Photo ofبهارستان به گیلده از مسیر ساری بولاغ (1400.11.08) / baharestan to giladeh from sari bolag route Photo ofبهارستان به گیلده از مسیر ساری بولاغ (1400.11.08) / baharestan to giladeh from sari bolag route Photo ofبهارستان به گیلده از مسیر ساری بولاغ (1400.11.08) / baharestan to giladeh from sari bolag route

January 29, 2022
January 2022

near Moshend, Gīlān (Iran)

بهارستان....۱
جایی که به عنوان محل شروع تعداد زیادی از برنامه ها و مسیرهای گروه آخار انتخاب شده و اجرا گردیده است
اینبار نیز به عنوان مبدا پیمایش مسیر فوق العاده جذاب تا گیلده انتخاب شد
پیمودن مسیر بهارستان به گیلده با استارت از روستای هولستان و عبور از مناطق جذاب بهشت دره سی ، سه راه موتالان ، روستای گوده اولر ، ساری بولاغ ، ییلاق حبیب مشندی ، مومبی بالا ، قوشادرمان و در نهایت گیلده که همانطوریکه انتظار داشتیم یکی از زیباترین برنامه های گروه آخار از آب درامد و در دفتر آخار ماندگار شد
مسافت طی شده مسیر فوق 15 کیلومتر است با تغییر ارتفاع 1000 + متر تا نقطه اوج مسیر که کمی مانده به ییلاق حبیب مشندی است و البته فرود 600 - متر تا پارکینگ معدن گیلده که محل اتمام برنامه امروز بود
مدت زمان لازم معمول برای پیمایش این مسیر 6 ساعت مفید میباشد
طبق معمول اکثر برنامه های اجرا شده صبح علی الطلوع ساعت 7:30 دقیقه از روستای هولستان برنامه را شروع کردیم و با سه ساعت پیاده روی خودمان را به ساری بولاغ رساندیم جاییکه از قبل برای استراحت و صرف صبحانه در نظر گرفته بودیم
بعد از بهشت دره سی که شروع به گرفتن ارتفاع کردیم هر چه بالاتر میرفتیم حجم برف نیز بیشتر میشد و صد البته جلوه های زیبایی از طبیعت جنگل و ییلاقهای منطقه مشخص تر میشد
حدود دو ساعتی برای صبحانه و استراحت توقف کرده و ساعت دوازده ونیم ظهر مجددا راه افتادیم ، با گذر از ییلاقهای حبیب مشندی و مومبی بالا رسیدیم به قوشا درمان و از آنجا هم راهی گیلده و پارکینگ معدن شدیم که محل قرارمان با ماشین بود و سر ساعت مقرر یعنی سه و نیم بعد از ظهر خودمان را به آنجا رسانده و برنامه را به پایان رساندیم
در مسیر ذکر شده سه تا چشمه اصیل و گوارا وجود دارد که در فواصل بسیار مناسبی از هم قرار گرفته اند و براحتی میتوانید آب مورد نیاز خود برای پیمایش مسیر را از آنها تامین کنید
اولیش چشمه حیدر بولاغی در 1.5 کیلومتری از محل شروع پیاده روی واقع شده و دومی چشمه ساری بولاغ که در کیلومتراژ 7 مسیر قرار گرفته و آخری هم چشمه معروف تو قوشادرمان میباشد که معرف حضور اکثر دوستان هست و البته جهت استفاده افرادی که به منطقه آشنایی ندارند محل دقیق همه این چشمه ها با نام و نشان دقیق علامتگذاری شده و توضیح داده شده است
البته ذکر این نکته مهم هم خالی از لطف نیست که برنامه های مختلف گروه آخار اعم از کوهنوردی یا جنگلنوردی و حتی برنامه های دوروزه و .... به لطف حضور دوستان و اعضای گرانقدر گروه میباشد که در همه حال با همه چالش ها و ناملایمت های مسیرهای گوناگون سازگارند و همواره یاریمان میکنند
به نوبه خودم از تک تک دوستان عزیزم سپاسگزار و ممنونم و قدردان و دستبوس همه عزیزان هستم

