boswandeling in Klein-Sinaai (Stekene)

January 30, 2023
January 2023

near Polken, Flanders (Belgique)

Van Polken 28, 9190 Stekene, België

Naar Polken 28, 9190 Stekene, België

Routering Wandel - mooiste

De Baggaart

Dit is een bosgebied van ongeveer 250 ha, dat ooit door de paters van de Boudelo-abdij werd aangelegd met als bedoeling een drainagesysteem te creëren om de moerassen droog te leggen en deze te kunnen bewerken als landbouwgrond. Als bosgebied is het nog een waardevol geheel, maar de natuurlijke waarde is beïnvloed door de aanleg van een waterwinningsgebied.

De Vlasaard

Rustig, modern kampeerverblijfpark gelegen in fiets- en wandelrijke omgeving, centraal tussen de kunststeden Antwerpen en Gent (30 km). Openluchtzwembad, speeltuin, sportvelden, wassalon, restaurant, supermarkt, vernieuwd sanitair, binnen & buiten petanquebanen, animatie... Verhuring stacaravans.

Splitsing groen - blauw

Splitsing van groene en blauwe lus.

Aansluiting Stekene - Wachtebeke

Aansluiting van mtb Stekene naar mtb Wachtebeke.

O.-L.-Vrouw-Onbevlekt-Ontvangen Klein-Sinaai

60 jaar na de verwoesting van de abdij bouwden de monniken in 1636 een kerkje voor de bewoners van Klein-Sinaai. Na de Franse Revolutie (8) werd dit vertoon van verbondenheid met de abdij niet getolereerd. Het kerkje werd door de Franse overheersers verkocht en uiteindelijk in 1822 gesloopt. Na het vertrek van de Fransen werd er in 1835 een nieuwe kerk gebouwd in het centrum van het dorp. Aan de kerk start er een beeweg met 7 staties. Deze dateert uit 1872. Naast de kerk is de grot Onze Lieve Vrouw van de fietsers gelegen. Het is de Vlaamse variant van het Franse Notre-Dame des cyclistes in La Bastide d'Armagnac in de Landes en het Vlaamse centrum voor fietswijdingen. Jaarlijks vindt er een algemene fietswijding plaats aan het begin van het wielerseizoen maar je kan er je fiets ook laten wijden op afspraak. Naast de grot hangen enkele truien van wielrenners zoals Tom Steels, Johan Museeuw, Fabian Cancellara en de plaatselijke renner Kamiel Baert. Kasteelstraat 9190 Klein-Sinaai ( Stekene) Open Kerk: Juli-Aug.: vrij, zat en zon: 14u-17u Fietswijdingen op afspraak. Meer info op de site van de gemeente Klein-Sinaai 'Fietersgrot'. Men kan een afspraak maken voor een fietswijding bij Jacques Van Daele, Pannenhuisstraat 53, 9190 Stekene (tel:09/346.98.54) of via mail jacquesvandaele@gmail.com" Franse Revolutie: Aan het eind van de 18de eeuw werd de Franse Republiek geboren: de koning werd afgezet en de macht van de adel en de Kerk werd hardhandig teruggedrongen. In deze periode werden de goederen van de Kerk aangeslagen en verkocht ten voordele van de staatskas. Kloosters en abdijen werden opgeheven en verboden. Ook in België, dat door Frankrijk werd ingelijfd, was deze regeling van kracht. Het was Napoleon die zich in 1801 opnieuw verzoende met de paus.

