Brakel en Vloesberg, taalgrensburen

October 9, 2022
October 2022

near Nieuwpoort, Wallonia (Belgique)

Everbeek, deelgemeente van Brakel in de Vlaamse Ardennen, is een van de laatste stiltegebieden van de provincie. Bij het vastleggen van de taalgrens in 1962 werd de toenmalige gemeente met de woonkernen Everbeek-Boven en Everbeek-Beneden van Henegouwen naar Oost-Vlaanderen overgeheveld. Het kerkplein (met parking) van Everbeek-Boven (V) is je startplaats. Hou de Sint-Jozefskerk en herberg Het Meiklokje links en volg Muiterij, richting EverbeekBeneden (dus niet Muiterij 11). Sla de eerste zijstraat rechts in, Nieuwpoort. Die daal je af tot aan het witte kapelletje en daar tegenover zwenk je rechts de Oolstraat in. Langs een gerestaureerde Brabantse hoeve met fraai poortgebouw volg je de Oolstraat 500 m, tot aan huis nr. 13. In de bocht verlaat je het asfalt, rechtdoor de veldweg naast het huis in. Die stevent tussen twee akkers pal op een bosje af, al wordt hij soms mee omgeploegd. Aan het bosje kom je weer op asfalt uit en loop je links. Het smalle lint slingert sierlijk het dal in. Voorbij het bosje en het huis nr. 4 kies je rechts de aftakking over kiezel, die verder afdaalt. Idyllisch plekje, met eerst een sprookjeshuis aan de bosrand en dan een brugje over de Terkleppebeek 1 . Dit is een stuk van het natuurreservaat Everbeekbossen, beheerd door Natuurpunt. Klim het beboste dal uit tot aan het kapelletje. Daar naar links. Deze stijgende kronkelweg offreert je ongerepte, weidse landschappen. Boven aan de vijfsprong scherp naar rechts. Als het brugje nog niet hersteld is, volg je de beek 200m naar links door het bos, tot waar je bij een weidebrugje de beek over kunt. Hier kom je op asfalt, de Kremerstraat, die je stijgend naar rechts volgt tot boven aan de vijfsprong. Hier rechtdoor richting Hemelrijk. Je kijkt nu kilometers ver uit over het Pays des Collines, het heuvelland voorbij de taalgrens. Eerst wandel je langs een fraaie calvarie 2 tegen een hoevegevel, dan langs de hoevebakkerij Retro. Voorbij huis nr. 10, net op de grens van Brakel en Vloesberg (Flobecq), duik je rechtsaf het dal in. Flobecq is een Waalse gemeente met faciliteiten voor Nederlandstaligen. Een lange brede veldweg, hier en daar soms wat drassig, voert je door prachtige agrarische glooiingen naar het Bois de la Louvière of Livierenbos aan de horizon, met de militaire zendmast van Flobecq. Na een lange stijging bereik je dat bos aan een betonweg. Oversteken, schuin naar links, om vlak tegen het huis nr. 54 (met achterliggende kapelruïne) het pad te nemen dat de bosrand volgt, recht naar de enorme zendmast 3 . Blijf langs de afsluiting van het domein, tot op de open picknickplek in het bos. Daar zwenk je rechts, met de rood-witte GR-tekens en de borden T6. Een kaarsrechte, 2 km lange dreef gidst je nu door het mooiste bos van de regio, het Livierenbos, een beukenbos befaamd om zijn kleurentapijt van voorjaarsbloeiers zoals boshyacint, gulden boterbloem, hangende zegge, enz. Op het eind van de dreef, voorbij de bareel, naar links afdalen, tot aan een beek, meteen weer de provinciegrens. Steek ze niet over, maar sla rechtsaf om de beek een eind te volgen. Rechts van je een ruraal parklandschap met boerderij, boomgaard, weiden, vijver, eenden, koeien… Voorbij de bocht zwenkt het pad bruusk het bos in en wipt het beekje over. Dan volgt een fikse klim, steeds op het GR-pad. Aan de bosrand naar rechts en aan de eerste huizen naar rechts de Kroonstraat volgen. Rechtover het nummer 16 stap je links een smalle voetweg in tussen wei en tuin, bewegwijzerd met rood vierkant. Op het eind daarvan rechtsaf. Aan de splitsing links houden. Het rode vierkant brengt je naar een smalle straat, die je dwarst. Aan de overkant loopt het pad verder, maar dan met een blauwe rechthoek. Langs pastorale landerijen links leidt de kerkwegel naar de Sint-Jozefskerk.

