fins al Corral de Vázquez. Este és corral arruïnat on conflueixen diverses sendes. Des del Corral de Vázquez girem a mà dreta prenent la senda en direcció al vèrtex geodèsic de la Lloma de la Pinada, però abans d'arribar ens trobem amb una senda a mà esquerra. Esta senda és per la qual hem pujat a l'inici de la ruta per a arribar al vèrtex geodèsic de la Lloma de la Pineda. Ara caldrà fer la ruta en sentit contrari per a baixar fins al riu Túria.
És una senda bastant escarpada i pedregosa, per la qual cosa cal descendir amb molta de cura. Finalment arribarem al riu Túria, on podrem reposar les forces. En el riu hi ha un restaurant i bons llocs de descans.
Atenció a causa del funcionament defectuós del GPS, poden trobar-se línies rectes causades per la pèrdua parcial del senyal o puntes estranyes que no són reals, per tant cal anar amb una poca precaució al seguir la ruta.
Si utilitzes el track, t’agrairia que feres una valoració de la seua utilitat.
================================================================================
Advertencias: No hay sombra en todo el trayecto, salvo obviamente en la cueva Vizcaíno. No hay fuentes en todo el recorrido.
 Comenzamos la ruta de senderismo desde el río Turia a su paso por Bugarra.  Nos dirigimos hacia el puente nuevo peatonal dejando el restaurante a mano izquierda. Tras cruzar el puente y pasar al otro lado del río, giramos a la derecha y tras continuar brevemente por el camino, giramos a la izquierda tomando un camino que va en dirección al monte. Iremos subiendo por este camino ancho un tramo hasta llegar a una intersección. Aquí tomamos la senda que queda a mano izquierda y tras pasar por un campo de algarrobos por la orilla iremos subiendo por la senda que nos lleva hasta la cima de la Loma de la Pinada.
 Esta senda es breve, más o menos 1 km, pero dura, con tramos de piedra en el suelo y zonas un poco resbaladizas, por lo que hay que tomarse la subida con calma.
 Tras subir a un collado, puede divisarse enseguida el vértice geodésico, pronto llegaremos a una intersección cerca de la cima. Aquí tomamos la senda hacia la izquierda para llegar hasta el vértice geodésico.
 Desde aquí hay una vistas preciosas del municipio de Bugarra. Además puede verse el Villar del Arzobispo al frente y por la parte de detrás del vértice geodésico pueden verse las montañas de La Serretilla e incluso la senda que va hacia el Alto del Aliagar.
 Tras disfrutar de las vistas que ofrece la cima de la Loma de la Pinada, tomamos una senda que parte desde este punto en dirección montaña abajo. Seguimos la senda hasta bajar por la ladera de la montaña por una senda no muy claramente definidad. Finalmente llegaremos a la entrada a la cueva Vizcaíno medio escondida por la vegetación. Se puede entrar dentro y acceder a 2 salas.
 La sala de la entrada de la cueva Vizcaíno es menos importante y más pequeña. Tras entrar a la cueva, a mano derecha hay una obertura que nos lleva a otra sala de mayor tamaño y con formaciones de estalactitas y estalagmitas.
  Tras visitar la cueva regresamos al vértice geodésico por la misma senda. Una vez en el vértice geodésico, tomamos la senda que va en dirección a Pedralba, que sale en dirección izquierda desde el punto geodésico. Esta senda va cresteando la sierra de la Majarilla, con vistas al municipio de Pedralba y a unos barrancos profundos.
 Después la senda va descendiendo hasta acabar en un barranco donde la vegetación cierra la senda. Enseguida a mano derecha vemos una senda que sube el repecho. La tomaremos y tras subir el repecho continuamos la senda que bordea unos campos de naranjos. Veremos a mano derecha un pilón. Seguimos el camino hacia delante hasta llegar a una bifurcación en un campo de naranjos y tomamos el camino de la izquierda. Tras bordear el campo llegamos a otro campo y este habrá que bordearlo por la derecha hasta ver una senda que gira a mano derecha. Tomamos la senda y llegaremos hasta la sima Colomera.
 Esta sima tiene una enorme cavidad que impresiona al verla. Ha crecido una gran vegetación en su interior. Para acceder a la cavidad hay que hacerlo con un equipo profesional.