Bakkerij Veldeman

Streekproduct: Boudelogebak en –bier Dat Klein-Sinaai trots is op hun rijke geschiedenis blijkt uit hun artisanale producten. Vanaf 2002 worden de boudelobieren gebrouwen. Er is een fruitige blonde triple en een bruine variant. Het boudelogebak is een rijke pastei bestaande uit verschillen lagen biscuitdeeg met kersen. Boudelogebak Verkrijgbaar: Bakkerij Veldeman Brugse Heirweg 70 9190 Klein-Sinaai ( Stekene) Boudelobieren Verkrijgbaar: - Brouwerij Boelens Kerkstraat 7 9111 Belsele (Sint-Niklaas) -Drankencentrale Koudenbrom Heirweg 44 9180 Moerbeke-Waas

Onze-Lieve-Vrouw-Onbevlekt-Ontvangenkerk

Op het grondgebied van Klein-Sinaai stond vroeger de invloedrijke cisterciënzerabdij van Boudelo. In 1636 bouwden de monniken van Boudelo er een eerste kerkje. Dit kerkje werd verkocht tijdens de Franse Revolutie en uiteindelijk gesloopt in 1822. Men besluit dan om een nieuwe kerk te bouwen in het dorpscentrum, de huidige Onze-Lieve-Vrouw Onbevlektkerk. Deze neogotische kerk dateert uit 1853 en werd ontworpen door architect De Somme. De neogotische altaren en rococo predikstoel (Lodewijk XV) samen met een classicistische kerkmeesterbank vormen een merkwaardig interieur. Verder zie je er een schilderij ‘Onze-Lieve-Vrouw Onbevlekt' (1856) en beelden van Onze-Lieve-Vrouw en de Sint-Cornelis. De ommuurde begraafplaats rondom de kerk word nog steeds gebruikt. Langs de straatzijde in het muurtje van het kerkhof bevindt zich een eerste van zeven kapelletjes van een bedevaartrondgang (O.-Vrouw van Zeven Weeën). Naast de kerk ligt de Grot van Onze-Lieve-Vrouw van de Fietsers. Daar rond ontstond een uniek gegeven voor België: de jaarlijkse zegening van de fietsers.Heel wat wielrenners schonken een truitje aan de kapel. Ondertussen is de kerk uitgegroeid tot een waar museum met meer dan 100 truitjes van onder andere Eddy Merckx, Fabian Cancellara, Francesco Moser, Johan Museeuw, Tony Martin, Hennie Kuiper Niels Albert en Philippe Gilbert. De grot is uniek in België.

Abdij van Boudelo

De Abdij van Boudelo was een cisterciënzerabdij te Klein-Sinaai, nabij Sint-Niklaas in België. De naam Boudelo, die uit twee delen bestaat, kan als volgt worden verklaard: Bouden, vleivorm op -in, afgeleid van Boudewijn , en lo een bosje op een zandige, hoger gelegen plek.
Het jaar 1197 markeert de vestiging van een kluis op de site Coudenborn, wanneer een of meerdere monniken uit de Sint-Pietersabdij in Gent onder leiding van Boudewijn van Boekel, zich in Klein-Sinaai als kluizenaars vestigen. De kleine gemeenschap groeide uit tot een abdij op een locatie tussen de huidige Koebrugstraat en Kloosterstraat. Erkenning volgde in het begin van de 13e eeuw door de bisschop van Doornik.

Stekene

Gebied: Wullebos Eigenaar: Gemengd openbaar Toegang: 1 juli - 31 augustus 2015

De Oude Route

Welkom bij Patrick en Tony ! Café De Oude Route is gelegen op nog geen 100 meter van de spoorzate tussen Stekene en Moerbeke. De ideale plaats om even te stoppen tijdens een fiets of wandeltocht in de buurt ! Er is ruime parking voorzien voor fietsen ! Je kan gezellig binnen komen zitten of genieten van ons groot buitenterras ! Je kan een spelletje op de biljart spelen. Ook de kinderen kunnen zich uitleven op het springkasteel of op de trampoline ! Café De Oude Route is open op: Woensdag: 14:00 - 22:00 Donderdag: 14:00 22:00 Vrijdag: 14:00 - 02:00 Zaterdag: 09:30 - 02:00 Zondag: 09:30 - 22:00 Café De Oude Route is te vinden te Koebrugstraat 7, 9190 Klein-Sinaai. Wilt u reserveren voor een groep of willen jullie bij ons pauzeren tijdens de fiets of wandeltocht met meer dan 20 mensen ? Laat ons dan zeker iets weten via 09/330 37 61 zodat jullie vlot kunnen geholpen worden ! U kan ons ook een mailtje sturen via info@deouderoute.be !

