Photo ofBiar, Serra del Frare,Font de Sant Joan,Alt de la Penya Tallada,Alt del Rebolcador,Font de l'Estallador,Cova Roja,Alt del Compta Photo ofBiar, Serra del Frare,Font de Sant Joan,Alt de la Penya Tallada,Alt del Rebolcador,Font de l'Estallador,Cova Roja,Alt del Compta Photo ofBiar, Serra del Frare,Font de Sant Joan,Alt de la Penya Tallada,Alt del Rebolcador,Font de l'Estallador,Cova Roja,Alt del Compta

December 29, 2023
December 2023

near Biar, Valencia (España)

Biar és un municipi del País Valencià. Està situat a l'interior de la província d'Alacant, a la comarca de l'Alt Vinalopó

El nucli urbà de Biar es troba en els contraforts de la Serra Mariola, envoltat d'una sèrie de muntanyes que formen una espècie d'amfiteatre, totes elles amb més de 1000 m. s. n. m., destacant el Reconco (1206 m), la Penya Tallada (1044 m), el Frare (1.042 m), l'Alt Redó (1015 m), Penya la Blasca (1150 m) i Fenessosa (1210 m).

La Serra del Frare és una formació muntanyenca situada al sud-oest de la població de Biar, dins del seu terme municipal a la comarca de l'Alt Vinalopó. La sendera de xicotet recorregut senyalitzat, PR-CV 155, ens permet ascendir a la màxima elevació de la serra, molt prop de la coneguda com a Penya Tallada, a través d'un recorregut circular de dificultat mitjana.

Descripció de la ruta:

La dificultat de la ruta és subjectiva i depén del costum de cadascú en la pràctica del senderisme.

Deixem el nostre vehicle estacionat al carrer "Polígon Figuera 1 Uo6" ubicat dins de la petita urbanització "El Navarro" a la mateixa vessant de la Serra del Frare.

En acabar de recórrer alguns dels seus carrers, ràpidament prenem una pista forestal que s'enfila a la muntanya i que prompte ens fa guanyar unes magnífiques vistes sobre Biar i la Vall del Vinalopó. De fet, aquesta zona és coneguda com El Balconet, que rep aquest nom per la seua privilegiada ubicació des de la qual es tenen vistes espectaculars de tot l'entorn.

Seguint aquesta pista forestal, poc després d'una corba tancada, arribem a una bifurcació de camins i del mateix PR-CV 155, ací trobem un panell informatiu. A la dreta pugem cap a la Font de Sant Joan i el vèrtex geodèsic de l'Alt de la Penya Tallada (1044 m). A l'esquerra cap a l'Alt Redó (1018 m).

La ruta és circular i passa per totes dues elevacions, així que podem realitzar-la en tots dos sentits. Nosaltres decidim fer-la en sentit antihorari, és a dir anant per la dreta.

Bona part de la pujada cap al vèrtex geodèsic de la Penya Tallada es fa per pista forestal.

Anant en direcció cap a l'esmentat cim, caminant per la zona coneguda com a Racó Santonja trobem un itinerari botànic amb fitxes identificatives de les diferents espècies que poblen l'espai natural. Lamentablement, alguns dels panells d'informació estan en mal estat i no és possible llegir-los.

El camí pel Barranc de Santonja adquireix pendent ascendent, fins que l'abandonem cap a l'esquerra per a començar a descendir per senda pel vessant del Barranc de la Penya Tallada que ens condueix fins a la Font de Sant Joan on arribem poc després.

En acabar de veure la font, des d'ací continuem per la senda ascendint fins a aconseguir la divisòria d'aigües de la serra. Ací ens desviem primerament cap a la dreta per anar fins al vèrtex geodèsic de la Penya Tallada (1.044 m.s.n.m).

Tornem breument sobre els nostres passos i continuem per la senda en direcció oposada a l'anterior, aquesta va crestejant per la part més alta de la serra, aquest tram ofereix unes vistes espectaculars en 360°.

