برج شیرمرد زمستان

February 1, 2024
February 2024

near Shīr Mard, Chaharmahal and Bakhtiari (Iran)

قله برج شیرمرد (دالان ونک) با ارتفاعی حدود ۳۴۷۰ متر در فاصله ۳۵ کیلومتری شرق لردگان و در ۷ کیلومتری جنوب غرب شهر ونک ، سمیرم اصفهان واقع شده است.

در دامنه‌های شمالی این کوه ، چشمه‌ای زیبا به نام چشمه ناز واقع شده‌ است. آب این چشمه پس از پیوستن به رودخانه ای به نام "آب ونک" به سمت دشت ارمند ادامه می یابد و در آخر به کارون می‌ریزد.

برای دستیابی به این قله از چند مسیر می‌توان صعود کرد که متداول ترین مسیر ها عبارتند از :

مسیر اول : به چشمه ناز رفته و بعد از یک ساعت کوهپیمایی به اولین دره سمت راست وارد می شوید و این دره شما را تا قله هدایت میکند در فصل بهار زیر قله چشمه فصلی وجود دارد به نام چشمه دروغ زن که تا اواسط خرداد آب دارد.

مسیر دوم از ابتدای روستای شمس آباد شروع می شود و از دره ای به نام دره زرشکی باید وارد شد تا به چشمه دروغ زن برسید و سپس به سمت قله صعود می کنید.

مسیر سوم که مسیر انتخابی ما در فصل زمستان بود از روستای شیرمرد لردگان است که بعد از سه راهی کوشکی وارد جاده لردگان یاسوج باید شد و پس از گذشتن از روستاهای باغ بهزاد ، جوانمردی و سیله به دو راهی سمت چپ جاده وارد می شویم و جاده را مستقیم تا رسیدن به روستا ادامه می دهیم ماشین سواری خود را در کنار امامزاده روستا پارک کردیم و در ابتدای جاده خاکی که به سمت چشمه دختر کش می رود ، وارد شدیم و پنج شنبه ۱۲ بهمن ساعت ۶:۱۵ بامداد پیمایش را آغاز کردیم ، برف امسال نیز چنگی به دل نمی‌زد و ۴ کیلومتر تا ابتدای دو راهی اول دره برف خاصی نداشتیم ، برف کوبی از ارتفاع حدود ۲۶۰۰ متر آغاز شد و بعد از چشمه یال مناسبی را در امتداد شمال غرب انتخاب کرده و همان را ادامه دادیم. وزش باد نیز شدید تر میشد و گاهی تا ۴۰ کیلومتر در ساعت می وزید. مسیر را به جهت شمال ادامه دادیم و در نهایت ساعت ۱۱:۲۵ به چکاد برج شیرمرد (دالان ونک) گام نهادیم. پس از گرفتن چند عکس یادگاری سریع ارتفاع را کم کردیم. در مسیر درختان سرو کوهی که دانه های برف روی آن ها نشسته بود جلوه زیبایی به طبیعت منطقه بخشیده بود ساعت ۱۳ به چشمه دختر کش رسیدیم و در کنار کلبه سیمانی نهار را میل کردیم و مسیر بازگشت را ادامه دادیم. این منطقه طبیعت غنی و بکری دارد گیاهان کمیاب و جانورانی چون خرس را میتوان در این منطقه یافت. ساعت ۱۵:۳۰ به پای ماشین رسیدیم و برنامه با سلامت و خوشی به پایان رسید.