Onze-Lieve-Vrouw-Onbevlekt-Ontvangenkerk

Op het grondgebied van Klein-Sinaai stond vroeger de invloedrijke cisterciënzerabdij van Boudelo. In 1636 bouwden de monniken van Boudelo er een eerste kerkje. Dit kerkje werd verkocht tijdens de Franse Revolutie en uiteindelijk gesloopt in 1822. Men besluit dan om een nieuwe kerk te bouwen in het dorpscentrum, de huidige Onze-Lieve-Vrouw Onbevlektkerk. Deze neogotische kerk dateert uit 1853 en werd ontworpen door architect De Somme. De neogotische altaren en rococo predikstoel (Lodewijk XV) samen met een classicistische kerkmeesterbank vormen een merkwaardig interieur. Verder zie je er een schilderij 'Onze-Lieve-Vrouw Onbevlekt' (1856) en beelden van Onze-Lieve-Vrouw en de Sint-Cornelis. De ommuurde begraafplaats rondom de kerk word nog steeds gebruikt. Langs de straatzijde in het muurtje van het kerkhof bevindt zich een eerste van zeven kapelletjes van een bedevaartrondgang (O.-Vrouw van Zeven Weeën). Naast de kerk ligt de Grot van Onze-Lieve-Vrouw van de Fietsers. Daar rond ontstond een uniek gegeven voor België: de jaarlijkse zegening van de fietsers.Heel wat wielrenners schonken een truitje aan de kapel. Ondertussen is de kerk uitgegroeid tot een waar museum met meer dan 100 truitjes van onder andere Eddy Merckx, Fabian Cancellara, Francesco Moser, Johan Museeuw, Tony Martin, Hennie Kuiper Niels Albert en Philippe Gilbert. De grot is uniek in België.

Grot O.L.V. van de Fietsers

Wist je dat er een bedevaartsoord bestaat speciaal voor fietsers? Benieuwd aan welke grot wielerhelden als Eddy Merckx, Fabian Cancellara, Niels Albert en Philippe Gilbert hun truitjes schonken? Hier is de plek: de Grot van Onze-Lieve-Vrouw van de Fietsers. Daar rond ontstond een uniek gegeven voor België: de jaarlijkse zegening van de fietsers. Heel wat wielrenners schonken een truitje aan de kapel. Ondertussen is de kerk uitgegroeid tot een waar museum met meer dan 100 truitjes van onder andere Eddy Merckx, Fabian Cancellara, Francesco Moser, Johan Museeuw, Tony Martin, Hennie Kuiper Niels Albert en Philippe Gilbert. De grot is uniek in België.

Camping Vlasaard

De Ruitershoeve

De Ruitershoeve : een ideale pleisterplaats, gelegen vlakbij een bosrijk gebied waar niet alleen ruiters, maar ook wandelaars en fietsers kunnen genieten van de prachtige natuur. Ook thuishaven van de fietsclub WTC Blijf Jong. Oplaadpunt voor elektrische fietsen.

Wullebos - De Baggaart

Het Wullebos - de Baggaart, op de grens tussen Moerbeke en Stekene, is begrensd door de expresweg Knokke- Antwerpen in het noorden, de Haringslede in het westen, Klein Sinaai in het zuiden en loopt ongeveer tot aan Grote Huike in het oosten. Dwars door het gebied lopen de Abelebeek en Wullebosbeek parallel aan elkaar in noord-zuidrichting.

Kasteel Ter Eiken

Zogenaamd "Kasteel Ter Eiken" in neo-traditionele bak- en zandsteenstijl opgetrokken in 1893 (mondelinge bron). Baksteenbouw op zware natuurstenen sokkel. Grote verscheidenheid in de vensters met natuurstenen onder- of bovendorpels of tussenstaven. Speling in de verschillende bouwmassa's: een haakse travee tegen een lange travee, een vierkante hoektoren onder schilddak. Portiek voor de rechter travee.

