بهارستان به خانه های آسیاب (99.11.17) / baharestan to khanehaye asiyab

Photo ofبهارستان به خانه های آسیاب (99.11.17) / baharestan to khanehaye asiyab Photo ofبهارستان به خانه های آسیاب (99.11.17) / baharestan to khanehaye asiyab Photo ofبهارستان به خانه های آسیاب (99.11.17) / baharestan to khanehaye asiyab

February 5, 2021
February 2021

near Moshend, Gīlān (Iran)

روستای خانه های آسیاب در موقعیتی قرار گرفته است که از چند جای مختلف میشه به اونجا فرود آمد ، برای مثال از روستای صیادلر یا دمیراوغلی کش یا کشفی و یا از مسیر شونده چولا و البته روستای بهارستان که مسیر امروز ما بود و یکی از جذاب ترین مسیرهای منتهی به خانه های آسیاب به شمار می رود
ریشه نامگذاری این روستا شاید به دلیل وجود آسیاب در گذشته بوده که احتمالا از روستاهای مجاور و مناطق اطراف برای آرد کردن گندم های خود به اینجا می آمده اند
بهر حال امروز تصمیم بر این بود که از بهارستان به این روستای قدیمی پیاده روی کنیم
مسیری که مسافت آن سیزده کیلومتر است و ارتفاع صعود 500+ متر بوده و چیزی در حدود 800- متر هم
تا روستا باید سراشیبی فرود بیاییم
مدت زمان معمول طی این مسیر شش ساعت میباشد که بسته به سرعت حرکت و زمان توقف می تواند کم یا زیاد شود
این مسیر زیبا از روستای هولستان شروع شده و تقریبا در ابتدای شروع بهشت دره سی با حرکت به سمت چپ و رو به بالا به طرف بالای یال معروف موتالان ادامه میابد و از آنجا هم از یک مسیر جنگلی بکر و سرسبز به طرف خانه های آسیاب سرازیر می شود
جذابیت مسیر جنگلی حدفاصل موتالان تا دو کیلومتری روستا خیلی زیاد است و مناظر فوق العاده بکر و زیبایی رو میشه در این حدفاصل مشاهده نمود و لذت برد

The village of mill houses is located in a position that can be landed from several different places, for example from the village of Sayadler or Demiraghli Kash or Kashfi or from the path of Chula and of course the village of Baharestan which was our route today and one of the most attractive The paths leading to the mill houses are considered
The origin of the name of this village may be due to the existence of a mill in the past, which probably came from neighboring villages and surrounding areas to flour their wheat.
Anyway, today we decided to walk from Baharestan to this old village
The route is thirteen kilometers and the ascent height is + 500 meters and something like -800 meters.
We have to go downhill to the village
The usual duration of this route is six hours, which can be increased or decreased depending on the speed and stopping time
This beautiful route starts from the village of Holistan and almost at the beginning of the behesht Darreh Si, moving left and upwards to the top of the famous ridge of Motalan, and from there it flows from a pristine and green forest path to the mill houses. Becomes
The charm of the forest route between Motalan and two kilometers from the village is very high and the extremely pristine and beautiful scenery can be seen and enjoyed at this distance.

روستای هولستون

اینجا روستای هولستان است ولی تو نقشه های گوگل بعضی جاها با اسم گلستان کندی دیده میشود ولی به هرحال اسم واقعی و محلیش همون هولستان میباشد که تقریبا در ابتدای شروع بهشت دره سی واقع شده است

اولین دو راهی مسیر که باید مسیر سمت چپ و رو به بالا را ادامه بدهید که بطرف موتالان میرود اگر سمت راست و رو به پایین حرکت کنید وارد بهشت دره سی میشوید

دو راهی به طرف جلیل قهوه سی

اینجا باید به سمت چپ حرکت کنید که رو به بالاست و سوار یال میشوید و اگر راه مستقیم رو ادامه بدید به کلبه جلیل عمی منتهی میشود

کلبه چوبی

کلبه خالی از سکنه و هیزم های انباشته شده حاصل از قطع درختان جنگل

منظره داخل جنگل

مناظر همیشه زیبای اعماق جنگل ، آنجا که جز شما و درختان و پرندگان هیچ احد الناسی به چشم نمیخورد همیشه آرامش و حال خوبی دارد

سه راهی

اینجا دقیقا بالای یال موتالان هست جائیکه از هر طرف که بروید به جایی خواهید رسید که عرض میکنم مشخصا از سمتی که آمدیم معرف حضورتان شد حالا اگر به سمت راست بروید به طرف آبشار موتالان و یا اسبینه میرسد اگر سمت چپ بروید میره به طرف دمیر اوغلی کش و یا بهارستان و اگه مسیر مستقیم که ما پیمودیم رو ادامه بدهید راهی خانه های آسیاب میشوید

استراحت و صبحانه

محل استراحت و صرف صبحانه که به مدت دو ساعت نشستیم جای هموار و مناسبی برای اتراق کردن هست و بسیار هم خوش منظره

آلاچیق عشایر

محل ییلاق عشایر و روستاییان منطقه که خالی از سکنه بوده و فقط اسکلت چوبی آلاچیقشان به چشم میخورد

