Photo ofBolquère: Ruta circular pel Riu Tet, del Pla de Barrès al Pla dels Avellans i tornada (Alta Cerdanya-Catalunya Nord) Photo ofBolquère: Ruta circular pel Riu Tet, del Pla de Barrès al Pla dels Avellans i tornada (Alta Cerdanya-Catalunya Nord) Photo ofBolquère: Ruta circular pel Riu Tet, del Pla de Barrès al Pla dels Avellans i tornada (Alta Cerdanya-Catalunya Nord)

5 hours
June 29, 2019
June 2019

near Mont-Louis, Occitanie (France)

Avui, en un dia anunciat de moltíssima calor a Catalunya (un més en aquesta onada de calor que ja fa dies que dura), ens acosten a la Cerdanya per mirar de suportar-ho el millor possible jugant amb l'altitud i amb l'ajuda de l'aigua fresca del riu Tet. A veure si ho aconseguim.

Arribem a la zona habilitada per aparcar al costat de la Deixalleria Comunal de Bolquère, on deixem el cotxe.

És un esplai ample, amb diversos plafons informatius i plànols de la zona del Pla de Barrès, per on caminarem avui.

Iniciem la ruta per la pista de terra que surt al fons de l'aparcament, en direcció nord. Hi ha un pal indicador que senyala la direcció al Pla de Barrès i al Càmping Municipal homònim. De seguida la pista es transforma en corriol fressat que travessa el bosc i, a la propera cruïlla de camins, un nou pal indicador ens torna a marcar el camí cap el Pla de Barrès. No hi ha pèrdua possible.

Travessem algunes passeres de fusta que eviten mullar-nos els peus als aiguamolls (avui gairebé secs) i, en un no res, arribem a la riba dreta del riu Tet, on el Tuc fa els primers banys del dia.

Avui el riu baixa amb poca aigua perquè els encarregats de les Bulloses no han deixat anar prou cabal. Es nota que és un any molt sec i cal estalviar litres per l'estiu.

Seguim pel corriol paral·lel al riu, en direcció nord, voltats de matolls de neret florit per tot arreu.

Poc a poc, per l'altra banda del riu, anem veient algunes de les tendes i caravanes del càmping. Passem alguna cruïlla amb pal indicador en direcció al pàrquing dels Estanyols i a Mont-Lluís, però nosaltres seguim rectes pel corriol del riu.

Finalment, després d'una pronunciada corba a la dreta, el camí ens porta al pont de fusta que permet entrar al Càmping del Pla de Barrès, a 1.650 metres. Al sud tenim vistes privilegiades a Cambra d'Ase (o Cambradase) i als pics veïns de Gallinàs i Redoun, separats pel Coll Mitjà.

No entrem al càmping perquè ho farem a la tornada per poder fer una cervesa. Ara seguim pel corriol en direcció a La Borda, que segons el pal indicador és a 3.2 km.

Poc a poc anem avançant a la vora del riu fins que, a una cruïlla de camins al km. 3 de la nostra ruta, deixem el corriol del riu i agafem un altre que, passant sota la línia elèctrica, va a buscar la pista principal després de travessar un petit prat herbat i una tanca pel bestiar. Quan arribem a la cruïlla amb la pista principal de terra, la seguim a la dreta.

Aquesta és una pista de terra, molt ampla i senyalitzada per VTT, que aporta menys ombra i que ens fa patir més per la calor del dia. El cert és que no presenta cap al·licient paisatgístic o natural que aconselli fer-la servir. Crec que només serà útil en cas d’anar en bici o fer una “raquetada” a l'hivern.

Sigui com sigui, ja hi som i, per tant, seguim endavant per la pista buscant totes les ombres que podem fins que, al km. 4.2 de la ruta, trobem un corriol estret, també senyalitzat per VTT, que surt per la dreta i és molt més agradable de caminar.

Per aquest corriol estret i fressat que travessa el bosc, trobarem un pastor elèctric i, poc després, sortirem al gran prat herbat de La Borda on ja sentim, de lluny, el so de les esquelles de ramat del vaques pasturant a la llunyania.

