Biar - Banyeres

March 30, 2021
March 2021

near Biar, Valencia (España)

Ruta de Biar a Banyeres de Mariola per la Serra de les Fontanelles.

Ixida de Biar buscant el barranc de Benassait muntant de seguida pel Mas dels Molins fins a l’àrea recreativa de las Lomas del Jara. Continuar muntant per buscar la Cova Negra. Per visitar-la cal desviar-se una mica. Tornem al camí per continuar fins arribar al Pas del Runal, davant tindrem els dos Cabeços grossos. Si es vol es poden pujar per obtindre unes vistes espectaculars de la vall de Beneixama, al meu cas, un altre dia. Continue per passar al costat de l’alt de Martines i seguix muntant fins arribar a la cota més alta de hui, la Penya la Blasca de 1120 m. Després una baixada forta per agafar un camí a l’esquerra abans de la Foia Ampla. Continuaré descendint direcció Banyeres per passar per davant del Molí l’Ombria i continuar per la Ruta del Molins.

Ruta fàcil i accesible.

PictographTree Altitude 2,290 ft

PictographRuins Altitude 2,274 ft

PictographRuins Altitude 2,333 ft

PictographTree Altitude 2,454 ft

La primera part del camí es per pista forestal envoltada d’oliveres, armetlers i uns poquets cirerers.

Esquerra

Deixem la pista per entrar al bosc direcció paratge Buenos Aires a las Lomas del Jara. Espai recreatiu on es pot acampar.

PictographMountain hut Altitude 2,546 ft

Zona de acampada controlada i refugi Buenos Aires a Las Lomas del Jara.

PictographRuins Altitude 3,025 ft

PictographTree Altitude 2,972 ft

PictographFlora Altitude 2,972 ft

Font del Teularet del Roc

PictographTree Altitude 2,300 ft

Espectacular Carrasca

PictographRiver Altitude 2,270 ft

Molí l’Ombria al riu Vinalopó

Banyeres de Mariola presumeix d'un bagatge industrial molt ric i variat. El recorregut del riu Vinalopó pel seu terme municipal està envoltat de construccions molt característiques, com són els *batanes, molins fariners i molins paperers. Aquestes construccions van ser el símbol d'una època i, ara, ens ajuden a entendre com era la indústria llavors. Per a descobrir aquestes construccions i conéixer la seua història, Banyeres de Mariola compta amb la Ruta dels Molins. Un recorregut que uneix els tres molins paperers més emblemàtics, a pesar que, històricament, van estar actius nou entre els segles XVIII i XX. En aquestes construccions van treballar la major part dels veïns de Banyeres de Mariola. L'itinerari per aquests monuments transcorre al llarg del riu Vinalopó, la qual cosa et permet gaudir d'un agradable passeig per un lloc privilegiat. Podràs contemplar la flora i fauna d'un paisatge que a penes ha patit variacions. La Ruta dels Molins comença en el Vaig moldre d l’*Ombría, un molí fariner del qual, actualment, encara es conserven els queixals en el soterrani. La ruta continua fins al Vaig moldre Pont, la futura seu del *Museu *Valencià del *Paper.