Benicasim, wandeling rond het antieke klooster Desert de les Palmes

Photo ofBenicasim, wandeling rond het antieke klooster Desert de les Palmes Photo ofBenicasim, wandeling rond het antieke klooster Desert de les Palmes Photo ofBenicasim, wandeling rond het antieke klooster Desert de les Palmes

December 9, 2020
December 2020

near Las Villas, Valencia (España)

Prachtige korte wandeling (in lengte) vanaf het Mirador de San Jose door de vallei rond de antieke klooster-ruïne Desert de les Palmes. We wandelen langs oude kapelletjes, waterbronnen en bezoeken de ruïne.

Met de auto rijden we vanaf camping Tauro in Benicasim de bergweg CV-147 omhoog naar het uitzichtpunt. Vanaf hier hebben we een prachtig overzicht over de te volgen route en centraal ligt de klooster-ruïne van de Karmelieten. Beneden in de diepte Benicasim en de kust.

Vanaf de parkeerplaats lopen we een bergpad af en komen bij een oud kapelletje waar ook een oude Calvarioweg loopt. Van de statie-monumentjes zelf is niet veel over maar in het kapelletje hangen nog de 14 tegeltjes met de afbeeldingen die het verhaal van de kruisiging en wederopstanding vertellen.

We lopen verder over het gravelpad en komen bij de oude toegang tot het Karmelieten-klooster. Helaas is alles geblokkeerd door een stevig hek en kunnen we er niet in.
We vervolgen de route en komen bij de waterbron "Font de San Joan" met wateropvangbassin.

Verderop staat weer een kapelletje; de fraaie Antro San Elias. Door een hekwerk afgesloten maar intact met klein altaar en gebedstegels ingemetseld in de wanden.
Vlakbij ligt de volgende bron; Font de Naiximent en daar weer vlakbij de gelijknamige Ermita.

Het is niet helemaal duidelijk maar wij denken dat de zogenaamde Antro's kleine 1 persoons gebedsruimtes zijn en Ermita's grotere meerpersoons-kapellen zijn.
Tot zover onze interpretatie van de namen. Naast de Ermita Naiximent ligt de Fuente Naiximent; het opvangbassin van het water uit de bron waar we even eerder hebben gestaan.
Kun je het nog volgen? Op de kaart is het wel duidelijk hoe het in elkaar steekt.

We dalen verder af in de Barranc del Desert en passeren een mandarijnen boomgaard met het klooster daar boven uit.

Een kleine 200 meter zijn we afgedaald en we gaan weer omhoog. We volgen de gravelweg met mooie uitzichten op de omliggende bergen, de diverse Ermita's in de omgeving en de kust beneden.

Het volgende doel is de Font de la Teula vanwaar we over een smal bergpaadje omhoog klimmen naar de achterkant van het oude klooster en hier is een opening in het hekwerk zodat we even het terrein op kunnen gaan.

We dwalen een tijdje rond in en om de ruïne en proberen een voorstelling te maken hoe het leven van de kloosterlingen eruit moet hebben gezien.
Het klooster is gebouwd van 1697 tot 1709 maar door brand in 1782 en de regens van 1783 verwoest en ingestort. De Karmelieten-broeders zijn toen verhuisd naar de huidige locatie aan de bergweg CV-147.

Met de fantastische indrukken verlaten we het terrein weer en lopen langs de oude kloostermuur waarin weer diverse Antro's schuilgaan naar Font del Crist.

Het laatste klimmetje en we staan weer op de asfaltweg naast het nieuwe klooster en gaan rechtsaf richting Mirador waar de auto staat. Halverwege gaan we nog even heen en weer naar een terracotta Mariabeeld dat bovenop een kleine heuvel staat en uitkijkt over de vallei.
Hierna lopen we terug naar de auto om naar beneden te rijden naar de camping in Benicasim.

PictographCar park Altitude 1,400 ft

Start en parkeerplaats

PictographReligious site Altitude 1,448 ft

Kapel del Calvario

Linksaf heen en weer naar het klooster

PictographReligious site Altitude 1,306 ft
Photo ofAntiek klooster vanaf deze kant afgesloten Photo ofAntiek klooster vanaf deze kant afgesloten Photo ofAntiek klooster vanaf deze kant afgesloten

Antiek klooster vanaf deze kant afgesloten

PictographFountain Altitude 1,276 ft

PictographFountain Altitude 1,169 ft

Font de la Teula

PictographReligious site Altitude 1,283 ft
Photo ofAntiek klooster Desert de les Palmes Photo ofAntiek klooster Desert de les Palmes Photo ofAntiek klooster Desert de les Palmes

Antiek klooster Desert de les Palmes

PictographReligious site Altitude 1,292 ft

PictographReligious site Altitude 1,277 ft

Oude gebedsruimtes in de kloostermuur

PictographFountain Altitude 1,340 ft

Font del Crist

PictographReligious site Altitude 1,365 ft

Oude gebedsruimte

Rechtsaf heen en weer naar Mariabeeld

Mariabeeld op de berg

• Photo of hako59
    hako59 Nov 3, 2021

Allein die Motorradtour vom Camping Tauro zum Parkplatz war schon ein Erlebnis. Und dann noch diese Landschaft, die Ausblicke und die alten antiken Gebäuderuinen. Wir haben die Wanderung sehr genossen. Danke euch beiden für die viele Arbeit die ihr immer in euere Tourenbeschreibungen steckt.

Wicky en Erick Nov 4, 2021

Hallo Freunden, haben wir wieder gerne gemacht und Sie danke für das schone Kommentar und die 5 Sternen. Viele Grussen van Wicky & Erick.

• Elly Verheul Nov 26, 2021

Mooie wandeling .
    Duidelijk beschreven door Wicky en Eick .
    Groetjes van Elly en Ron.

Wicky en Erick Nov 26, 2021

Hallo Elly en Ron, wat leuk om van jullie deze complimenten te ontvangen. Bovenstaande Duitse vrienden stonden op CP Tauro. Buren van thuis staan nu voor maanden op CP Bonterra en wij stonden vroeger altijd op CP Azahar tot vorig jaar toen er ruimte was op Tauro. Is ons goed bevallen.
    Welke keus hebben jullie gemaakt?. Hartelijke groet, Wicky & Erick. Nu op Pomarinho😂👋
    Hopelijk kunnen jullie nog meer mooie routes vinden op onze site.

• Photo of Paul en Dianne
    Paul en Dianne Feb 17, 2022

Prachtige afwisselende wandeling.
    Heb er van genoten. Zeer duidelijk beschreven. Bedankt 👍🏻

Wicky en Erick Feb 17, 2022

Hallo paulendianne, dank jullie wel voor het aardige commentaar en de sterren. Om eventueel nog een paar mooie routes te lopen kun je kijken op onze site. Via de link heb ik ze per land en provincie geordend. Kijk maar eens rond.
    Hartelijke groet, Wicky en Erick.

• Photo of ines harsch
    ines harsch Apr 23, 2023

Ruta sencilla que se puede hacer en una hora. Primera parte por caminos muy anchos y segunda parte por caminos de cabra. El último km ya por la misma carretera del desierto.

Wicky en Erick Apr 23, 2023

Hola ines harsch, gracias por tu amable comentario. saludos desde Wicky en Erick👋.