بندِ عیش

January 22, 2021
January 2021

near Maḩalleh-ye Ḩeşārak, Tehrān (Iran)

این برنامه در تاریخ 3 بهمن ماه 1399 به همراه همنوردان عزیرم آقایان امیر جلالی و سیامک هاشمی اجرا شده است. صعود به قله از یال فوقانی دره حصارک ( معروف به یال دانشگاه ) انجام شده است. همچنین میتوان از طریق روستا به ابتدای دره حصارک رفته و پیمایش از ابتدای دره صورت پذیرد که به دلیل باریکی گذرگاه و بافت روستایی و همچنین عدم وجود محل مناسب برای پارک خودرو، بهتر است یال دانشگاه انتخاب شود.
در ابتدای مسیر ثبت شده در نزدیکی ورودی به جاده دانشگاه در نقطه (001 ) با شیب تندی مواجه خواهید شد که به دلیل عبور غیر قانونی موتور سواران پرشی و تجاوز به طبیعت و کوهستان ( که متاسفانه هیچ ارگانی جلودار این قشر نیست )، تبدیل به مسیری پرشیب و ریزشی شده است. هنگاه عبور از این مسیر، احتیاط لازم است. سپس به جاده دانشگاه ( Esfalt uni ) رسیدیم و پس از گذر از این جاده، در نقطه 002 وارد ابتدای مسیر دره شدیم و پس از حدود 20 دقیقه به نقطه Absahar رسیدیم. همچنین در این مسیر و در بالای ابشار چشمه آب دائمی و قابل آشامیدن نیر وجود دارد.
توجه داشتبه باشد تا قبل از رسیدن به ابتدای یال اصلی و کلبه، چند مرتبه باید از رودخانه عبور کنید . پس از میل کردن صبحانه در نقطه Sobhane سوار بر یال اصلی شدیم . پس از عبور از دهلیز کوتاهی، به گردنه اصلی قله (Gardane) رسیدیم و به سمت شرق ادامه مسیر دادیم و سرانجام در ساعت 11، بر فزار چکاد زیبای بند عیش با بلندای 2772 متر ایستادیم. مختصر تنقلاتی میل شد و پس از گرفتن چند عکس یادگاری به سمت پایین حرکت کردیم. جهت تنوع، مسیر برگشت از یال فرعی (Yale farei) که به موازات یال اصلی میباشد انتخاب شد که در نقطه Rest به یکدیگر وصل میشوند. سپس همان مسیر دره را ادامه دادیم و در نهایت در ساعت 14:32 دقیقه، این برنامه در رکاب همنوردان عزیرم با تندرستی به پایان رسید.
چند نکته قابل توجه:
1- به دلیل برودت هوا، در چند نقطه از مسیر و همچنین بر روی گرنه با یخ زدگی روبرو شدیم که بهتر است با احتیاط و با استفاده از یخشکن، از این مسیر ها عبور کرد .
2- در مسیر گردنه به قله، از نزدیک شدن به نقاب های برفی ایجاد شده، خوداری کنید .
3- محل پارک خودرو در بستر روستا میباشد. لذا جهت رفاه حال روستاییان، از ایجاد سرو صدا خوداری گردد .