Brunssum en het Schutterspark

April 17, 2012
April 2012

near Brunssum, Limburg (Nederland)

We vertrekken vanuit het centrum van Brunssum en lopen langs het leuke kerkje en vervolgens langs het winkelcentrum, we vervolgen onze weg langs de mooie vijver van het stadspark in brunsum en genieten van de vele watervogels. Vervolgens steken wij de rijksweg over en zetten koers richting Schutterspark waar het heerlijk toeven is om te wandelen, te spelen in de speeltuin of een bezoekje aan de kinderboerderij. We lopen tussen twee vijvers in, waar je met minibootjes met afstand besturing kunt varen. We lopen verder door het Schutterspark tot we uiteindelijk op de Waubacherweg komen.Na een kleine 600 meter gaan we links een onverharde weg in richting de Schinveldse bossen. Hier zien wij prachtige Schotse hooglanders. We lopen alsmaar rechtdoor en passeren een boerderij. Uiteindelijk komen wij bij de voormalige kleigroeve Ruscher.
Hier struinen wij door een prachtig natuurgebiedje. Langs de groeve wordt een waterstroompje geleid, het Ruscherbeekje, dat zorgt voor extra variatie in het leefmilieu van plant en dier. Door een sterke kweldruk uit de omliggende gebieden is de groeve plaatselijk zeer nat. Behalve de open groeve, bestaat het gebied nog uit ongeveer 3 ha eiken- en berkenbos van ca 40 jaar oud. De groeve kan vanaf openbare wegen en paden rond het gebied uitstekend worden overzien.
We lopen weer terug en komen op het oorspronkelijke pad en steken dat pad over. We steken de grote weg over en komen uiteindelijk weer bij de kattekoelenvijver uit, hier lopen wij omheen.
We steken de Hoogenboschweg over en gaan meteen rechts over het bruggetje van de rode beek. En gaan links de woonwijk in we houden zoveel mogeliojk links aan en komen van zelf weer in het bos uit. Van hieruit volgen wij steeds min of meer de roode beek en passeren een knuppelpad. We lopen nog even een ommetje door het mooie bos en komen uiteindelijk weer uit in het schutterspark. Van hieruit lopen we terug naar het centrum van Brunssum.

Parkeren

Nabij Centrum Brunssum

Ruscher Groeve

Ten zuidoosten van Schinveld, aan het eind van de Emmastraat linksaf aan de weg Ruscher, ligt de voormalige zand- en kleigroeve Ruscher (totaal 11 hectare). Deze kleiwinning is in 2000 beëindigd. Door uitgekiend beheer wordt de natuurwaarde verhoogd. De Ruscher is sinds 1992 in eigendom van Het Limburgs Landschap, na schenking door DSM ter gelegenheid van het 60-jarig bestaan van de Stichting. De kale en relatief voedselarme bodem in de Ruschergroeve leent zich uitstekend voor het ontstaan van schrale vegetaties, vegetaties die door vermesting in Nederland steeds zeldzamer zijn geworden. Dit verklaart ook deels de grote soortenrijkdom van het gebied. Tijdens gericht onderzoek zijn meer dan 200 soorten planten gevonden Bron:Plaatsengids.nl

• Photo of JoLen
    JoLen Apr 11, 2013

Hele mooie route!!
    we kwamen op paden waar we nog niet eerder waren geweest. Zelfs een paar herten gezien. Ook de hond kon bijna overal los!