Bernistape

July 13, 2020
July 2020

near Cetturu, Wallonia (Belgique)

Wandeling door bos en velden aan de oostzijde van La Truite d’Argent. Tijdsduur is ongeveer 1 uur en 45 minuten.
Je neemt het pad omhoog dat schuin tegenover La Truite begint. Niet naar de Cabanes lopen maar het pad wat hoger ligt volgen (de cabanes liggen rechts van je) . Na +/- 500 mtr ga je rechts het dal in. Beneden in het dal ga je op de driesprong linksaf weer omhoog.
1) Dit is de 1e kruising bij het omhoog lopen; is een rare kruising. Het doorgaande pad buigt een klein beetje naar links. Op dit punt pak je het tweede pad naar rechts.
2) Les Hêtres de St Martin (de beuken van St. Martin). Van de eeuwen oude beuken is
niet veel meer over. Als je heel goed kijkt, zie je achter de beuken de contouren van het gallo Romaans dorp Saint Martin. Hier zijn alle bewoners in 1636 omgekomen door de pest. Het gevaar voor de pest is inmiddels geweken, gelukkig maar... ;-) Hier loop je gewoon rechtdoor. Je houdt de beuken dus rechts van je.
3) Op de T-splitsing ga je rechtsaf en volg je het pad +/- 800 mtr.
4) Hier ga je linksaf een pad in met aan beide zijden beukenbomen. Dit volg je een
tijdje. Na het bos loopt het pad door de weilanden waar je kunt genieten van een
weids & typisch Ardens landschap.
5) Op deze 2e T-splitsing aangekomen, ga je rechtsaf en volg je het pad +/- 500 mtr.
6) Dit is het eerste pad naar rechts. 100 mtr voor je zie je het dorpje Bernistape liggen
met een roze boerderij. Ga hier dus rechtsaf en volg dit pad weer een tijdje. Je komt
langs weilanden en een klein bos.
7) Beneden in het dal aangekomen, zie je rechts van je -midden in een weiland- een
stenen schuur staan. Je gaat -na een paaltje met wandelroute aanduiding- het pad rechts in richting schuur. Maar 20 mtr voor de schuur ga je links een smal bospad van een sparrebos in. Dit bos verandert van spar in beukenbos.
8) T-splitsing waar je links een verhard weggetje op gaat en het dal weer uit loopt.
9) Rechtsaf de doorgaande weg volgen en dan kom je na zo’n 2 km. weer bij La Truite
d’Argent uit (aan de linkse kant).
La Truite d’Argent Cetturu 1

• Tom VP Feb 19, 2021

Leuke wandeling vanaf La Truite. Wij hebben het pad naar de tunnel van Canal du Bernistape er nog extra bij gewandeld. Die wandeling kan je terugvinden via Canal du Bernistape.