Berg en Terblijt-Dellen-Geulhem-Berg en Terblijt 9 km

Photo ofBerg en Terblijt-Dellen-Geulhem-Berg en Terblijt 9 km Photo ofBerg en Terblijt-Dellen-Geulhem-Berg en Terblijt 9 km Photo ofBerg en Terblijt-Dellen-Geulhem-Berg en Terblijt 9 km

August 22, 2019
June 2019

near Berg, Limburg (Nederland)

Leuke wandeling door hellingbos de Dellen, langs de Curfsgroeve en door het Geuldal. De wandeling is grotendeels op goed begaanbare (wellicht wat blubber in herfst en winter) en niet te steile paden en wegen. Bij de Curfsgroeve is er wel een 20 meter hoge stalen trap, die minder geschikt is voor kleine kinderen en honden. En er zitten een paar korte stukjes smal pad in die in de zomer ingeklemd zitten tussen begroeiing. Een deel van de Dellen is (een zo te zien weinig gebruikt) militair oefenterrein en niet tussen zonsondergang en zonsopgang betreedbaar. Horeca aan het eind van de Dellenweg-begin van de weg Gemeentebroek (restaurant Nachtegaal) en bij de watermolen in Geulhem.
Wandeling start bij een kleine parkeerplaats aan de Bronsdalweg in Berg en Terblijt. Je daalt af langs die weg die snel een onverharde bosweg wordt. Vrijwel beneden sla je linksaf en loop je langs de met een hek afgeschermde Curfsgroeve tot je bij een ~20 meter hoge stalen trap komt. Je beklimt die en volgt direct daarna een smal pad langs de Kuil van Curfs, een meertje in de voormalige mergelgroeve. Het laatste stukje van het pad is steil. Daarna kom je bij een mooi uitzichtpunt over de mergelgroeve, waar een kudde Nederlandse geiten graast. Je loopt verder langs de noord- en westkant van de groeve. Vervolgens duik je het bosgebied de Dellen in, dat ook militair oefenterrein is hier. Het is een smal pad, af en toe dicht tegen begroeiing. Bij de Bodemsweg/een hoeve verlaat je het bos kort voor een stukje door de velden met uitzicht op Maastricht. Na het uitstapje loop je verder door het bos tot je via de Heideweg het bos verlaat. Een smal pad (waar de brandnetels wel erg dicht op zaten in de vroege zomer) brengt je bij De Dellenweg, die je door het Geuldal langs de heuvelrug voert. Je kunt het smalle pad met de brandnetels eventueel makkelijk vermijden via een omweg van 300 meter (zie waypoint). Na een paar honderd meter Dellenweg kruis je het Geulke en neem je een onverharde weg richting Veeweg. Je loopt langs deze weg met wildroosters langs restaurant de Nachtegaal en door over de Gemeentebroek die je langs de heuvelrug met mergelgrotten voert. Je kruist de Geul over de Eigenweg en volgt een stukje 's Heerenbeemden Voetpad langs weiden en akkers. Via het Molenbroekvoetpad kom je hij de Geul en de watermolen in Geulhem. Hier kies je de Mussenput voor de beklimming door het bos naar Berg en Terblijt, waarna je snel weer bij het startpunt bent.

's Heerenbeemden Voetpad

Voetpad/fietspad door Geuldal tussen akkers en weiden. Gaat even verder over in Krommesteeg en Molenbroeksvoetpad

Bronsdalweg

Bosweg afdalend van Berg en Terblijt richting Geuldal, deels grenzend aan Curfsgroeve

Gemeentebroek

Autoluwe weg langs hellingbos aan de rand van het Geuldal, met hier en daar mergelgrotten.

Geul

Je kruist hier de rivier bij de watermolen in Geulhem.

Heideweg

Bos/landweg

Klein pad naar de Dellenweg

Dit smalle pad met trappetjes brengt je naar de Dellenweg. Tijdens onze wandeling was het lastig manoeuvreren in een korte broek langs de brandnetels. Ik vermoed dat het in een ander jaargetijde makkelijker gaat. Het is makkelijk ter plekke te besluiten de brandnetels te vermijden door bij het begin van het pad rechtdoor te lopen en dan rechts en nog een rechts bij de splitsing met de asfaltweg (is kleine 300 meter meer).

Langs akkers buiten de Dellen

Stukje met landweggetjes (asfalt/halfverhard) langs akkers en uitzicht op Maastricht.

Mussenput

Holle weg/bospad dat je omhoog voert naar Berg en Terblijt

Pad door de Dellen

Smal en mooi pad door militair oefenterrein en bos de Dellen, vlak langs de rand van het bos. Vooral dicht bij de rand van het bos af en toe vlak bij bramen/brandnetels, maar goed te doen.

Pad langs Curfsgroeve

Pad langs de westzijde van de Curfsgroeve, een voormalige mergelgroeve (sinds 2009 niet meer in gebruik)

Pad langs Kuil van Curfs

Smal pad en hier en daar wat steiler pad langs kunstmatig meertje in een deel van de Curfsgroeve. Door links te houden voor je afdaalt richting meertje, kun je het stukje ook vermijden.

Pad naar Veeweg

Onverharde weg over het Geulke (beekje) en langs en door het bos. Begraasd met Galloway runderen.

Trap

Hier begint een stalen trap met leuning die je ongeveer 20 meter hoger brengt

Uitzicht Curfsgroeve

Mooi uitzicht over de voormalig mergelgroeve, begraasd door Nederlandse geiten.

• Photo of marion178
    marion178 Feb 17, 2020

Is deze route ook geschikt om te rennen en dan ergens eind februari / begin maart?

Tjaart Molenkamp Feb 18, 2020

Marion, grote delen wel, maar er zijn ook stukjes 'trailrun' bij: smallere paadjes in het bos (bij waypoints 'Pad door de Dellen' en 'Klein pad naar de Dellenweg' en 'Pad langs Kuil van Curfs' bijvoorbeeld), die ook nog blubberig kunnen zijn in dit jaargetijde. Ook is er een lange trap, en zijn er klimmen en afdalingen. Al met al hangt het denk ik een beetje af van je voorkeuren... Ik zou het niet als typisch renparcours omschrijven...

• Diederik66 May 6, 2020

Vooral eerste stuk langs de groeve is fraai

Tjaart Molenkamp May 6, 2020

Mooie groeve, inderdaad! Bedankt voor je review, Diederik!

• Photo of Tom Slenders
    Tom Slenders Jan 10, 2021

Erg mooie route ( zoals altijd) zeker de moeite waard, in de herfst/winter wel erg modderig. wellicht goed om te melden dat de trap bij de Curfsgroeve niet echt handig is met honden of kleine kinderen.

Tjaart Molenkamp Jan 11, 2021

Bedankt opnieuw voor je review, Tom! De waarschuwing m.b.t. blubber en modder past bij vrijwel elke route over onverharde paden in Zuid-Limburg in dit jaargetijde, maar is zeker waar... De opmerking m.b.t. de trap verwerk ik in de beschrijving. Bedankt.

• Photo of Ydde63
    Ydde63 May 13, 2022

Slechts 5km van de route gewandeld, maar wat een mooie tocht!

Tjaart Molenkamp May 14, 2022

Mooi dat de ingekorte tocht bevallen is, Ydde63!

• TheUDB85 Sep 18, 2022

Super belle rando mêlant prairies et bois.

Tjaart Molenkamp Sep 19, 2022

Merci, TheUDB85, pour le commentaire!