Broćanac - Crkvina (Velika žaba)

March 20, 2022
March 2022

near Broćanac, Federation of Bosnia and Herzegovina (Босния һәм Герцеговина)

Izlet na brdo Velika žaba u zaleđu Neuma. Prilaz iz mjesta Broćanac. Staza je srednje teška do teška, zavisno o dionici. Dobro je markirana zahvaljujući trudu i entuzijazmu HPD Prenj iz Mostara, koji su sjajno obavili posao. Jednostavno je nemoguće izgubiti se. Ja sam hodao vrlo laganim tempom, tako da imam prilično dugo "prolazno vrijeme" a i Piper nije baš bio raspoložen preskakati veće prepreke, pa sam mu pomagao. Na putu ima čatrnja s izvrsnom hladnom pitkom vodom, a i zanimljiva polupećina. Pogled s vrha je fenomenalan i vrijedan je truda penjanja. Staza je izgleda dosta posjećena, sudeći po dosta planinarskih skupina na koje sam nailazio, a Piper posebnu zahvalnost duguje mladima iz Neuma koji su ga nahranili ćevapčićima :) Stazu od milja mogu nazvati i križić - kružić, budući da su stare "markacije" bile u obliku križeva, što svakako ne odgovara standardima markiranja, ali ljudi se snalaze i markiraju svakako. Križ po pravilu ukazuje na križanje, kao i na prometnicama i postavlja se kao naznaka da do njega dolazi, na udaljenosti od pedesetak metara. Također ima dosta i crvenih strjelica koji označavaju smjer, a i to su nepravilne oznake, jer strjelicom se označava da put naglo mijenja smjer. Za ovo naravno nisu krivi Mostarci koji su markirali stazu, nego njihovi prethodnici, koji su je nestručno označili, naravno u najboljoj namjeri, tako da im ne možemo ništa zamjeriti.

• Photo of fjaka
    fjaka Apr 17, 2022

top
    samo bi nadodao moju pretpostavku, te starije uznake upucuju na kriz na vrhu, prije nego su planinari odlucili posjetiti i markrati

• Photo of viper.dbk
    viper.dbk Mar 11, 2024

Itinerary Description

Excursion to the Velika Žaba hill in the hinterland of Neum, approached from the village of Broćanac. The trail is of moderate to difficult difficulty, depending on the section. Thanks to the effort and enthusiasm of the Mountaineering Society Prenj from Mostar, the trail is well-marked, making it virtually impossible to get lost. I walked at a very leisurely pace, resulting in a fairly long "transit time," and Piper, not in the mood to jump over larger obstacles, needed some assistance. Along the way, there is a cistern with excellent cold drinking water and an interesting semi-cave. The view from the top is phenomenal and well worth the effort of the climb.

The trail seems to be quite popular, judging by the numerous mountaineering groups I encountered, and Piper owes special thanks to the young people from Neum who treated him to ćevapi (grilled minced meat). Affectionately, I could also call the trail "cross-circle" since the old "markings" were in the shape of crosses, which certainly does not comply with marking standards. However, people manage and mark the trail nonetheless. The cross generally indicates a junction, as on roads, and is placed as a sign that it is approaching, at a distance of about fifty meters. There are also many red arrows indicating the direction, but these are irregular markings because an arrow indicates that the path sharply changes direction. Of course, this is not the fault of the people from Mostar who marked the trail but rather their predecessors who marked it unprofessionally, undoubtedly with the best intentions, so we cannot blame them for anything.