Baharestan ....
Where a large number of programs and routes of Axar group have been selected and implemented as a starting point
This time, too, it was chosen as the starting point for navigating the extremely attractive route to Gildeh
Walking from Baharestan to Gildeh starting from Holestan village and passing through the attractive areas of Behesht Darreh Si, Motalan intersection, Godeh evlar village, Sari Bolagh, Habib Mashhandi summer, Mombi Bala, Ghoshadarman and finally Gildeh, which as we expected, is one of the most beautiful programs. Axar's members came out of the water and stayed in Axar's office
The distance traveled above the route is 15 km, with a change in altitude of +1000 m to the peak of the route, which is a little left to the summer of Habib Mashandi, and of course the landing - 600 m to the parking lot of Gildeh mine, which was the end of today's program.
The usual time required to travel this route is 6 useful hours
As usual, most of the programs were performed at 7:30 AM in the morning from the village of Holestan, and after a three-hour walk we reached Sari Bolagh, where we had already planned to rest and have breakfast.
After the behesht Darreh Si, when we started to gain altitude, the higher we went, the more snow there was, and of course, the beautiful effects of the nature of the forest and the summers of the region became more pronounced.
We stopped for about two hours for breakfast and rest and left again at twelve and a half o'clock. We arrived there at three-thirty in the afternoon and finished the program
There are three original and refreshing springs in the mentioned route, which are located at very suitable distances from each other, and you can easily supply the water you need to navigate the route from them.
The first is Heydar Bolaghi spring, located 1.5 km from the starting point of the walk, and the second is Sari Bolagh spring, which is located at km 7 of the route, and the last is the famous spring in Ghoshadarman, which represents the presence of most friends and of course for people unfamiliar with the area. The exact location of all these springs is marked and described with the exact name and logo
Of course, mentioning this important point is not without merit that the various programs of Axar group, including mountaineering or forestry, and even two-day programs, etc., are thanks to the presence of friends and precious members of the group, who in any case with all the challenges and adversity They are compatible with different paths and always help us
In turn, I am grateful to each and every one of my dear friends, and I am grateful to all my loved ones.

روستای هولستان

هولستان یا همان گلستان کندی ، روستایی که استارت پیمایش را از آنجا زدیم اسم اصلی و تلفظ به گویش محلی این روستا هولستان هست که به مرور زمان تبدیل به گلستان شده است

دو راهی

دو راهی که سمت چپ و رو به بالا به طرف کلبه جلیل عمی و یال موتالان ختم میشود و در ادامه از آنجا میشود به خانه های آسیاب یا دمیر اوغلی کش یا حتی آبشار لاتون رسید

چشمه مشهور و زلالی که به حیدر بولاغی معروف هست و در بهترین نقطه از بهشت دره سی واقع شده است

دو راهی

به اینجا سه راهی موتالان هم میگن که سمت چپ رو به بالا راهی آبشار موتالان میشه و مستقیم به میره به سمت انتهای یال موتالان جاییکه بهش چهار راه کهری یا همون کانرود میگویند و سمت دیگر یعنی همین مسیری که ما طی کردیم با عبور از رودخانه میره بطرف گوده اولر

فضای هموار و سرسبزی که کاملا مناسب کمپ زنی و شبمانی هست و دور تا دور پر از درخته و بغل رودخانه که به آب هم دسترسی داشته باشید

PictographBridge Altitude 1,248 ft

پل بتنی که جدیدا برای عبور از رودخانه احداث کرده اند و قبلا چند تا درخت شکسته شده انداخته بودند که هر سال پاییز هم آب میشست و میبرد ولی دستشان درد نکنه خیلی کارمون رو راحت کرد البته که کار اهالی روستا و مردم منطقه هست که با پول خودشون اینکارو انجام داده اند و عمرا اگر مسئولین این پل را درست کرده باشند یا حتی ریالی هزینه مساعدت کرده باشند

روستای گوده اولر

روستای گوده اولر که در نقشه های گوگل به اشتباه نام هولستون را بجای اینکه در روستای گلستان کندی بزنند اینجا نوشته اند

یال

از این نقطه با سوار شدن بر روی یالی زیبا به سمت ساری بولاغ ادامه مسیر میدهیم

دورنمای روستای زره ژیه

دورنمایی از روستای زره ژیه که با عبور از گوده اولر و یک جاده خاکی مال رو میشود به آنجا رسید

چشمه ای که کمی پایین تر از ساری بولاغ واقع شده و از دل تخته سنگی بزرگ میجوشد و یک حوضچه هم در پایش درست کرده اند به سبب وجود برف زیبایی محیط اطراف این چشمه واقعا سحرانگیز و فوق العاده زیبا شده بود