دو راهی

از اینجا باید کاملا به طرف چپ بپیچید و راه پاکوب و نسبتا پهن خاکی رو ادامه بدهید که خیلی هم باصفاست مسیر سمت راست در دور دست مشرف به طرف ییلاق لاتون و یا حتی مسیر روستای کانرود می باشد ،البته که اگر راه عبور مناسبی داشته باشد

دو راهی دمیر اوغلی کش

از این نقطه و دقیقا در سمت چپ شما یالی شروع میشود که اگر سوار آن بشوید میتوانید به بالای روستای دمیر اوغلی کش برسید فقط دقت کنید که مسیر پهن و هموار رو با جهت یال اشتباه نگیرید

قبرستان محلی

گورستان قدیمی محلی که حکاکی روی سنگ طبیعی یکی از قبرها سال ۱۳۱۸ را نشان میداد و البته ما فقط دو قبر در کنار هم مشاهده کردیم و به مصداق شعر فاتحه ای چو آمدی بر سر خسته ای بخوان ، فاتحه ای نثار اموات و ارواح کردیم

انتهای سرپایینی

پایان سرازیری عمده مسیر اینجاست که دقیقا ۷۰۰ متر از نقطه اوج ارتفاع کم کردیم و از اینجا تا خانه های آسیاب که چهار کیلومتر است فقط ۸۰ متر ارتفاع کم میکنیم که میشه گفت راه کاملا صاف و بدون شیبی را طی خواهیم نمود

PictographRiver Altitude 345 ft

عبور از رودخانه

عبور از وسط رودخانه که آنچنان پر آب و خروشان نیست در این فصل از سال و به راحتی می توانید از روی سنگهای داخل رودخانه عبور نمایید

پرورش ماهی که قیمت ماهی قزل آلاش خیلی خیلی گرانتر از اردبیل میباشد

شروع جاده خاکی ماشین رو که در واقع راه دسترسی استخر پرورش ماهی میباشد

این هم یک پرورش ماهی دیگر

ماسه شویی و تخریب طبیعت

تخریب طبیعت و استفاده از آن به عنوان معدن و احداث ماسه شویی که در مساحت خیلی بالایی طبیعت را نابود کرده اند عکس ها گویای این فاجعه هستند

انتهای جاده آسفالت

اینجا انتهای جاده آسفالتی است که از بغل ایست بازرسی آستارا شروع شده و بعد از گذر از چندین روستا و محله از جمله عنبران محله و خانه های آسیاب نهایتا در اینجا پایان میابد در عکسی که یک مینی بوس مشخص است در امتداد اون و رو به بالا میشه تا ارتفاعات روستای صیادلر صعود کرد در تصویر هم نمای کوه بالای صیادلر از روی ماشین مینی بوس کاملا مشخص است

پایان

و یک پایان خوش دیگر و روزی بیادماندنی با دوستان و همراهان عزیز تر از جان

• Photo of Axar group
    Axar group Feb 5, 2021

ماشالا ماشالا ماشالا .... آخار
    بدون شک در آینده ای پیش رو ، شیرین ترین و بهترین خاطرات این دوران سیاه و نکبت بار کرونایی و وضعیت اقتصادی کشور ، فقط همین پیاده روی ها و دور هم بودنمان خواهد بود
    به امید روزهای بهتر و فرداهای روشن تر
    ❤❤❤❤❤🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌹🌹🌹🌹

• Photo of Isa hoshyar
    Isa hoshyar Feb 6, 2021

یاشاسین آخار
    چوخ عالی و گوزل برنامه اولدی،همیشه خوش اولاسوز و اوجالار یروز اولسون

• Photo of Mansur.Foroghifard
    Mansur.Foroghifard Feb 6, 2021

از پیاده روی با دوستان عزیز تر از جان لذت بردم به 😍😍😘😘😍😘امید تکرار برنامه های پیاده روی

• Photo of Toofan.5718

• Photo of wilfred.jons
    wilfred.jons Feb 6, 2021

Congratulations to Axar Group
    All your routes are beautiful and spectacular

• Photo of Jamal.amani

به امید روزهای بهتر

• Photo of salim.r2168
    salim.r2168 Feb 8, 2021

خسته نباشید به دوستان گروه حیف که من نتونستم در این برنامه شرکت کنم .امید وارم در برنامه بعدی در کنار دوستان باشم

• Photo of Mohammad.rafiee
    Mohammad.rafiee Feb 8, 2021

یاشاسین گروه آخار همیشه اوجالاردا
    چوخ عالی و چوخ گوزل

• Photo of Jorditoms
    Jorditoms Feb 8, 2021

What a beautiful pictures !! And place !

One of the pictures is that a Fish tank ? It’s like at the end of the trip

• Photo of Pablo de Gárate
    Pablo de Gárate Feb 9, 2021

Good trail !

• Photo of mehdi.tabibvand
    mehdi.tabibvand Feb 9, 2021

Thank you m.r pablo 🙏🙏🙏🙏🙏

@ m.r jorditoms
    Yes dear friend it is exactly like that
    A fish pond at the end of the trail

• Photo of n.kahnami6816

خانه های آسیاب کو؟

• Photo of mehdi.tabibvand
    mehdi.tabibvand Aug 30, 2021

سلام آقای جعفری عزیز،بنظر چیزی بجز یک اسم از اون خونه ها باقی نمونده،ظاهرا قبلا چندین آسیاب اینجا بوده که به مرور زمان با توجه به عدم نیاز مردم به آسیاب از بین رفته اند