Seguim endavant i arribem a una cruïlla de camins amb un primer pal indicador, un refugi tancat, una taula de pícnic de fusta i una barbacoa. Per l'esquerra seguiríem en direcció al Pla dels Avellans. Pocs metres més enllà trobem un segon pal indicador amb referències al Pla dels Avellans (a 3.4 km.) i les Bulloses (a 8.2 km.)

Seguim per la pista i, encara no a cent metres, trobem un nou pal indicador. Per la dreta surt el corriol que per la riba de la Tet, en 3.2 km, arriba al Pla de Barrès. Aquest és el corriol que seguirem a la tornada.

Per l'esquerra aniríem al Llac de les Bulloses (diu a 8.9 km. quan uns metres abans deia 8.2. No se on hem perdut 700 metres !!). Si anéssim rectes, en 300 metres arribaríem a La Borda travessant un gran pont de fusta sobre el riu. Aquí, passat el pont i a tocar del riu busquem un lloc per dinar a la fresca.

Després de dinar, mentre la Carme es queda a descansar, amb el Tuc seguim amunt per la pista que va per la riba esquerra del riu. Passem a tocar d'un parell de basses d'aigua i poc després, a l'altra banda del riu veiem un àrea d'esbarjo amb barbacoes i taules de pícnic.

Seguim amunt per la pista forestal, envoltats de matollars de neret i moltes flors de tota mena. El camí és molt agradable i acaba al Pla dels Avellans, a 1.716 metres. Al fons d'aquest ample prat herbat veiem les instal·lacions del telecadira que puja al sector de Gallinera i Coll del Pam. Al bell mig del prat hi ha un pal indicador amb informació del camí a la Jaça de les Cabres (a 1 km) i a l'aparcament dels Estanyols (a 4.5 km)

Una mica més enllà hi ha un altre pal indicador amb referència a l'estació de les navettes i al camí de les Bulloses.

Resseguim el pla per la banda esquerra, pel costat del rierol, i ens acosten a les instal·lacions del telecadira que visitem. També veiem un parell de taules de pícnic i algunes construccions adjuntes per a la temporada d'esquí.

Darrere el telecadira veiem el corriol, senyalitzat amb pal indicador, que puja al Coll del Pam i a les Bulloses. També és el camí per anar a visitar els estanys dels Esquits: el Negre, la Pradella, el Racó i el Llong, que ja vam recórrer fa un parell d'anys.

Aquí ho deixem per avui i tornem enrere, prèvia visita a l'àrea recreativa del Pla dels Avellans, amb taules de pícnic i barbacoes. Més enllà hi ha la parada de les navettes que, a l'estiu, cobreixen el trajecte entre el Pla de Barrès i les Bulloses.

Deixem enrere el Pla dels Avellans i desfem el mateix camí de l'anada, gaudint de la vegetació i de l'aigua, fins arribar de nou a la zona de La Borda on ens espera la Carme.

Encara tenim temps de gaudir una estona més de l'entorn i, finalment, iniciem la tornada pel corriol paral·lel al riu que, en uns 3 km. ens torna al pont del càmping del Pla de Barrès. Ara si, entrem al càmping i anem a la recepció a fer una cervesa, que avui s'agraeix d’allò més.

Després de la cervesa tornem a creuar el pont per seguir el corriol en direcció a l'aparcament, on arribem poc després i on donem per finalitzada la ruta d'avui.

Una ruta tranquil·la, planera i assequible on es pot gaudir molt de l'entorn del riu i dels molts raconets agradables per seure a l'ombra i remullar-nos els peus, oimés en un dia tan calorós com avui. Recordar que el tram on abandonem el corriol del riu i anem a buscar la pista de terra és absolutament prescindible a l'estiu. Podem fer l'anada i la tornada pel mateix camí a la vora del riu. La pista només tindrà sentit en cas de fer VTT o d'anar amb raquetes o esquís a l'hivern.

Absolutament recomanable per grans, petits... i gossos. Només cal adaptar el quilometratge a les condicions de cada persona.

Salut i bona caminada !

Photo ofAparcament a Barrès i inici de la ruta Photo ofAparcament a Barrès i inici de la ruta Photo ofAparcament a Barrès i inici de la ruta

Aparcament a Barrès i inici de la ruta

Aparcament a Barrès i inici de la ruta a una zona hablitada i amb capacitat per una desena de cotxes, a tocar de la Deixalleria Comunal de Bolquère.

