Bosc de Poblet. Itinerari per la teixeda i la roureda de roure reboll

Photo ofBosc de Poblet. Itinerari per la teixeda i la roureda de roure reboll Photo ofBosc de Poblet. Itinerari per la teixeda i la roureda de roure reboll Photo ofBosc de Poblet. Itinerari per la teixeda i la roureda de roure reboll

November 24, 2022
October 2022

near Vallclara, Catalunya (España)

Bosc de Poblet. Itinerari per la teixeda i la roureda de roure reboll

Recorregut d'interès botànic pel Paratge Natural de Poblet i les muntanyes de Prades que permet observar l'única comunitat de roure reboll existent a Catalunya, la important teixeda del barranc del Titllar, les pinedes de pi rojalet d'edat avançada i les antigues repoblacions als plans d'en Pagès. També es corona el tossal de la Baltasana, sostre de les muntanyes de Prades, un excel·lent mirador de la contrada i bona part de la Catalunya interior, entre el massís del Port i el Pirineu: en dies clars, no és estrany veure els cims més alts d’aquesta gran serralada, des del Mont Perdut passant per l'Aneto i fins a la Pica d'Estats. Amb algun petit afegitó, el present traçat coincideix amb l’itinerari per la teixeda i la roureda de roure reboll del Centre de gestió i informació del Paratge Natural de Poblet.
Ruta senyalitzada.

Per accedir al punt de sortida de la ruta des de Montblanc, cal prendre la carretera N-240 cap a ponent, seguir en direcció SO cap a l'Espluga de Francolí per la TV-7001 o la TV-7007 i agafar, al monestir de Poblet, la T-700 en la mateixa direcció fins a l'àrea de lleure de la Font de la Teula.

0,00 km (686 m). Àrea de lleure de la Font de la Teula. S'ascendeix pel barranc de la Teula per una empinada pista en direcció SO, a l'esquerra del barranc principal del Titllar, pel qual se seguirà i es tornarà. De seguida es troba, a sota a la dreta, la captació d'aigua de la font de la Teula al mig del barranc.

0,50 km (735 m), 0 h 09 min. Font de la Teula. Ara cal tornar enrere fins a l'àrea de lleure. Abans d'arribar-hi, es gira a l'esquerra (SO) per tal d'agafar el camí que puja a la casa del Titllar.

3,14 km (894 m), 0 h 55 min. Casa forestal del Titllar. S'enllaça amb una pista i es continua remuntant a l'esquerra (S/SO). De seguida s'arriba a una bifurcació (km 3,38, 906 m): es gira a l'esquerra (E; després es tornarà pel camí de la dreta). Al cap de poc, es deixa la pista i s'agafa un camí que puja per sobre en direcció E.

Es puja cap a les parts altres seguint l'anomenat "camí dels enginyers" travessant diverses tarteres entre boscos d'alzines amb pi roig, teix i boix grèvol. La casa forestal del Titllar és un edifici modernista construït a principis del segle XX en el marc del projecte de recuperació dels boscos de Poblet.

3,63 km (933 m), 1 h 04 min. Es deixa enrere una tartera i el camí inicia un seguit de llaçades que progressen pujant cap al sud. Un cop a la carena, se segueix en direcció S/SO remuntant molt suaument fins a la font del Mas d'en Pagès (km 5,85, 1.147 m, 1 h 40 min), a sota d'una pista forestal que cal seguir per la dreta. Sorprèn que surti aigua tan amunt.

Es travessa la zona forestal del mas d'en Pagès, que havia estat propietat del monestir de Poblet fins a la desamortització eclesiàstica de 1835. És un dels masos més elevats de les muntanyes de Prades (1142 m). L’any 1944, el Patrimoni Forestal de l’Estat va comprar el mas, el corral i les terres de conreu i passà a formar part del terme de Prades.

6,53 km (1.152 m), 2 h. Pocs metres després d'arribar a un ample tallafocs, es pren un trencall de l'esquerra (SE) que, en 0,5 km, porta a les coves d'en Pere (km 6,97, 1.168 m). S'és al GR 171. Es desfà el camí fins a l'anterior encreuament i ara se segueix cap al SO pel tallafocs, que acaba en una bifurcació al peu del tossal de la Baltasana. La pujada travessa l’excepcional roureda de roure reboll, que atorga un especial interès a l'indret pel fet de ser única a Catalunya.

7,62 km (1.145 m), 2 h 22 min. Bifurcació. S'ascendeix per la pista de l'esquerra (SO) fins al cim.

8,12 km (1.202 m), 2 h 30 min. Tossal de la Baltasana, on hi ha un repetidor: s'és al sostre de les muntanyes de Prades i també de la Conca de Barberà. Es pot gaudir d'una panoràmica als quatre vents amb excel·lents vistes de la Reserva Natural del Barranc del Titllar, les muntanyes de Prades, el Parc Natural de la Serra de Montsant, la vila de Prades i, fins i tot, en un dia clar, des del Parc Natural dels Ports fins als Pirineus. Es baixa per un corriol que es dirigeix cap a l'oest i després al nord fins al coll del Bosc.

El descens des del tossal pel coll del Bosc suposa un trànsit de la roureda de roure reboll a la teixeda, una comunitat vegetal també de gran interès i singularitat, pròpia de les obagues humides de les muntanyes mediterrànies. Les comunitats de teixedes, tot i que rarament forma boscos, quan hi domina es crea un ambient ombrívol. Actualment és un hàbitat en regressió pel canvi climàtic i el teix és una espècie protegida.

8,69 km (1.091 m), 2 h 40 min. Coll del Bosc. Hi ha una bassa per als incendis. Aquí s'han d'ignorar totes les pistes i agafar un caminet que es dirigeix cap al SE i després gira al NE. Es baixa pel barranc del Titllar, es desemboca a l'anterior cruïlla, on l'itinerari s'havia desviat a llevant (km 9,67, 906 m), i, ja per camí conegut, es pren la pista planera que en direcció nord duu a la casa forestal del Titllar (km 9,90, 894 m) i torna al punt de partida descendint cap al NE.

12,10 km (686 m), 3 h 35 min. Àrea de lleure de la Font de la Teula. Fi del recorregut.

[EN]Bosc de Poblet. Itinerary through the yew and kermes oak wood. From Font de la Teula to Tossal de la Baltasana

Route of botanical interest through the Poblet Nature Park and the Prades mountains along which we can observe the only kermes oak community to be found in the whole of Catalonia, the large yew community in the Titllar gully, the ancient Scotch pine woods and the old plantations on the Pagès plains. We also climb to the summit of Tossal de la Baltasana, the ceiling of the Prades mountains and a splendid balcony over the area and a large part of Catalonia. On clear days it is not unusual to see the highest peaks of the Pyrenees, from the Pica d'Estats to Monte Perdido, including Aneto.