Bovenste Bos-Diependal-Epen-Eperheide 10 km

Photo ofBovenste Bos-Diependal-Epen-Eperheide 10 km Photo ofBovenste Bos-Diependal-Epen-Eperheide 10 km Photo ofBovenste Bos-Diependal-Epen-Eperheide 10 km

January 23, 2021
December 2020

•   5 4 Reviews

near Eperheide, Limburg (Nederland)

Viewed 2005 times, downloaded 69 times

Mooie wandeling met onder meer bos, het drie’landen’punt Nederland-Wallonië-Vlaanderen, bronnetjes en beekjes, vergezichten, vakwerkhuizen, het Geuldal, de Volmolen en Epen. Horeca in Epen. Wandeling over paden, veldwegen en weggetjes. Tijdens onze wandeling eind december (en dat zal in meer of mindere mate elk winterseizoen zo zijn; niet in de zomer) waren een aantal paden nog al blubberig, met name in het Onderste en Bovenste Bos en bij de Fröschebron. Waterdichte wandelschoenen zijn dan aanbevolen.
Bij de start is een parkeerplaats. Van daar volg je paden door het Onderste en Bovenste Bos, op het plateau van Crapoel, dus grotendeels vlak. Je komt bij grenspaal 15 aan de rand van het bos en even verder bij grenspaal 14. Dit is tevens het drielandenpunt tussen Nederland, Vlaanderen (Voerstreek), en Wallonië. Van dit punt loop je door het bos richting Geuldal. Het laatste stuk van het pad naar de rand van het bos was erg blubberig. Van de rand van het bos heb je een prachtig uitzicht over het Geuldal. Over de Sinnigerdalweg gaat het naar het gehucht Diependal. Bij het bronnetje Fröschebron beneden de weg neem je een pad langs het beekje wat ook behoorlijk blubberig was. Aan het eind van het beekje volg je een stukje de asfaltweg Kuttingerweg langs een geologisch monument tot de veldweg Smidsberg. Deze volg je richting Volmolen, een gerestaureerde watermolen van Natuurmonumenten. Je loopt langs de molen en loopt dan over een voetpad door de graslanden langs de Geul (met een hele mooie afgeschuurde meander) richting de Molenweg (horeca gelegenheid de Smidse). Je volgt het asfaltweggetje Molenweg met mooi uitzicht op Geuldal en Vijlense Bos tot het eind en loopt dan Epen in. Langs de kerk en de Paulusbron loop je Epen weer uit. Het Bornbergerpad voert je de heuvel op langs hotel Krijtland naar de Gulperweg. De uitzichten richting Geuldal en Mechelen zijn schitterend. Na een stukje Gulperweg volg je het Kosbergervoetpad richting het Kruisbos. Je maakt nog een kort ommetje door het Kruisbos voor je terug bent bij het startpunt.

Berkenbos

Berkenbos in het Bovenste Bos. Mooi, al die witte stammen.

Blubberpad naar bosrand

Het laatste stuk uit het Bovenste Bos naar de bosrand is vrij blubberig. Wel mooie uitzichten tussen de bomen door.

Bornbergervoetpad

Voetpad voert de heuvel op, langs hotel Krijtland en daarna verder naar Gulperweg, met prachtige uitzichten onderweg

Bovenste Bos

Paden door het Bovenste Bos

Diependal

Gehucht met vakwerkhuizen en prachtige vergezichten.

Epen

Je loopt langs de kerk in Epen en langs onder meer de Paulusbron.

Fröschebron pad

Bij de Fröschebron verlaat je het asfaltweggetje en volg je een mooi maar in de winter blubberig voetpad langs het beekje

Grenspaal 14 en Drie'landen'punt

Deze grenspaal staat op het drielandenpunt tussen Nederland, Vlaanderen en Wallonië, aan de bosrand.

Grenspaal 15

Grenspaal 15 aan de bosrand

Gulperweg

Klein asfaltweggetje. Mooie uitzichten

Kosbergervoetpad

Voetpad door grasland en tussen akkers en hagen

Kruisbos

Kruisbos op de heuvelrug

Kuttingerweg

Klein stukje asfaltweg omhoog, met geologisch monument beneden rechts

Molenweg

Asfaltweggetje beginnend bij de Smidse (horeca gelegenheid), beneden Epen met zicht op Geuldal en Vijlenerbos

Onderste Bos

Paden door het Onderste Bos

Pad A Gen Uil

Pad van Volmolen door grasland langs Geul

Sinnigerdalweg

Veldweg van de bosrand richting Diependal

Smidsberg

Veldweg

Volmolen

Volmolen is een gerenoveerde watermolen in beheer bij Natuurmonumenten

• Chan043 Feb 27, 2021

Heerlijk rondje gewandeld. Veel bospaden en door kleine veldpaadjes. Slechts een enkel deel was nu niet toegankelijk vanwege weersomstandigheden.
    Genoeg mooie vergezichten en plekjes om te pauzeren.
    We hebben het rondje nog iets uitgebreid met België. Mooie aanvulling op deze toffe route.

Tjaart Molenkamp Feb 28, 2021

Bedankt Chan043 voor je review en commentaar. Mooi dat het bevallen is!

• Roland84nl May 23, 2021

Vandaag deze route gewandeld, na enkele dagen regen waren vooral de padden in het bos wel erg blubberig, maar met goede (hoge) wandelschoenen prima te doen. Leuke route die lekker weg wandelt, veel mooie vergezichten, zeker als het zonnetje zich ook laat zien!

Tjaart Molenkamp May 23, 2021

Bedankt voor je positieve recensie, Roland! Blijkbaar ook blubber in een nat voorjaar...

• Emiel Huybrechts May 9, 2022

9 mei 2022,
    Wat een heerlijke wandeling!
    Prachtige dag.
    De zon kon nog net door het hoge bladerdek komen.
    Het gekwetter van de vele vogeltjes was opvallend.
    Wat een verschil met mei 2021.
    Bedankt Tjaart voor het downloaden van deze heerlijke wandeling.
    Simone en Emiel uit Tienen in België.

Tjaart Molenkamp May 9, 2022

Wat een mooie enthousiaste aanbeveling, Simone en Emiel! Fijn dat het goed bevallen is.

• Photo of Rick_Janssen
    Rick_Janssen May 30, 2022

Perfecte idyllische route in het lentezonnetje!

Tjaart Molenkamp Jun 1, 2022

Mooie beoordeling en aanrader, Rick! Bedankt voor de review.

• Photo of FaVeGe
    FaVeGe Oct 8, 2023

Bedankt Tjaart voor deze mooie wandeling. Ik heb die vandaag gedaan met een prachtig weer.

Tjaart Molenkamp Oct 8, 2023

Goed te horen, FaVeGe! En bedankt voor de 5*!