Photo ofCruïlla i pal informatiu. Seguim per la dreta, en direcció al Pla de Barrès Photo ofCruïlla i pal informatiu. Seguim per la dreta, en direcció al Pla de Barrès Photo ofCruïlla i pal informatiu. Seguim per la dreta, en direcció al Pla de Barrès

Cruïlla i pal informatiu. Seguim per la dreta, en direcció al Pla de Barrès

Cruïlla i pal informatiu. Seguim per la dreta, en direcció al Pla de Barrès.

PictographRiver Altitude 5,400 ft
Photo ofTram de palanques de fusta i arribada al riu Tet Photo ofTram de palanques de fusta i arribada al riu Tet Photo ofTram de palanques de fusta i arribada al riu Tet

Tram de palanques de fusta i arribada al riu Tet

Tram de palanques de fusta i arribada al riu Tet.

PictographRiver Altitude 5,404 ft

Riu Tet

Riu Tet.

PictographCampsite Altitude 5,404 ft
Photo ofRiu Tet i primeres tendes del càmping del Pla de Barrès Photo ofRiu Tet i primeres tendes del càmping del Pla de Barrès Photo ofRiu Tet i primeres tendes del càmping del Pla de Barrès

Riu Tet i primeres tendes del càmping del Pla de Barrès

Riu Tet i primeres tendes del càmping del Pla de Barrès. Trobem molts matollars de Rhododendron ferrugineum, "Neret, gavet, abarset, barset, boix de núria, boixerica, gafet, ganxet o talabard" en català i "Rododendro, Bujo, Talabarda o Azalea de Montaña", en castellà.

Tram del riu Tet

Tram del riu Tet. Matollars de Rhododendron ferrugineum, "Neret, gavet, abarset, barset, boix de núria, boixerica, gafet, ganxet o talabard" en català i "Rododendro, Bujo, Talabarda o Azalea de Montaña", en castellà.

Tram del riu Tet i neu al fons

Tram del riu Tet i neu al fons.

Photo ofCruïlla i pal indicador. Seguim pel corriol del riu Photo ofCruïlla i pal indicador. Seguim pel corriol del riu Photo ofCruïlla i pal indicador. Seguim pel corriol del riu

Cruïlla i pal indicador. Seguim pel corriol del riu

Cruïlla i pal indicador. Seguim pel corriol del riu.

Photo ofMirada a Cambra d'Ase (o Cambradase) i pont d'entrada al Càmpìng Municipal del Pla de Barrès Photo ofMirada a Cambra d'Ase (o Cambradase) i pont d'entrada al Càmpìng Municipal del Pla de Barrès Photo ofMirada a Cambra d'Ase (o Cambradase) i pont d'entrada al Càmpìng Municipal del Pla de Barrès

Mirada a Cambra d'Ase (o Cambradase) i pont d'entrada al Càmpìng Municipal del Pla de Barrès.

Photo ofPal indicador del Càmping Municipal del Pla de Barrès, a 1.650 metres Photo ofPal indicador del Càmping Municipal del Pla de Barrès, a 1.650 metres Photo ofPal indicador del Càmping Municipal del Pla de Barrès, a 1.650 metres

Pal indicador del Càmping Municipal del Pla de Barrès, a 1.650 metres

Pal indicador del Càmping Municipal del Pla de Barrès, a 1.650 metres.

Platgeta al riu Tet

Platgeta al riu Tet.

PictographRiver Altitude 5,407 ft

Tram del riu Tet

Tram del riu Tet. Trobem exemplars de Trollius europaeus o "Rovell d'ou", en català i "Calderones o Flor de San Pallari", en castellà.

Photo ofPal indicador. Seguim en direcció a La Borda Photo ofPal indicador. Seguim en direcció a La Borda Photo ofPal indicador. Seguim en direcció a La Borda

Pal indicador. Seguim en direcció a La Borda

Pal indicador. Seguim en direcció a La Borda.

PictographRiver Altitude 5,397 ft

Racó del riu Tet

Racó del riu Tet.

PictographRiver Altitude 5,407 ft

Tram del riu Tet. Pas pel bestiar

Tram del riu Tet. Pas pel bestiar.

