Bizans su yolları: Aydınlar (Elmalıdere, Karamanoğlu su kemerleri) (2020-03-01)

Photo ofBizans su yolları: Aydınlar (Elmalıdere, Karamanoğlu su kemerleri) (2020-03-01) Photo ofBizans su yolları: Aydınlar (Elmalıdere, Karamanoğlu su kemerleri) (2020-03-01) Photo ofBizans su yolları: Aydınlar (Elmalıdere, Karamanoğlu su kemerleri) (2020-03-01)

March 3, 2020
March 2020

near Aydınlar, İstanbul (Türkiye)

Kerem kaptan ve İrina müavin ile Bizans su yollarının keşifinin devamı. Bazı önceki seferlerin aksine bu gayet başarılı bir yürüyüştü: kemer kalıntıları çok, diken (Aydınlarlılar (?) hepsine 'böğürtlen' diyormuş, kiraathane münasebetine göre) ise bayağı az vardı.
Aydınlar'dan 3,5km bulunduğu Elmalıdere germesi batıdan gelen su hattının ilk tamamen ayakta kalan germesidir. Burası büyük çaba sarf eden defineciler tarafından yeraltındaki su tünelinin uzun bir kısmı kazılmış, icine girmek mümkündür. Su yolunun hattını takip ederken sonunda şahane beş kemerli Karamanoğlu kemeri ulaşılır. Hoş tepeüstünde giden bir traktör yolundan Aydınlar'a dönülebilir.

"Moderate" koyayım çünkü kaptanım öyle söyledi, ama şahsen daha "easy(-moderate)" düşünüyordum. Neredeyse her tarafta aşağı yukarı açık (en azından bu geç kış mevsiminde) patika var, dere geçişi pek zor değil, hattı takip edildiği için çok az iniş/tırmanış var. Oysa sadece doğa yürüyüşü yapmak isteyip su yollarının tarihiyle çok ilgilenmeyenlere tavsiye edemem, onlar belki oradaki güzel ormanlarda daha klasik bir rotayı tercih edilebilir.

Kapsamlı kaynak: James Crow et al., The Water Supply of Byzantine Constantinople

Çatalca'dan gelen 402 numaralı mini-otobüs Aydınlar'a gidiyor.

kemer kalintilari k11

karamanoğlu kemeri

• Photo of dantelk
    dantelk Mar 4, 2020

Bu, isale hattının bana kalırsa en esaslı rotalarından biri. Ne yazık ki İstanbul'a biraz uzak; #402 ile buraya gitmek herhalde Çatalca'dan iki saat sürer. Yine de toplu ulaşım olması önemli bir avantaj

Rota başlangıcı ve bitişi Aydınpınar Köyü'nden, burada market ve kıraathane var.

Çalılık açısından bir yer haricinde (ki bu haritada işaretli), rota yeterince temiz. Ancak beklentiniz tamamen apaçık bir parkur ise, işte onu rüyanızda görürsünüz! K13.F olarak işaretli kemer harabesini görmek sizin için çok mühim değilse, beşinci kilometreden sonra alternatif rotalara sapmalısınız, ki bunların türevleri wikiloc'da sürüyle var.

Rotanın en iyi tarafı, çok sayıda kemerden geçiyor olması, tabi bunların çoğu yıkık, eğer dikkat etmezseniz, görmeyebilirsiniz bile. Ama hepsi değil; cangıl, pek çok yerde minik şelaleler ve derelere sahne oluyor, bu da manzara açısından çekiciliği artırıyor. Biz Binkılıç deresine inmedik ama, bu büyük akarsuya bir göz atmak da farz aslında (bu kendimize bir not olsun).

Karamdandere nefis bir germe, üstelik eğik!

• Photo of Anıl Tezcan
    Anıl Tezcan Oct 3, 2020

Rotanız ve yazılarınız her zamanki gibi mükemmel :) haftaiçi yürümeyi düşünüyorum rota üzeri içilebilir su kaynağı durumu nedir? Bir çok dere geçiyoruz sanırım ama yine de sormak istedim.

• Photo of irina sofie
    irina sofie Oct 3, 2020

Merhaba, köy dışında içebilir su kaynağı yok veya çok az, sanırım. Köyde yeterince su alırsanız daha iyi olur. İyi yürüyüşler dilerim!

• Photo of Anıl Tezcan
    Anıl Tezcan Oct 9, 2020

Yol oldukça kapalı dediğiniz konumun tam altındaki açıklık ve ortasında tek bir ağaç görünen yere inmenizi tavsiye ederim. O yeşillkikle bersber binkılıç deresi muhteşem.