Bedlehem

In het rustige dorpje Everbeek ligt Bedlehem, een gloednieuwe B&B gehuisvest in de voormalige pastorij. Van hieruit maak je avontuurlijke fiets- en wandeltochten in het heuvelachtige zuiden van de Vlaamse Ardennen. Tenzij je liever pittoreske dorpjes bezoekt en de sfeer van steden als Oudenaarde en Ronse opsnuift. 's Avonds rust je bij een drankje uit op het terras of droom je weg in de tuin bij de wijdse vergezichten. Je logeert in een ruime en smaakvol ingerichte kamer met alle comfort.

Chalet Buistemberg

Vakantiewoning in de Vlaamse Ardennen. Op de benedenverdieping heb je een hall, wc, grote living met eetkamer, keuken, berging, 1 slaapkamer met 2 bedden en een badkamer. Op de 1ste verdieping twee slaapkamers met 4 bedden en een badkamer. Groot tuinterras met ligzetels en berging. Grote tuin en barbecue. Ruime parking en carport.

Kerk Everbeek boven

Deze driebeukige neogotische kerk in 1873 opgetrokken door de bewoners van het bovenkwartier die een eigen gebouw wilden om de toen nog vaak dagelijkse eredienst te vieren.

Livierenbos

In de 16de-17de eeuw trof men wolven aan in dit bosrijk gebied langs de taalgrens. Vroeger vormde dit een geheel met het Brakelbos. Ligt grotendeels op het grondgebied Wallonië. Te verkennen via de Taalgrenswandelroute T6 en te paard via de ruiter- en menroute Livierenbos.

Everbeekse bossen

De Everbeekse Bossen zijn een erkend natuurreservaat in de Vlaamse Ardennen in Zuid-Oost-Vlaanderen . Het 34 ha grote bosgebied bevindt zich in de gemeente Brakel en wordt beheerd door Natuurpunt. De Everbeekse bossen zijn tegenwoordig vier afzonderlijke bossen: het Trimpontbos, het Steenbergbos, het Parikebos en het Hayesbos. Het Parikebos is een 9 ha groot niet-toegankelijk bosreservaat in handen van de Vlaamse overheid; het eiken-haagbeukbos ligt in het brongebied en op de steile helling van de Remistebeekvallei. Ook de Kollebroeken zijn een bosje van het Everbeekse bosgebied. Natuurpunt beheert ook een deel van de Everbeekse Bossen. Via het Hayesbos en de beboste Buistemberg sluiten de Everbeekse bossen aan op het Waalse Livierenbos in Vloesberg in het Pays des Collines en zo op het natuurreservaat Bovenlopen Zwalm. Het natuurreservaat is erkend als Europees Natura 2000-gebied en maakt deel uit van het Vlaams Ecologisch Netwerk. In 1999 werden de Everbeekse Bossen opgenomen in een LIFE-project van de Europese Unie.Het Hayesbos en de Verrebeekvallei zijn als landschap beschermd.

Aulnoit-Esquenne

Aulnoit-Esquenne Afstand: 3.16km Gemiddelde: 2.86%

Chalet Buistemberg

In een rustig dorpje in de Vlaamse Ardennen. Een gloednieuwe houten woning met ruime living, eetkamer, keuken met alle faciliteiten, 3 slaapkamers en 3 badkamers. Ideaal voor familie- of vriendenreünies. Van hieruit kunt u al fietsend of al wandelend de streek verkennen. Dromend uitkijken over het zachte groen vanop het ruime tuinterras of zalig luieren in één van de ligzetels op het grote balkonterras. En 's avonds allen samen gezellig rond de barbecue.

Bedlehem

Gastenkamers Bedlehem: Rooms with a view.
Bedlehem staat voor splinternieuwe gastenkamers in een oude pastorij in het uiterste zuiden van de Vlaamse Ardennen.
Gelegen op het hoogste punt van Brakel geniet je van de prachtige vergezichten.
Wij bieden je een sfeervolle rustige nacht in een uniek kader met 's morgens een lekker en sappig ontbijt. De talrijke fiets- en wandelpaden die Everbeek-Boven rijk zijn, zorgen voor een onvergetelijk weekend.

Bedlehem

In het rustige dorpje Everbeek ligt Bedlehem, een gloednieuwe B-B gehuisvest in de voormalige pastorij. Van hieruit maak je avontuurlijke fiets- en wandeltochten in het heuvelachtige zuiden van de Vlaamse Ardennen. Tenzij je liever pittoreske dorpjes bezoekt en de sfeer van steden als Oudenaarde en Ronse opsnuift. 's Avonds rust je bij een drankje uit op het terras of droom je weg in de tuin bij de wijdse vergezichten. Je logeert in een ruime en smaakvol ingerichte kamer met alle comfort.
Klik hier

Lobe

Lobe is een helling met startplaats in Brakel en heeft een lengte van 1.360 m en een gemiddeld stijgingspercentage van 4.9%. Max. stijgingspercentage = 8%