Bishapour Cave غار بیشاپور

April 20, 2019
February 2019

near Tang-e Chowgān-e ‘Olyā-ye Kashkūlī, Fars (Iran)

پس از صرف صبحانه مفصل و خوشمزه اقامتگاه برای رفتن به غار شاپور در نگ نکردیم چرا که مسیر اندکی به زمان بندی نیاز دارد باید امروز صبح راه خود را به چنگ چوگان علیا کشکولی می رساند این پس مجدداً راه تنگ چوگان وسط گذر از پل شاپور ادامه جاده آسفالته و رسیدن به پل تنگ چوگان کشکولی عبور از پل و مجدداً در آن سوی رود تنگ چوگان کشکولی رسیدیم. باید بدانید که تمام روستاهای تنگ چوگان در سمت راست تنگه قرار دارند جهت رود را از شمال به جنوب در نظر بگیریم تمام روستاها در سمت راست رود هستند. در تنگ چوگان علیا گروه های و افراد زیادی را می شد دید که برای رفتن به غار شاپور در تلاشند ماشین را در پارکینگ آن منطقه قرار دادیم. با آقای بهزاد سنگ تراش قدیمی گپی زدیم. حجاری های جالبی بر روی سنگ ها انجام داده بود. ساعت ۹ صبح است و آسمان ابری و نم نم ریز باران کم کم نوازش مان می کند ولی هنوز خبری از باران نیست مسیر سربالایی تقریباً ۲ کیلومتر مسافت دارد و در طول این مسیر تقریبا ۵۰۰ متر ارتفاع می گیرید این مسیر در زمان محمدرضا پهلوی برای مرمت مجسمه افتاد بر زمین شاپور ساخته شد که کار ارزشمندی بود. در طول مسیر شکوفه های بادام کوهی صحنه ی زیبایی را ایجاد کرده. گذر از این مسیر در گرمای تابستان بسیار سخت است پس برای بازدید از غار شاپور حتما فصل مناسب را انتخاب کنید. هر چه بالاتر می رویم، منظره تنگ و باغ‌های مرکبات نمایان تر می شود. تقریباً دو ساعتی می شود که در مسیر هستیم که به پلکان ورودی غار شاپور می‌رسیم تقریباً ۳۰۰ پله وجود دارد و در نهایت در ورودی غار به یک باره مجسمه شاپور اول ما را میخ کوب می کند و از حجم این زیبایی ها می ایستیم و نگاه می کنیم. تقریبا یکی ساعتی را داخل غار با راهنمای محلی محمد رضا عباسی گشت زدیم و سپس راه پایین را همراه با ریزش باران طی کردیم.
فضای اقامتگاه و چشم اندازهای اطراف ما را یکجا نشین میکند و ترحیح میدهیم در همان اطراف پیاده بگردیم و بازدید از سنگ نگاره ها و بیشاپور را به صبح فردا موکول کنیم.

نکاتی از این سفر:
- اگر قصد اقامت در بومگردی های منطقه را داردید حتما از قبل هماهنگ کنید. امکانات اقامتی و غذایی آن ها بسیار با کیفیت است.
- برای بازدید از غار شاپور ترجیجا فصل های خنک سال را انتخاب کنید.
- اگر قصد بازدید خوب از غار شاپور را داشتید محمد رضا عباسی می تواند در این زمینه به شما کمک کند. 09170429916
- پارکینگ ماشین غار شاپور مکان خوبی برای قرار دادن ماشین و بازدید از غار است. حتما از هنرهای آقا بهروز 09173242935 بازدید کنید.