← Part of Francie

57 minutes
May 1, 2019
October 2017

near Bordeaux, Nouvelle-Aquitaine (France)

Bordeaux je přístavní město a leží na jihozápadě Francie při ústí řeky Garonny do Atlantického oceánu. Náš hotel byl na hranici starého města a tak jsme šli pěšky směrem k řece na náměstí s burzou. Ta tramvaj je zajímavá tím, že někde má trolej, ale ve starém městě jede bez troleje. Je totiž vybavena kromě tradičního pantografu i spodním napájecím systémem APS, který je esteticky šetrný k historickým částem města. Systém APS tvoří izolované segmenty napájecí kolejnice s napětím 750 V DC, umístěné mezi
pojezdovými kolejemi na libovolném povrchu (beton, dlažba, trávník). Tyto segmenty jsou dlouhé 8 m a mezi sebou mají 3m izolované úseky. Trakční energie je odebírána pomocí dvou botkových sběračů umístěných ve střední části vozidla (takhle fungoval můj dětský elektrický vláček, jenže když jsem se dotkl prostřední a krajní koleje současně, dostával jsem rány). Tady je to jinak – bezpečné. Při jízdě tramvaje se pomocí kódovaného signálu přenášeného pomocí smyčky v kolejišti mezi vozidlem a infrastrukturou zapíná pouze ten napájecí segment, z něhož se tramvaj právě chystá odebírat energii. Ten se nachází
v daném okamžiku vždycky jen pod tramvají uprostřed soupravy. Tím je zajištěna naprostá bezpečnost pro chodce a ostatní účastníky provozu. Po nábřeží jsme odbočili vpravo k mostu Le Pont de Pierre. Tenhle první most přes řeku Garonne byl plánován a navržen na příkaz Napoleona I. Jeho stavba se uskutečnila od roku 1819 do roku 1822. Má sedmnáct oblouků (stejně jako počet písmen ve jménu Napoleon Bonaparte). Po stranách je každý pilíř zakončen bílým medailonem na počest císaře. Stavitelé kvůli silnému proudu v tomto místě v řece používali ke stabilizaci pilířů mostu skafandry vypůjčené od Britů. Byl až do až roku 1967 jediným mostem ve městě. Od mostu jsme se
vrátili uličkami starého města na Parlamentní náměstí, kde jsme povečeřeli v Le Bistrot d'Edouard (doporučila nám jej recepční).