PictographRiver Altitude 5,410 ft

Platgeta al riu Tet

Platgeta al riu Tet.

Camp de flors al riu Tet

Camp de flors al riu Tet. Un tram del riu va ple de Ranunculus aquatilis, “Ranuncle aquàtic, Api d’aigua, Botons d’or d’aigua, Llit de granota o Ranuncle d’aigua“, en català i “Ranúnculo flotante, Hierba lagunera, cancel de las ninfas, milenrama acuática”, en castellà.

Photo ofCruïlla. Deixem el corriol per la vora del riu i anem a l'esquerra, a buscar la pista principal Photo ofCruïlla. Deixem el corriol per la vora del riu i anem a l'esquerra, a buscar la pista principal Photo ofCruïlla. Deixem el corriol per la vora del riu i anem a l'esquerra, a buscar la pista principal

Cruïlla. Deixem el corriol per la vora del riu i anem a l'esquerra, a buscar la pista principal.

Photo ofBosc, prat herbat i tanca pel bestiar Photo ofBosc, prat herbat i tanca pel bestiar Photo ofBosc, prat herbat i tanca pel bestiar

Bosc, prat herbat i tanca pel bestiar

Bosc, prat herbat i tanca pel bestiar.

Photo ofCruïlla amb la pista principal. Anem per la dreta Photo ofCruïlla amb la pista principal. Anem per la dreta Photo ofCruïlla amb la pista principal. Anem per la dreta

Cruïlla amb la pista principal. Anem per la dreta

Cruïlla amb la pista principal. Anem per la dreta.

Photo ofCruïlla i seguim pel corriol VTT senyalitzat. Pastor elèctric Photo ofCruïlla i seguim pel corriol VTT senyalitzat. Pastor elèctric Photo ofCruïlla i seguim pel corriol VTT senyalitzat. Pastor elèctric

Cruïlla i seguim pel corriol VTT senyalitzat. Pastor elèctric

Cruïlla i seguim pel corriol VTT senyalitzat. Pastor elèctric.

Prat herbat de La Borda

Prat herbat de La Borda.

PictographWilderness hut Altitude 5,456 ft
Photo ofRefugi, taula de pícnic i pals indicadors Photo ofRefugi, taula de pícnic i pals indicadors Photo ofRefugi, taula de pícnic i pals indicadors

Refugi, taula de pícnic i pals indicadors

Refugi, taula de pícnic i pals indicadors.

Photo ofPals indicadors. Després de dinar seguirem en direcció al Pla dels Avellans i Llac de les Bulloses Photo ofPals indicadors. Després de dinar seguirem en direcció al Pla dels Avellans i Llac de les Bulloses

Pals indicadors. Després de dinar seguirem en direcció al Pla dels Avellans i Llac de les Bulloses.

PictographBridge Altitude 5,446 ft
Photo ofPont sobre el riu Tet en direcció a La Borda Photo ofPont sobre el riu Tet en direcció a La Borda Photo ofPont sobre el riu Tet en direcció a La Borda

Pont sobre el riu Tet en direcció a La Borda

Pont sobre el riu Tet en direcció a La Borda.

PictographRiver Altitude 5,446 ft

Dinar a la vora del riu

Dinar a la vora del riu.

PictographLake Altitude 5,453 ft

Basses d'aigua a tocar del camí

Basses d'aigua a tocar del camí. Matollars de Rhododendron ferrugineum, "Neret, gavet, abarset, barset, boix de núria, boixerica, gafet, ganxet o talabard" en català i "Rododendro, Bujo, Talabarda o Azalea de Montaña", en castellà.

PictographPicnic Altitude 5,463 ft
Photo ofÀrea de pícnic a l'altra banda del riu Photo ofÀrea de pícnic a l'altra banda del riu Photo ofÀrea de pícnic a l'altra banda del riu

Àrea de pícnic a l'altra banda del riu

Àrea de pícnic a l'altra banda del riu.

