Biuse-Pui d'Urdosa

June 18, 2022
June 2022

near Llavorsí, Catalunya (España)

Circular dificultosa sols apta per muntanyers experts amb bon sentit de l'orientació i habilitat amb el GPS i els mapes. Amb esperit aventurer. No recomanable per caminadors que sols busquen camins fresats i senyalitzats, aquests millor anar per la pista tant d’anada com de tornada. Nosaltres precisament l’hem circular perquè ens agraden els reptes.
Continuem amb l'ambient extremament calorós i la Generalitat ha activat el Pla Alfa 3, amb què es tancaran els accessos als parcs naturals de Montserrat, Montsant i Montsec, també la Serra del Montsec la Baronia de Rialb i el Montmell per l’alt risc d'incendi. Decidim anar a una zona boscosa i obaga del Pallars Sobirà, al terme municipal de Llavorsí. Ens enfilarem al Pui d’Urdosa entre Llavorsí i Farrera.
Anem a l’ermita de la Mare de Déu de Biuse, un petit santuari barroc, enlairat a l’esquerra del Noguera Pallaresa on hi havia l’antic poble de Bisue, actualment despoblat i nomenat les bordes de Biuse. Un bon balcó sobre la vall de la Noguera Pallaresa i la zona de Llavorsí. Hi ha un àrea recreativa amb taules, bancs, focs i lavabos. Iniciem la caminada des d’aquest punt.
Per un sender mig perdut i bastant brut pugem a les Bordes de Berdié on hi ha una font i un punt d’aigua per incendis. Anem cap Reraguarda, al bosc de la Mata per un camí bastant ombradiu. Prop de la font de la Raigada seguim el corriol de la Colomina que puja per l’obaga de la Vinenta. El corriol està perdut i el sotabosc bastant brut, anem buscant el millor lloc per on poder passar, és bastant dificultós Trobem alguna senyal groga molt dispersa i exigua. Per fi arribem al coll de Serelles i anem ascendint cap al cim. Mentre pugem tenim bones vistes de la Vall de la Coma.
Dalt del cim hi ha un vèrtex geodèsic i unes magnífiques vistes. Baixem amb una petita desgrimpada, ens dirigim al coll de Baladredo, una esplanada oberta i agafem el camí carreter que baixa el bosc de Baladredo i passa per algun tram de la ruta dels Espais de Memòria de la Crestellera, trobem restes de material belic. En aquest indret es van lliurar una de les batalles més cruentes del front del Pallars durant la Guerra Civil i van morir molts soldats republicans de la Lleva del Biberó.
Arribem de nou a les Bordes de Berdié, on ara pasturen algunes vaques, retornem el mateix sender perdut que de pujada i de nou a l’ermita de Biuse, sembla que es va utilitzar com hospital de campanya durant la batalla. Tot i la dificultat de la ruta ens a satisfet, gairebé sempre hem caminat per l’ombra en un paratge molt solitari i amb història. Hem vist cabirols, senglars, cabres i moltes papallones.

Bordes de Berdié

Coll de Serelles

Pui d'Urdosa

Coll de Baladredo

Font de Pardines

Pou de tirador, espais de Memòria

Ermita de Biuse

• Photo of jaramon2010
    jaramon2010 Jun 27, 2022

Bona ruta i vistes fantàstiques !!! 👏👏

• Photo of conxavima
    conxavima Jun 27, 2022

Si, l'ermita de Biuse un lloc preciós, amb molt bones vistes i tranquil

• Photo of joaquim100cims
    joaquim100cims Jul 24, 2023

Hola, gràcies. Si puc el cotxe normal...?

• Photo of conxavima
    conxavima Jul 24, 2023

Pujar amb cotxe a l'ermita jo no ho recomano, amb 4x4 ja ho veig dificultós, però això depèn de cada persona.