ساری بولاغ

امروز هم ساری بولاغ را برای استراحت و صبحانه انتخاب کردیم جایی که در ترک های قبل حسابی توضیحش دادم و امروز فقط با گذاشتن عکس زیباییهایش را توصیف خواهم کرد

نقطه اوج

نقطه اوج مسیر امروز با ارتفاع حدود 1200 متر که تخته سنگ بزرگ و زیبایی اینجا قرار دارد و روبرویش منظره زیبایی خودنمایی میکند

ییلاق حبیب مشندی

اینجا سه راهی هست که مستقیم میره به سمت ستوم داشی و سمت راست هم بطرف قوشا درمان سرازیر میشه دقیقا در این محل که به ییلاق حبیب مشندی معروفه کلبه و آلاچیق مشهدی حبیب قرار داره که البته زمستان ها اینجا نیست و خالی از سکنه هست

دورنمای ستوم داشی که به زیبایی و ابهت تمام از دوردست قابل مشاهده است

اینجا مشهور به مومبی بالا است و ییلاق بزرگی هست که در بهار و تابستان عشایر اینجا هستند و البته به فوتبال میدانی نیز از اینجا یاد میکنند

چشمه عالی

قوشا درمان

اینجا هم که قوشادرمان هست و معرف حضور از ترک های قبل

سمت چپ رو به بالا به سمت روستای چملر میره و مستقیم هم که بطرف گیلده منتهی میشه

پارکینگ معدن گیلده که محل اتمام برنامه امروز بود و با نوشیدن چایی به (حیوا) خستگی مسیر از تنمان بدر شد

• Photo of Axar group

وهمچنین از احمدآقا که با حضورشان خوش گذشت😍😍😍😍

• Photo of n.kahnami6816
    n.kahnami6816 Jan 30, 2022

سلان ممنون از همه دوستان و همنوردان مخصوصا آقا مهدی طبیب وند که کلی زحمت میکشند و همچنین مهندس دهقانی عزیز که افتخار دادن و تشریف آوردن
    خیلی خوش گذشت ممنون

• Photo of Ahmad dehghani
    Ahmad dehghani Jan 30, 2022

ممنون از همه دوستان عزیز گروه آخار به ویژه آقای طبیب وند و سایر همنوردان بزرگواری که با حضورشان یک روز بیاد ماندنی رو ساختند 🙏🙏

mehdi.tabibvand Jan 30, 2022

@ mansur, naghi , ahmad
    برنامه های گروه آخار در سایه همت شما دوستان عزیز و همنوردی جانانه شما بزرگواران همیشه زیبا و ماندگار از آب در‌می آیند،ایشالا همیشه سلامت باشید و روزهای بهتری پیش رو داشته باشیم
    💗💗💗💗🙏🙏🙏🙏🌹🌹🌹

نه گوزل مسیر و منظره لردی،عالیسوز

• Photo of wilfred.jons
    wilfred.jons Jan 31, 2022

Very beautiful pictures, thanks for sharing this beauties

• Photo of Rezaebadollhzadeh

عالیسوز عزیز یولداشلار، نه گوزل عکسلر سالیپسوز🌹🌹🌹🌹

• Photo of Jorditoms
    Jorditoms Mar 6, 2022

Like always I really enjoy your pictures my friend!

• Photo of Farzadgolzarian
    Farzadgolzarian Mar 27, 2022

خسته نباشید و خداقوت

• Photo of a_mehdilou
    a_mehdilou Mar 28, 2022

درود بر دوستان

• Photo of Pablo de Gárate
    Pablo de Gárate Apr 20, 2022

Very nice trail and an excellent team. Congratulations!!

mehdi.tabibvand Apr 20, 2022

چوخ گوزل ، منظره های جذاب و بینظیر 😍😍😍😍

• Photo of migueleloi
    migueleloi Feb 24, 2023

The mountains are always beautiful, but with this snow, the landscape is indiscriminate.
    Thanks for sharing all this beauty

mehdi.tabibvand Feb 24, 2023

@ migueleloi
    my dear friend migueleloi
    I am proud that there was an opportunity to enjoy and use your exciting experiences miles away from Iran.
    I hope that all of us through this way (Wikilok) can spread the knowledge of the beauty of nature around the world and have a positive impact in this field.
    I wish you to travel to our country so that we can enjoy the pleasure of walking these pristine paths together.