Kapel Onze-Lieve-Vrouw ten Troost 1872

Kapel in 1872 gebouwd als zevende kruiswegstatie van de ommegang. Ruime neogotische kapel van baksteen. Rechthoekige beuk van drie traveeën en smaller koortje. Voorgevel gemarkeerd door pilasters die de bepleisterde en beschilderde mijterboog opvangen (tekst: "De toevluchtplaats der troosteloze mensen"). Rechthoekige deur met spitsbogig timpaan met volgende tekst: "O Gy die het hierbovenstaende opschrift leest, wilt ook gedenken dat in het jaer 1197 door Maria zelf aan Balduinus de Bocla is verklaerd dat zij binnen deze plaets, nu Klein-Sinay, haren zetel heeft gevestigd voor hare ware dienaers tot het einde der eeuwen en nu binnen onze dagen wilt nog aenmerken dat zij hier op voormelde plaets, als gekend en geëerd onder den zoeten Naem van Onze Lieve Vrouw van Troost, menigmael en korten tijd nog verloopen een hare beminde kinderen den kostelijker balsem van troost, zoo neer ziel als neer ligchaem heeft weten te bezorgen. Komt dan allen, zy zal u volgens de tydelyke noodwendigheden den krachtigsten bystand en voor het eeuwig, haren milden zegen als inleiding tot het opperste geluk verleenen". Boven de deur beglaasde nis met kruiswegstatie in bas-reliëf. Zijgevels met spitsboogramen (ijzeren roedeverdeling). Geprofileerde bepleisterde band onder de dakrand.

Schaperijhoeve met statiekapel

Zogenaamd "Schaperijhoeve" met gebouwen zonder noemenswaardigheden. Aan de straatkant, kleine rechthoekige statiekapel (vijfde statie); baksteen onder zadeldak (mechanische pannen). Voorgevel met rechthoekige deur waarboven spitsbogige nis met kruiswegstatie. Kleine spitsboograampjes in de zijgevels.

Klein Sinaai-Kern

Dit is het centrum van Klein Sinaai-Kern.

Baudeloo

Kleine gezellige familiecamping. Centraal gelegen tussen de kunststeden Antwerpen en Gent. Mooie omgeving om te wandelen en te fietsen. Grote speeltuin, verzorgd sanitair, gezellig clubhuis. Basketveld, petanque, voetbalveld. Nieuw verwarmd zwembad en tennisbaan.

Voor bijkomende informatie klik hier.

Wullebos

Oude spoorzate

Baudelokapel

De Baudelokapel is de voormalige kapel van de abdij van Baudelo, aan de Ottogracht van de Belgische stad Gent. Anno 2019 is de kapel onttrokken aan de eredienst en omgevormd tot een markt.Wolfgang Amadeus Mozart speelde orgel in de kapel bij zijn bezoek aan de stad in 1765. In de 19e en 20e eeuw was de kapel een tijdlang een bibliotheek, de Baudelobibliotheek. Vanaf 1979 stond ze leeg tot men ze bij het begin van de 21e eeuw omvormde tot een markt.

Onze-Lieve-Vrouw Onbevlekt Ontvangen

Onze-Lieve-Vrouw Onbevlekt Ontvangen is een neogotische kerk met het koor naar het westen gericht in Klein-Sinaai. Uniek aan de kerk is dat ze een nevenbestemming heeft gekregen: in de middenbeuk worden nog erediensten gehouden, maar in de zijbeuken bevindt zich een wielermuseum. De kerk is dus nooit ontwijd geweest om haar te herbestemmen als museum.

Stekene Klein Sinaai

Type: Fietsbeugel Eigenaar: De Lijn Beheerder: De Lijn Publieke toegang: ja Overdekt: nee Total capaciteit: 5 Prijs: Gratis