Tram de camí paral·lel al riu Tet

Tram de camí paral·lel al riu Tet. 1-. Matollars de Rhododendron ferrugineum, "Neret, gavet, abarset, barset, boix de núria, boixerica, gafet, ganxet o talabard" en català i "Rododendro, Bujo, Talabarda o Azalea de Montaña", en castellà. 2-. Exemplars de Geranium sylvaticum, "Gerani de bosc, Agulles, Candelers, Forquetes o Herba de talls", en català i "Geranio de bosque o Geranio silvestre", en castellà. 3-. Alguns exemplars de Ranunculus repens, “Ranuncle arrossegat, Botó d'or, Botó daurat, Francesilla de camp o Ranuncle repent”, en català i “Botón de oro, Bugalla, Centella, Pata de gallina, Pataloba, Ranúnculo de prado o Ranúnculo rastrero”, en castellá.

Flors del camí

Flors del camí. 1-. Matollars de Rhododendron ferrugineum, "Neret, gavet, abarset, barset, boix de núria, boixerica, gafet, ganxet o talabard" en català i "Rododendro, Bujo, Talabarda o Azalea de Montaña", en castellà. 2-. Exemplars de Silphium perfoliatum, “Planta de tassa o planta de copa”, en català i “Planta de taza o de copa”, en castellà. 3-.Alguns exemplars de Thalictrum aquilegiifolium, “Talictre aquilegifoli, Campaneres o Mataboires”, en català i “Talictro o Talictro alado”, en castellà.

PictographRiver Altitude 5,587 ft
Photo ofRiu Tet i tram de pista herbada farcida de neret Photo ofRiu Tet i tram de pista herbada farcida de neret Photo ofRiu Tet i tram de pista herbada farcida de neret

Riu Tet i tram de pista herbada farcida de neret

Riu Tet i tram de pista herbada farcida de neret. Exemplars de Geranium sylvaticum, "Gerani de bosc, Agulles, Candelers, Forquetes o Herba de talls", en català i "Geranio de bosque o Geranio silvestre", en castellà.

Tram herbat

Tram herbat. Molts matollars de Rhododendron ferrugineum, "Neret, gavet, abarset, barset, boix de núria, boixerica, gafet, ganxet o talabard" en català i "Rododendro, Bujo, Talabarda o Azalea de Montaña", en castellà.

Entrada al Pla dels Avellans

Entrada al Pla dels Avellans.

Photo ofPla dels Avellans. Telecadira al fons Photo ofPla dels Avellans. Telecadira al fons Photo ofPla dels Avellans. Telecadira al fons

Pla dels Avellans. Telecadira al fons

Pla dels Avellans. Telecadira al fons. Exemplars de Stellaria holostea, “Rèvola o Rèvola vera, Estrelletes o Llengua de gallina”, en català i “Estrellada, Candiles, Hierba cruz o Lengua de pájaro”, en castellá.

Photo ofPal indicador del Pla dels Avellans, a 1.716 metres Photo ofPal indicador del Pla dels Avellans, a 1.716 metres Photo ofPal indicador del Pla dels Avellans, a 1.716 metres

Pal indicador del Pla dels Avellans, a 1.716 metres

Pal indicador del Pla dels Avellans, a 1.716 metres.

PictographPicnic Altitude 5,630 ft
Photo ofPla dels Avellans. Telecadira i taules de pícnic Photo ofPla dels Avellans. Telecadira i taules de pícnic Photo ofPla dels Avellans. Telecadira i taules de pícnic

Pla dels Avellans. Telecadira i taules de pícnic

Pla dels Avellans. Telecadira i taules de pícnic.

Photo ofPla dels Avellans. Pal indicador. Punt de tornada Photo ofPla dels Avellans. Pal indicador. Punt de tornada Photo ofPla dels Avellans. Pal indicador. Punt de tornada

Pla dels Avellans. Pal indicador. Punt de tornada

Pla dels Avellans. Pal indicador. Punt de tornada.

Photo ofPla dels Avellans. Pont, àrea de pícnic i parada de les navettes Photo ofPla dels Avellans. Pont, àrea de pícnic i parada de les navettes Photo ofPla dels Avellans. Pont, àrea de pícnic i parada de les navettes

Pla dels Avellans. Pont, àrea de pícnic i parada de les navettes

Pla dels Avellans. Pont, àrea de pícnic i parada de les navettes.

PictographPicnic Altitude 5,472 ft

Àrea recreativa a l'altra banda del camí

Àrea recreativa a l'altra banda del camí.

