Photo ofBest of Belgium - Royompré - Solvaster - Rocca Cambria - overgenomen van hikingDB.com ★★★★★ Photo ofBest of Belgium - Royompré - Solvaster - Rocca Cambria - overgenomen van hikingDB.com ★★★★★ Photo ofBest of Belgium - Royompré - Solvaster - Rocca Cambria - overgenomen van hikingDB.com ★★★★★

May 13, 2021
May 2021

near Royompré, Wallonia (Belgique)

Tekst overgenomen van HikingDB.com, van auteur 'Filip'. Hier opgenomen in OMGEKEERDE richting !

Wat kan je verwachten:

Deze wandeling loopt rondom het dorpje Solwaster, volgt voornamelijk de wit-rode tekens van de GR-paden en is dus makkelijk te volgen. In eerste instantie volg je het gele kruis, daarna 95% van de tijd de GR-markering en finaal een groene liggende ruit.

De eerste twee kilometer loop je over verharde paden en doorheen enkele weilanden, daarna stap je veelal over onverharde paden doorheen de bossen rondom Solwaster. Onderweg passeer je een prachtig uitzichtpunt en kom je langs de bekende rots van Bilisse.

Het traject mijdt de toeristische gebieden in de omgeving van Solwaster maar onvermijdelijk doorkruisen we een drukker wandelpad aan de rots van Bilisse en passeren we aan de parking van Belheid.

Routebeschrijving (OMGEKEERD OPGENOMEN! - volg de route bewust in tegengestelde richting om de beschrijving te laten kloppen :-) )

We starten (eindigen) aan de picknickplaats, volgen de markering van het gele kruis en lopen zo richting het brugje over rivier de Hoëgne. Aan de overzijde lopen we 150 meter verder en komen aan een splitsing van wandelwegen. We nemen het uiterst linkse pad en belanden zo op de GR573 (Hoge Venen en Vesdervallei). Vanaf nu volgen we bijna heel de wandeling de wit-rode markeringen. We slaan rechtsaf en ongeveer vijftig meter daarna linksaf. We lopen steeds rechtdoor en beginnen aan een lange klim richting het dorpje Charneux.

Daar aangekomen, slaan we de eerste straat rechtsaf. Vervolgens houden we links aan op een y-splitsing. We zijn nu bijna boven en bereiken na een 400 meter de top. Aan de zitbank draaien we linksaf en 60 meter verder slaan we rechtsaf een weide in. We steken diagonaal over en gaan zo'n 100 meter verder door een wandelpoortje. Weer 100 meter verder zijn er 2 poortjes die we passeren. Daarna passeren we nog een poortje. Finaal lopen we richting een laatste poortje en verlaten de weide. We lopen naar beneden en steken via een brugje de beek Dison (ruisseau de Dison) over. Er volgt een klimmetje van zo'n 300 meter, daarna slaan we linksaf op een breder pad. We steken de baan Gospinal over en kiezen het linkse pad aan de overzijde. We wandelen door de dreef Emile Graff tot op een asfaltweg.

Point de vue sur Solwaster - Als je de asfaltweg oversteekt en rechtdoor loopt kan je naar een uitzichtpunt wandelen dat zich zo'n 150 meter verder bevindt. Vanaf die locatie heb je een schitterend zicht op het dorpje Solwaster en omgeving. Daarna kan je terugkeren naar de asfaltweg.

Eens uit de dreef op de asfaltweg, slaan we linksaf. (rechtsaf als je van het uitzichtpunt komt). Na 350 meter verlaten we de asfaltweg en slaan schuin rechts een breed wandelpad in dat naar beneden leidt. Vierhonderd meter verder komen we opnieuw op een asfaltweg en houden links aan. Aan de picknickbank slaan we rechtsaf en steken het riviertje de Sawe over. Na de bocht lopen we 350 meter rechtdoor. Daarna verlaten we de asfaltweg, lopen nog 50 meter rechtdoor en slaan dan linksaf. Verderop passeren we een bareel, houden rechts aan en slaan dan scherp linksaf.

Er volgt een lange klim van bijna één kilometer waarbij we steeds rechtdoor volgen. Daarna slaan we scherp rechtsaf. Een 200-tal meter verder komen we aan een uitzichtpunt. We dalen verder af tot aan de rots van Bilisse. Vervolgens lopen we naar beneden, slaan rechtsaf en lopen voor de rots door. We slaan linksaf en steken via een houten brug de rivier de Statte over. Weer volgt er een klimmetje van ongeveer 200 meter, daarna buigt het pad af naar rechts. Zo'n 400 meter verder passeren we een grote rotsblok, de Dolmen van Solwaster.

We volgen het pad verder en passeren een grote bareel. Op de weg blijven we rechtdoor volgen en lopen langs een grote picknickplaats. Eens deze voorbij, slaan we linksaf. We volgen voor bijna 1,5 kilometer een veldweg die daarna het bos in leidt. In de laatste afdaling houden we links aan op een splitsing aan gaan zo naar de parking Belheid. Daar steken we de brug over, wandelen 60 meter verder en slaan rechtsaf.

We lopen evenwijdig met rivier de Hoëgne en steken 200 meter verder de brug M. Thorez over. Wat verderop steken we een 2de brug Gouffre des moutons over. We volgen de rivier nog zo'n 700 meter, houden rechts aan en komen op een baan. We slaan linksaf, steken de baan over en slaan 80 meter verder rechts een wandelpad in. Opnieuw volgen we een mooi pad evenwijdig met de rivier. Onderweg steken we meermaals een brugje over. Na een kilometer steken we een laatste houten brug over en wandelen naar een weg. Vervolgens steken we via een stenen brug de rivier de Statte over. We zijn hier aan de samenvloeiing van beide rivieren. We passeren een bareel, gaan linksaf en lopen bergop. Honderd meter daarna houden we links aan. Na iets meer dan een kilometer lopen we opnieuw langs een bareel en houden links aan. Honderd meter verder stoppen we met het volgen van de GR-markering en slaan rechtsaf.

We volgen nu de markering van de groene liggende ruit. Wat verder steken we de Dison via het brugje over en houden links aan. Vierhonderd meter verder slaan we linksaf en volgen het eerder gewandelende traject terug richting de picknickplaats. Finaal steken we nog een laatste keer de waterloop Dison over en beëindigen de wandeling.