 Esta cavidad es una sima de hundimiento de 56 x 44 m, que se creó al desplomarse el techo de la sala que la formaba. Posee una superficie de 2100 m² y queda totalmente abierta al exterior, presentando descensos que pueden variar, dependiendo del punto elegido, entre los 30 y los 50 m. Cabe destacar que esta cavidad posee un microclima que la convierte en un auténtico bosque .
 Tras contemplar la sima Colomera regresamos al punto del desvío que se tomo para llegar hasta esta sima. Ahora habrá que seguir hacia mano derecha, pasando por una caseta de campo llamada “Mi Cabaña”. Finalmente en lo alto de un pequeño repecho vemos otro pilón como el de antes. Desde este punto parte una senda que asciende hacia el monte hacia mano derecha, la cual tomaremos.
 Seguimos esta senda durante varios kilómetros. Este tramo de senda es largo y sin sombra. Tras pasar un pequeño ribazo la senda se bifurca. Tomaremos la senda que gira a mano derecha. Esta senda comienza a subir de nuevo hasta que en lo más alto encontramos una bifurcación a la izquierda vamos al alto del aliagar. La senda que gira hacia mano derecha va en dirección al vértice geodésico de la Loma de la Pinada. Ahora giramos a mano izquierda y seguiremos la senda hasta el vértice geodésico del Alto del Aliagar (505 m). La senda desciende primero y luego sube por la loma que culmina en el Alto del Aliagar.
 Desde el vértice geodésico del Alto del Aliagar podemos divisar el conjunto montañoso que nos rodea, unas vistas panorámicas que abarcan una infinidad de montañas, desde la Calderona, pico del Remedio de Chelva, pico Ropé en Chera, sierra de Chiva, les Rodanes en Villamarxant y las últimas estribaciones de las sierras que se adentran en la llanura valenciana; también poblaciones como el Villar del Arzobispo, Gestalgar, incluso Villamarxant.
 Pese a la ausencia de árboles, hay una gran riqueza de plantas que forman un monte bajo denso y florido de romeros, espartos, brezos, palmito, jaras, espino negro, aladierno, tomillos y coscojas, entre otras.
 Volvemos atrás y tomamos la senda en sentido contrario que nos lleva hasta el Corral de Vázquez. Este es corral arruinado donde confluyen varias sendas. Desde el Corral de Vázquez giramos a mano derecha tomando la senda en dirección al vértice geodésico de la Loma de la Pinada, pero antes de llegar nos encontramos con una senda a mano izquierda. Esta senda es por la que hemos subido al inicio de la ruta para llegar al vértice geodésico de la Loma de la Pinada. Ahora habrá que hacer la ruta en sentido contrario para bajar hasta el río Turia.
 Es una senda muy escarpada y pedregosa, por lo que hay que descender con mucho cuidado. Finalmente llegaremos al río Turia, donde podremos reponer las fuerzas. En el río hay un restaurante y buenos lugares de descanso.
Atención a causa del funcionamiento defectuoso del GPS, pueden encontrarse líneas rectas causadas por la pérdida parcial de la señal o puntas extrañas que no son reales, por lo tanto hay que ir con una poca precaución al seguir la ruta.
Si usas el track, te agradecería que hicieras una valoración sobre su utilidad.

PictographRiver Altitude 520 ft

Riu Túria

PictographRiver Altitude 515 ft

PictographIntersection Altitude 500 ft

PictographIntersection Altitude 624 ft

PictographPanorama Altitude 755 ft

Vèrtex Geodèsic Lloma de la Pinada 409m.

PictographCave Altitude 1,164 ft

PictographMonument Altitude 720 ft

PictographIntersection Altitude 737 ft

Dreta

Alto del Aliagar Vèrtex Geodèsic 505 m.

PictographRuins Altitude 1,284 ft

Corral Vizcaino

Panoràmica de Bugarra

• Photo of MORENO & GALBIS.
    MORENO & GALBIS. May 29, 2021

Buenas tardes,hoy la hemos hecho y es durilla...Y con las horas de más sol y con un niño pero es una pasada y bien señalizada.lo bueno que a comer en el río y a refrescarse.
    Muy buena esplicacion de la ruta.

• Photo of MORENO & GALBIS.
    MORENO & GALBIS. May 29, 2021

La dificultad es modera pero tiene zonas,en pendiente y subida que son complicadas...