PictographRiver Altitude 5,446 ft

Tram de riu

Tram de riu.

PictographRiver Altitude 5,449 ft
Photo ofTram de riu i mirada a Cambra d'Ase (o Cambradase) i als Pics de Gallinàs i Redoun Photo ofTram de riu i mirada a Cambra d'Ase (o Cambradase) i als Pics de Gallinàs i Redoun Photo ofTram de riu i mirada a Cambra d'Ase (o Cambradase) i als Pics de Gallinàs i Redoun

Tram de riu i mirada a Cambra d'Ase (o Cambradase) i als Pics de Gallinàs (2.624m) i Redoun (2.677m) separats pel Coll Mitjà (2.367m)

PictographRiver Altitude 5,443 ft

Tram de riu i papallona

Tram de riu i papallona. Papallona sobre un exemplar de Phyteuma hemisphaericum, "Fiteuma hemisférica", en català i "Cuernecillos azules o Jarrones de Santa Ana", en castellà.

PictographRiver Altitude 5,410 ft

Tram de riu

Tram de riu.

PictographRiver Altitude 5,404 ft
Photo ofTram de riu i pont de fusta d'entrada al Càmping Municipal del Pla de Barrès Photo ofTram de riu i pont de fusta d'entrada al Càmping Municipal del Pla de Barrès Photo ofTram de riu i pont de fusta d'entrada al Càmping Municipal del Pla de Barrès

Tram de riu i pont de fusta d'entrada al Càmping Municipal del Pla de Barrès

Tram de riu i pont de fusta d'entrada al Càmping Municipal del Pla de Barrès.

PictographCampsite Altitude 5,423 ft
Photo ofCàmping Municipal del Pla de Barrès Photo ofCàmping Municipal del Pla de Barrès Photo ofCàmping Municipal del Pla de Barrès

Càmping Municipal del Pla de Barrès

Càmping Municipal del Pla de Barrès.

PictographRiver Altitude 5,400 ft

Tornem al corriol paral·lel al riu

Tornem al corriol paral·lel al riu. Exemplars de Taraxacum officinale, “Angelet, Plomalls d’àngel, Xicoia, Dent de lleó, Apagallums, Camaroja, Lletsó d'ase, Llumenetes, Pixallits, Queixals de vella, Lletissó de ruc, Lletsó, Lletissó, Llicsó o Xicoira de burro”, en catalá i “Ángel, Plumas de ángel, Diente de león, Achicoria amarga, Meacamas, Aperta, Taraxacón, Bulanico, Amargón, Almirón, Pelosilla, Corona de fraile, Achicoria amarilla, Achicoria silvestre, Bufas de lobo, Chinita de campo, Flor de macho, Frango, Lechiriega o Tatusia”, en castellà. Potser és la flor amb major nombre de sobrenoms populars, tant en catalá com en castellà.

PictographRiver Altitude 5,397 ft

Tram de tornada

Tram de tornada. Molts exemplars de Rhododendron ferrugineum, "Neret, gavet, abarset, barset, boix de núria, boixerica, gafet, ganxet o talabard" en català i "Rododendro, Bujo, Talabarda o Azalea de Montaña", en castellà.

PictographBridge Altitude 5,397 ft

Passeres de fusta

Passeres de fusta.

Photo ofAparcament i final de la ruta d'avui Photo ofAparcament i final de la ruta d'avui Photo ofAparcament i final de la ruta d'avui

Aparcament i final de la ruta d'avui

Aparcament i final de la ruta d'avui.

• Photo of Campcardós
    Campcardós Jul 1, 2019

Ruta molt fácil i planera a la vora del Têt. Molt agradable i amb possibilitats de remullar-se un Munt de vegades.

• Photo of ja boillos
    ja boillos Jul 4, 2019

En un día de (40º y mas en Cataluña) te presenta una ruta plana, fresca y con las vistas de muestra, es como tener sed y que te enseñen una DAMM bien fría.
    Las sensaciones son de marchar para ver si todo es cierto.

• Photo of Pitcollonsiamunt
    Pitcollonsiamunt Jul 4, 2019

Absolutamente cierto. De hecho, la realidad siempre es mejor que las fotografías. Cuando queráis vamos a comprobarlo. Salud