Brabantse Kouters: Steenhuffel

October 30, 2018
September 2018

near Steenhuffel, Flanders (Belgique)

Tijdens de zomer van 2018 werden de honderden paaltjes en bordjes van het nieuwe wandelnetwerk 'Brabantse Kouters' geplaatst. Ook het bestaande netwerk 'Stille Waters' werd uitgebreid, zodat het naadloos aansluit op de 'Brabantse Kouters' en er in onze regio meteen honderden kilometers nieuw en gemakkelijk te plannen wandelplezier bijkomt.

Eind september 2018, nog voor de knooppuntkaarten in de winkel lagen, verkenden we al een stukje van het nieuwe wandelnetwerk tussen Steenhuffel (Londerzeel) en Rossem (Meise). We startten onze wandeling aan de kerk van Steenhuffel, tegenover Brouwerij Palm, waar meestal gemakkelijk een parkeerplaatsje te vinden is.

Hier is er weliswaar geen wandelknooppunt, maar we bevinden ons wel op het traject tussen knooppunten 300 en 330, dat we langs de Lakemanstraat richting 330 volgen. Na 250m komen we aan de Molenbeek, die we rechtsaf volgen. Al eeuwenlang is de Molenbeek een berucht gegeven in deze streek, want iedere natte winter was het prijs en overstroomden de weiden en akkers langs haar oevers en niet zelden stonden ook de dorpen deels onder water.

Na de laatste grotere overstromingen in 2010 werden langs de Molenbeek kilometers dijken gebouwd en zorgden grote rioleringswerken voor een snellere afvoer naar een wachtbekken. Onderweg naar knooppunten 330 en 329 lopen we dan ook op nieuw aangelegde fiets- en wandelpaden naast de nieuwe dijken.

Aan knooppunt 329, de samenvloeiing van de Grote Molenbeek en de Robbeek, houden we links aan naar knooppunt 543 en nauwelijks 100m verder knooppunt is 544 waar we rechtsaf gaan. We steken de Robbeek weer over voor we aan de drukkere verkeersweg Robbeekstraat komen, de verbindingsweg tussen Steenhuffel en Wolvertem.

Even naar rechts en dan oversteken naar knooppunt 328. Hou er rekening mee dat het gebied weerszijden van de Robroekstraat in natte winters regelmatig onder water staat! Een smal spoor tussen twee weides voert ons naar de Marselaermolen.

Tegenover de molenaarswoning volgen we het pad naar links, door het struikgewas en een bosje. Aan knooppunt 327 rechtsaf naar nr. 326 en daar weer rechtshouden naar knoop 329. Dat pad brengt ons naar de met beton verharde Bontestraat, die we een kilometer volgen tot we terug op de Robroekstraat komen. Goed 175m naar rechts, dan links Kouhagen in en voor de Molenbeek nemen we het pad links dat weer de nieuwe dijk langs de Grote Molenbeek volgt naar knoop 329.

Op deze kruising van wegen zijn we straks nog geweest, maar nu gaan we linksaf naar knooppunt 323 in Steenhuffel. We bereiken al snel de eerste huizen van het dorp, steken de Sint-Niklaasstraat over en wandelen door de rustige woonwijk Ebbing naar de Steenhuffeldorpstraat. Een paadje aan de overkant loopt naar knooppunt 323 in de J. Van Doorslaarstraat.

Hier verlaten we het knooppuntennetwerk: we gaan rechtsaf en na 300m door de dorpsstraten komen we weer aan ons beginpunt op het pleintje tussen de St. Genovevakerk en de Palm Brouwerij.

Leuke, gemakkelijke wandeling. Zeker in drogere periodes en met een beetje hulp zal het ook wel met een buggy doenbaar zijn. Aangelijnd kan de hond ook mee. Horeca vind je in het centrum van Steenhuffel.

Knooppunt 300

Brabantse Kouters (west)_20830_3.2

PictographProvisioning Altitude 41 ft

Café Gertrude

Gertrude J. Van Doorslaerstraat 34 1840, Steenhuffel, Vlaams Brabant, BEL 05 230 01 72

Fiets- en wandelpad naast de nieuw aangelegde dijk langs de Molenbeek

Enkele jaren geleden was de Schommelweg nog een onooglijk nauwelijks met de fiets berijdbaar spoor. Nieuw bruggetje en rood betonnen fietspad maken niet noodzakelijk mooier, maar wel heel wat aangenamer fietsen

Bleukenlos, voetweg 24 en knoopppunt 329

Weideland tussen Lindebeek en Molenbeek. Opgepast tijdens natte winters, dan staat het hier vaak onder water!

Opgepast in natte winters: ook hier staan de weilanden vaak onder water

Voetweg 29 tussen knooppunt 328 en de Marselaermolen

Marselaermolen op de Molenbeek Hendrik van Marselaer was in de 14de eeuw eigenaar van de grond waarop de watermolen staat. Tot in 1930 bleef de molen in volle werking en sporadisch werd er nog tot in 1960 gemalen. Nadien werd het molenrad afgebroken. De Marselaermolen is beschermd als monument. De maalinrichting is nog steeds aanwezig en een waardevolle molenaarswoning uit de 18de eeuw sluit op de Marselaermolen aan. Het geheel is privéeigendom en niet open voor bezichtiging. Zie http://www.molenechos.org/molen.php?nummer=1120