Photo ofBeniarrés:Serra Benicadell:Circular per la Cova de l’Or-Nevera del Paller-Port de Salem-Font del Barranc del Port. Photo ofBeniarrés:Serra Benicadell:Circular per la Cova de l’Or-Nevera del Paller-Port de Salem-Font del Barranc del Port. Photo ofBeniarrés:Serra Benicadell:Circular per la Cova de l’Or-Nevera del Paller-Port de Salem-Font del Barranc del Port.

October 6, 2021
October 2021

•   5 4 Reviews

near Beniarrés, Valencia (España)

ITINERARI: Beniarrés-Ajuntament-Antiga Via Tren dels Anglesos, Alcoi/Gandia-Túnel-Llavador i Font del Barranquet-Corral-Casella-Camí de la Lloma-Refugi ferramentes de cultiu I-Refugi ferramentes de cultiu II-Refugi i Pou-Barranc de Nofre-Senda Cova de l’Or-Cova de l’Or-Mirador-Finestra-Nevera del Paller (ruïnes)-Camí del Corral de Poldo-Coll del Raconet (Port de Salem)-Camí de l’Ombria del Benicadell ò de la Font Freda-Font del Barranc del Port-Área recreativa de la Font del Barranc del Port-Llavador de la Bassa Gran-Ajuntament de Beniarrés.

RUTA: Iniciamos la ruta en el Ayuntamiento de Beniarrés y nos dirigimos a la antigua vía de tren Alcoi-Gandia, donde enseguida nos adentramos en un túnel que atraviesa parte de la población y que nos llevará primero a visitar el “Lavadero del Barranquet” con su fuente, cuyas aguas se canalizan para llenar las distintas balsas de “Forinyents” para el riego, volvemos unos metros sobre nuestros pasos para cruzar la CV-701 y seguir por la antigua vía de tren, donde primero encontramos un corral en ruinas y más adelante una “Casella” (donde se guardaban las herramientas necesarias para mantenimiento de la vía). Muy pronto y pasado un pequeño barranco tomamos una preciosa senda a la izquierda que nos asciende a un altiplano donde conectamos con una pista de alquitrán que poco después abandonamos, para dirigirnos por el coqueto (para mi) Barranc de Nofre y por otra preciosa senda que nos lleva a la importante Cova de l’Or, donde continúan las excavaciones.
La Cova de l’Or, declarada Bien de Interés Cultural y un Espacio Natural de Interés Científico y Patrimonial, situada en las estribaciones de la Sierra del Benicadell, a 675 msnm, dominando el Valle de Perpunxent por donde transcurre el rio Serpis.
Se trata de un enclave neolítico datado sobre el sexto milenio antes de nuestra Era (alrededor del 5600 a. C.). De ella se han extraído una gran cantidad de materiales que se encuentran, la gran mayoría de ellos, en el Museo de Prehistoria de Valencia, en el Museo arqueológico Camil Visedo de Alcoy i en el MARQ, ocupando en todos ellos sitios de relevancia.
Volvemos unos pasos, hasta llegar cruce de sendas por donde ya hemos pasado y que ahora por la izquierda la senda que nos acompaña a la “Nevera del Paller” cuyo nombre tiene su origen por que había un pajar (paller) para alimentar a la caballería y también para envolver las piezas de hielo.
Continuamos y nos dirigimos al “Camí de Poldo” que nos llevará hasta la CV-701, unos metros y llegamos al Coll del Raconet, también a la cumbre del Puerto de Salem (594 msnm). Ahora nos dirigimos por el “Camí de l’Ombria del Benicadell ó de la Font Freda, hasta desviarnos por una senda a la izquierda que nos lleva a la “Font del Barranc del Port” y su bonita zona de pic-nic.
Vamos finalizando la ruta, pero nos desviamos en ida y vuelta para conocer el “Llavador de la Bassa Gran” probablemente el mas antiguo de la población está situado junto a la bassa Gran, y se abastece del agua del Barranc del Port. De aquí al Ayuntamiento y final.
Bonita ruta que he calificado de fácil, por no requerir de cierta técnica, siempre hablando de gente acostumbrada al senderismo.

Ajuntament de Beniarrés

PictographTunnel Altitude 1,266 ft

Túnel

Llavador i Font del Barranquet

El llavador més allunyat del poble. Des d'ací és on es canalitza l'aigua cap a les diferents basses dels Forinyents.

