Benigembla - Umbria Cocoll - Variante via Badall

Photo ofBenigembla - Umbria Cocoll - Variante via Badall Photo ofBenigembla - Umbria Cocoll - Variante via Badall Photo ofBenigembla - Umbria Cocoll - Variante via Badall

November 10, 2020
November 2020

near Benichembla, Valencia (España)

Vertrek: in Benigembla op de parking recht over Bar Bon Aire
Coördinaten: 38° 45' 13'' N 0° 06' 43'' W
Schitterende wandeling in een super mooie omgeving. Zeer zeker moeilijk te noemen door de doorgang in de Cheminée (Badall), hier zijn ijzeren beugels in de rotsen aangebracht en ook een paar stukken ketting, je hebt ze echt wel nodig!!! In de buurt van de Penyas Blancas is het pad niet altijd zeer duidelijk, een beetje padvinderij.
Deze tocht volgt twee stukken van de wit/geel gemerkte PR-CV's. De pas sinds dit jaar aangelegde 465 - Sender del Badall en de 427 van Benigembla naar de Cocoll.
We starten op de parking recht over Bar "Bon Aire" (01) we lopen langs de CV-720 richting Parcent, we genieten van een paar knappe muurschilderingen. De eerste afslag (02) negeren we nog, maar dan draaien we rechts af (03). We blijven deze weg geruime tijd volgen, we negeren een afslag links omhoog (04), komen langs de bron "Font de Pasqualet" (05). Bij de Y (06) houden we links aan en genieten van de mooie herfstkleuren. We komen langs de Font de Panxeta (07) en wat verder merken we de wit gele wegwijzers van de PR-CV 465 (08) hier draaien we links naar een huisje en ook draaien we links. De tuin is omheind en net voorbij de omheining (09) draaien we rechts op, een bospaadje volgen en bij een vage splitsing (10) houden we links aan. We komen bij "Els Corals" (11) een beschutte plek waar het vee veilig kon overnachten in de bergen. Er staat een altaar voor dierenoffers (of is dit enkel onze fantasie). Dan komen we bij een echt spectaculair stuk van deze wandeling "de Cheminée" (12 en 13). Hier kruipen we op verticale wanden, horizontale "brievenbussen" en andere (zeer) smalle doorgangen. Gelukkig zijn er recent metalen beugels en kettingen aangebracht zodat we veilig boven geraken. We vervolgen de klim (14) tot we op een duidelijk pad (15) komen met wegwijzers. We lopen hier onder de steile rotswand (16), prachtige zichten, vaak op en af langs zijdalletjes nog een kleine grot (17) met grote klimopplanten. Nog een stukje verder komen we bij wegwijzers (18) de PR-CV 465 gaat hier beginnen afdalen wij volgen nog een stukje de doorsteek richting Cocoll tot bij een oude steeneik (19) en hier steken we een eerste barranc (20) over, er volg nog een minder duidelijk stuk waarbij we nog een paar kleinere barrancjes (21 en 22) oversteken. Hierna wordt het pad duidelijker en blijven steeds op deze flank (23) verder wandelen. We komen op het bredere pad (24) dat van de Cocoll naar Benigembla gaat, vanaf hier is het terug wit/geel gemerkt als PR-CV 427. We negeren de afslagen (25 en 26) naar de Mirabo. We dalen verder af o.a. langs een ingestorte watermijn (27) "Aljub" en al snel komt nu het dorp Benigembla in zicht. We dalen verder om uiteindelijk op de CV-720 (28) uit te komen. Hier staan nog een paar boeiende infopanelen maar Bar Bonaire (01) roept.

PictographCar park Altitude 1,196 ft

PR-CV 465 Sender der Badall

09 Na omheining rechts

Na omheining rechts

Photo of10 bij overgroeid pad links aanhouden Photo of10 bij overgroeid pad links aanhouden Photo of10 bij overgroeid pad links aanhouden

10 bij overgroeid pad links aanhouden

bij overgroeid pad links aanhouden