Més endavant la senda a poc a poc va descendint fins a conduir-nos a la pista forestal anomenada "Camí de l'Estallador" on trobem la Collada del Rebolcador, al cartell del lloc apareix el nom de "Remolcador", però si ho mirem al mapa cartogràfic de la Comunitat Valenciana, tal com he dit el nom que apareix és Rebolcador.

A continuació ens n'anem a la dreta per senda per pujar fins al Cim del Rebolcador on arribem en pocs minuts. Vull comentar-vos que a aquest cim alguns erròniament l'anomenem Cim de Peñarrubia, el cim que ells ubiquen ací està just a l'altra banda del barranc i no forma part del terme de Biar ni del Pr-cv-155.

En acabar de gaudir de les vistes del Cim del Rebolcador tornem fins a la pista forestal, per anar descendint tranquil·lament el barranc de l'Estallador per aquesta.

Aquest barranc dona nom a la pista forestal i la font, la qual visitem un kilòmetre més endavant, per veure-la sortim breument de la pista, agafem la senda que ràpidament ens porta fins a ella(es tracta d'un antic viver forestal, que va servir per a reforestar la Serra del Frare als anys 30 i 40).

Despres de veure-la tornem novament a la pista forestal i reprenem la marxa, continuem el descens fins a arribar a l'encreuament on continuem cap a l'esquerra, un poc més endavant abandonem la pista forestal desviant-nos a l'esquerra, iniciant així l'ascens que ens portarà al Cim del Comptador. Pel transcurs d'aquest sender ens desviem breument d'aquest per anar a visitar la Cova Roja (en realitat és més aviat un abric).

En acabar-la visita a la cova tornem sobre els nostres passos fins a l'encreuament per continuar el trajecte de pujada.

Seguim l'ascensió fins que finalment després d'una estona arribem a l'Alt del Pas del Comptador (al cartell contador) on gaudim d'una panoràmica paisatgística impressionant, al mateix pas del Comptador (Antigament a Biar hi havia molt bestiar que solia pasturar per les zones i muntanyes de l'Arguenya i tornaven als corrals per la senda que travessa aquest serral. En la part alta, les roques estrenyen el pas, cosa que permetia que els pastors pogueren comptar les cabres una a una, per si havien perdut alguna durant el trajecte, la qual cosa va donar origen al seu nom).

A continuació ens desviem a la dreta, on a poc a poc anem ascendint cap a l'Alt Redó. No ho he assenyalat amb cap waypoint perquè al lloc no hi ha cap senyal que ho indique i el track que he seguit tampoc ho indica, ho he vist posteriorment comprovant la cartografia.

Iniciat el descens més endavant la senda desemboca en la pista forestal just en el serral que es forma entre l'Alt Redó i l'Alt dels Voltes, en un punt pròxim al naixement del Barranc de la Coveta Blanca que queda a la nostra dreta.

Conversant amb gent de Biar m'informen que el senyal indicatiu de la PR-CV 155 erròniament assenyalen la ubicació de l'Alt dels Voltes, ja que on va ser col·locada just en el serral i, per tant, no pot ser un "alt" de muntanya. Aquest en realitat és el massís de manera semicircular en l'ombria de la qual es troba el Cantal d'Arnau.

A l'esquerra, al costat de la pista forestal apareix un sender, el qual agafem per tal de continuar descendint, finalitzada la senda enllacem amb la mateixa pista forestal per on havíem iniciat la ruta, ara ja tan sols hem de tornar sobre els nostres propis passos fins al cotxe on posem el punt final a la ruta de hui, espere que us agrade i deixeu els vostres comentaris, fins a la pròxima.

Per últim, abans d'acomiadar-me del tot m'agradaria que em féreu saber si us agrada tota la informació que aporte del lloc on es realitza cada ruta o preferiu simplement la descripció en si del recorregut .

Salut i muntanya

5-Vistes de Biar

6-Girem a la dreta

13-Alt de la Penya Tallada (1044m)

16-Cim del Rebolcador (940m)

PictographCave Altitude 2,783 ft

25-Alt del Pas del Comptador (986m)