Via Verda. Antic traçat de la Via del Tren dels Anglesos Alcoi-GANDIA.

PictographRuins Altitude 1,145 ft

Corral

Casella

PictographInformation point Altitude 1,093 ft

PictographInformation point Altitude 1,621 ft

Vistes al Benicadell

Magatzem de ferramentes.

PictographInformation point Altitude 1,673 ft

Refugi ferramentes de cultiu.

Refugi i pou

Panorámica

PictographRuins Altitude 2,474 ft

Nevera del Paller

Camí del Corral de Poldo.

Coll del Raconet (Port de Salem)

PictographInformation point Altitude 1,808 ft

Font del Barranc del Port

PictographPicnic Altitude 1,309 ft
Photo ofÁrea recreativa Font del Barranc del Port. Photo ofÁrea recreativa Font del Barranc del Port. Photo ofÁrea recreativa Font del Barranc del Port.

Área recreativa Font del Barranc del Port.

Llavador de la bassa Gran.

Probablement el més antic del poble, està situat junt a la bassa Gran, i que s'abastix de l'aigua del barranc del Port. És destacable l'antic paviment de rajoles d'argila cuita que encara conserva.

• Photo of Taitaners
    Taitaners Oct 8, 2021

Bona ruta heu fet, visitant també la Font del Barranquet i el Llavador de la Bassa Gran. Antigament, des del la Font del Barranc del Port hi havia camí fins la Bassa Gran, que hui en dia s'ha perdut, ja que el bancals se l'ha menjat. 👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼

alfredoselles54 Oct 8, 2021

Taitaners, sempre disfrute molt en les vostres rutes, en esta cas mes, perque jugava en casa vostra.

• Photo of A Blanes
    A Blanes Dec 12, 2021

Alfredo, finalment l'he feta hui. Pràcticament coneixia tots els llocs visitats però en rutes diferents. Hui les he pogudes unir per l'abrupta i escarpada senda entre la Cova de l'Or i la Nevera del Paller. Bona excursió! 👍🏻

alfredoselles54 Dec 12, 2021

Antonio, a mi també em va agradar molt, conectar la part de la Barcella des de Beniarrés.
    Gràcies pel teu comentari i valoració.

• Photo of albertoselles57
    albertoselles57 Dec 20, 2021

Aquesta excursió m'ha resultat sorprenent per diferents motius. El majestuós *Benicadell no m'ha perdut de vista amb les seues diferents formes segons vas avançant. Amb asfalt, ciment, camins i sendes que ja m'agradaria trobar-me-les mes sovint. Preciosa, sobretot des de la Via Verda fins a la Cova de l’*Or amb els seus camps d'oliveres molt boniques i els seus murs moriscos. Les vistes per la boira no han sigut les millors. Gràcies per compartir

alfredoselles54 Dec 20, 2021

Alberto m’alegra Que t’haja agradat tant. Estic totalment d’’acord en tot el que dius, sobre tot en la presencia continua del regall del Benicadell,
    Moltes gràcies pel comentari i la valoració.

• Photo of juan Llorca 85
    juan Llorca 85 Jan 6, 2022

Hui de nou hem fet una ruta teua, la veritat que aquesta ruta esta molt xula i no es gens difícil, tindré quasi durant tota la ruta vistes del icònic Benicadell es un luxe i per a mi des de un punt de vista diferent ja que jo sempre el veig des de la part de l'ombria i les mils de vegades que he anat al seu cim sempre he pujat per l'ombria. Des de la part de la solana mai he pujat, te que ser impressionant i molt més dificil, bé sense desviarme més del tema moltes gràcies Alfredo per compartir el teu track amb els demés.

alfredoselles54 Jan 6, 2022

Juan, d’acord al cent per cent de tot el que dius. Em queda fer la pujada pel regall d’esta emblemàtica Serra del Benicadell, que no tardaré ni mica en fer-la. Hi ha moltes rutes que pujen al Benicadell i algunes en suau pendent.
    Gràcies pel teu comentari i valoració.

• Photo of Desa84
    Desa84 Mar 17, 2024

Hola Alfredo!! Hui hem fet aquesta ruta amb grup i ens ha encantat. Molt ben indicada. I una ruta molt recomanable!

alfredoselles54 Mar 17, 2024

Hola Desa84, estos comentaris ajuden i molt per a preparar noves rutes perquè companys/as puguen gaudir de la mateixa afició.
    Gràcies per dedicar part del teu temps a comentar.