Bressui, Enviny, Pujalt i Castellviny des de Sort

Photo ofBressui, Enviny, Pujalt i Castellviny des de Sort Photo ofBressui, Enviny, Pujalt i Castellviny des de Sort Photo ofBressui, Enviny, Pujalt i Castellviny des de Sort

2008
December 18, 2023
December 2023

near Sort, Catalunya (España)

Ruta circular pel Batllui de Sort, el nom li ve perquè aquesta zona antigament era controlada per un batlle. Format per un grupet de poblets situats a la solana del marge dret del Noguera Pallaresa a mitja vessant de, tuc de la Cometa, en petits replans o aferrats en els costers, per això tenen carrers costeruts. Seguim els antics camins de bast que unien els pobles, alguns d’ells empedrats i limitats amb murs de pedra seca, un antic patrimoni molt valuós.
Aparquem al costat de l’institut Hug Roger, a la part alta de Sort. Primer visitem les restes del Castell dels Comtes del Pallars que conserva alguns murs i dues torres, després passem per l'església parroquial de Sant Feliu amb un alt campanar piramidal i anem a buscar el camí de bast que unia Sort i Bressui, un costerut sender que puja tot fent llaçades. Hi ha l'església de Sant Miquel i la font del mateix nom. Ens crida l'atenció la façana de la Casa Menut tota ornamentada.
Continuem pujant cap a Enviny, trobem una font integrada en un dels mur de pedra seca que limiten el sender. El primer edifici que trobem és l’església de la Candelera, on hi ha una reproducció de l’antic retaule gòtic de gran valor que va ser venut a un antiquari a principis del segle passat. Continuem pujant pels seus costeruts carrers, trobem la font i safareig el del poble coberts amb porxos. Damunt hi ha la plaça i al costat hi ha l’estudi, l’antiga escola on van filmar les Veus del Pamano. Donem un tomb pel poble amb algun carrer cobert i les restes de l'església de Santa Llúcia de casa Aytés. Sortim del poble per la part alta on hi ha lo Castell per agafar el camí de Sant Roc. Ens arribem a veure les restes de l’ermita de Sant Roc i continuem cap a Pujalt. A la zona de les Perafites trobem una pleta del que a nosaltres ens semblen alpaques, però pot ser algun altre camèlid d'Amèrica del sud. Arribem a Pujalt un bon mirador sobre la vall de Sort, amb vistes de la pica d’Estats nevada. Hi ha el Museu de les Papallones de Catalunya i l'església de Sant Pere.
Seguim cap a Castellviny situat en un coster, entrem per davant les restes de l'església de Sant Esteve. Baixem cap a la borda del Botja i cap a Sort on hem iniciat la ruta.

PictographCastle Altitude 2,346 ft

Castell de Sort

Església Sant Miquel, Bressui

Photo ofFont integrada al mur de pedra seca Photo ofFont integrada al mur de pedra seca Photo ofFont integrada al mur de pedra seca

Font integrada al mur de pedra seca

Photo ofEsglésia Mare de Deu de la Candelera, Enviny Photo ofEsglésia Mare de Deu de la Candelera, Enviny Photo ofEsglésia Mare de Deu de la Candelera, Enviny

Església Mare de Deu de la Candelera, Enviny

Font safareig, Enviny

Santa Llúcia de Casa Aytés, Enviny

Ermita de Sant Roc

PictographFauna Altitude 4,145 ft
Photo ofPleta amb alpaques, camèlid de Peru Photo ofPleta amb alpaques, camèlid de Peru Photo ofPleta amb alpaques, camèlid de Peru

Pleta amb alpaques, camèlid de Peru