Boussuz les Walcourt 9km

June 7, 2010
May 2010

near Loripette, Wallonia (Belgique)

Mooie verharde wandeling gedeeltelijk langs het stuwmeer
Bij mijn tweede poging om dit stukje België plat te wandelen had ik de grootste moeite om mijn startpunt te vinden? Na dik 45 minuten (en met dank aan mijn huisgps) een plaatselijke ronde rond het meer te rijden, kwam ik dan toch toevallig één (lees 1) wegwijzertje naar den Belvedere tegen.
Hij was dan ook goed verstopt tussen het groen (en niet bereikbaar wegens werken)
Niet getreurd, langs Waalse wegen komt men vanalles tegen ;-)
Dit is een mooie streek om nog eens terug te komen, enig minpuntje waren de lawaaierige jetski's op het meer, en de verharde wegen (het grootste gedeelte van het traject.

De Meren van de Eau d'Heure (Frans: Lacs de l'Eau d'Heure) zijn kunstmatig aangelegde meren op het stroomverloop van de Eau d'Heure. Ze ontstonden in de jaren 1970.
De meren vormen het grootste watergebied in België, gelegen circa 30 km ten zuiden van Charleroi, deels in de provincie Namen (gemeente Cerfontaine), deels in Henegouwen (gemeente Froidchapelle). In totaal zijn er 5 meren met gezamenlijke oeverlengte van 50 km.
Het gebied omvat de volgende meren:
la Plate Taille
meer van Feronval
meer van de Eau d'Heure
meer van Ry Jaune
meer van Falemprise
In dit gebied is La Plate Taille het grootste meer van België. Het is een stuwmeer met een stuwdam. De centrale van de dam is te bezichtigen. Bij maximale vulling van het meer kan de diepte 43 m bedragen aan de voet van de helling. Het water van het kunstmatig meer is vrij helder en vaak staat er wat stroming. Het meer herbergt een groot aantal vissen.
Maar tijd om te vissen had ik niet....

Parking

Aan de voet van de Belvedere, (goed verstopt in het groen op de heuvel).

• Photo of Gieke
    Gieke Jun 7, 2010

• marcoskv Feb 27, 2016

Nice and easy trail. Done in February 2016.

• david debruyne Apr 8, 2018

Mooie wandeling, weilanden bossen en langs het meer. Op 2u gedaan met tussenstop. Anders 1u30.