Brisy

February 28, 2019
March 2018

near Chaurnaille, Wallonia (Belgique)

Combinatie van track 23387462 (1) & track 21453765 (2).
Het verschil tussen beide kan niet veel groter zijn. Wil je een rustige, makkelijk te volgen wandeling, dan kies je de eerste track. Wil je een korte avontuurlijke tocht dan ga je voor track 2. De combinatie maakt deze tocht lang en lastig, zeker niet voor de ongeoefende wandelaar! Zelf ben ik vanuit Brisy vertrokken, aan het kerkje is er een plaats voor enkele auto's. Na enkele honderd meter begint het al, je moet door de Ourthe...nog niet breed maar wel snel stromend en te diep om droge voeten te houden. Ik had daar geen zin in (net boven 0°) daarom voor de brug op de rechteroever gebleven, met een beetje klauteren (over zeer mooie rotsformatie) kom zo ook aan de oversteekplaats. Wat volgt is avontuurlijk! Het pad is niet altijd duidelijk te volgen, maar eigenlijk moet je gewoon de stroom blijven volgen. Dit is zeker geen toeristisch populair pad, maar toch heb ik nog nooit zoveel plastiek flessen gezien, zelfs lege pindakaas potten! Wat een schande! De gîtes in de buurt zijn duidelijk populair bij de noorderburen, hopelijk is er geen verband.
Onderweg moet je over en onder omgevallen bomen en een 2de maal door de Ourthe, heb je daar geen zin in, kan je een (heel) eind verder via enkele omgevallen boomstammen oversteken. Geniet van het mooie brede pad, want je komt al snel in het land van de bever. Honderden omgevallen bomen liggen op het pad, blijf wel op de rechteroever, je zou kunnen denken dat je moet oversteken want de GPX is niet zo accuraat. Als je dit allemaal zonder kleerscheuren en op droge voeten bent doorgekomen, kan je op adem komen en kan je gaan genieten van de mooie vergezichten. Jammer genoeg moet je hiervoor soms over lange stukken asfalt.
Zeker het stuk in het Bois de Linerin kan je beter niet doen bij of na een periode van veel regen. Je loopt vaak vlak naast de stroom op een zeer small pad, ik kan mij voorstellen dat je in de problemen kan komen bij hoge waterstanden.
Dit is de Basecamp joined track, de gelopen tocht was enkele km's langer.

• Photo of gamin6940
    gamin6940 Jul 3, 2023

nous avons fait le parcours hier, mais sur de nombreux kilomètres les chemins sont impossibles à faire car la végétation a repris le dessus.