benafigos al riu dels Molins pels camins vells de Vistabella

Photo ofbenafigos al riu dels Molins pels camins vells de Vistabella Photo ofbenafigos al riu dels Molins pels camins vells de Vistabella Photo ofbenafigos al riu dels Molins pels camins vells de Vistabella

January 8, 2024
June 2023

near Benafigos, Valencia (España)

Ruta entre Benafigos i la Foia d'Ores de Vistabella seguint el vell camí de Benafigos a Vistabella, prou perdut, a l'anada i tornant pel camí de la Peralta, net i recuperat.
La ruta ix de Benafigos i prova de seguir el vell camí de Vistabella que ací coincideix amb l'assagador de la Barbereta, que ressegueix el Pla de les Séquies per la banda de migdia. Abans de la Barbereta i després de passar el mas del Pla trenquem a l'esquerra per l'assagador de Gumbau que ens baixa al barranc de la Covassa. Just abans de travessar el barranc a la dreta continua un camí que puja a la Porrona per on s'ha traçat la "ruta dels pobles del Penyagolosa" entre Benafigos i Vistabella, que seguirem al tornar des del riu dels Molins a la Porrona. Ara cal seguir recte per un sender que baixa al barranc per on corre una pista que puja al mas de Gumbau.
Des del barranc continua l'assagador. És el primer tram difícil del camí perquè no està net, però amb cura i pantaló llarg es pot passar sense massa dificultat. L'assagador puja pels Bustalets a la Lloma de Benafigos, per on passa la carretera. L'últim tram el fem per una carrilada de cotxe.
Travessem la Lloma pel Tossal Pelat i continuem per l'altra banda de la carretera.
Este és el tram més difícil per estar el camí prou perdut i costar molt seguir-ne la traça, però seguint el track es va trobant la traça i es pot passar prou bé, llevat dels trams molt tapats on cal desviar-se'n per a evitar les punxades.
Després de la baixada pel pinar arribarem a la font del Pi, situada al costat de la pista de la Vallussera, just a la mateixa font.
Des d'ací cal seguir la pista a l'esquerra fins a la font dels Caminets, per on passa el camí real d'Atzeneta a Vistabella (este sí net i fàcil de seguir). El seguirem a la dreta per la pista forestal traçada per damunt el vell camí.
Travessem la Foia del mas de Clèric, deixant el mas de l'altra banda dels bancals que n'ocupen el fons i seguim fins que trobem el barranc de la Collassa, que seguirem quasi fins que engrava el barranc del Barranc Pardo.
Passat este darrer barranc, deixem el camí real de Vistabella que continua pels Molins, i seguim a la dreta com si anarem a buscar el riu dels Molins, però abans d'arribar cal estar atents a desviar-se'n pel camí de l'Algepsar que mou a la dreta (de fet el track arriba al riu dels Molins, on sol passar aigua i poden beure els gossos).
Cal estar atents perquè l'entrada al camí dels Molins no es veu, i els primers metres de camí són inexistents per bé que el barranc se l'ha endut en alguna riuada. Ara bé, quan el trobem el seguirem sense problemes i prou més net que no sembla.
El camí puja per un barranquís fins que trobem la collassa que separa el tossal de l'Algepsar del del Mas de Clèric. La trasponem i seguim per l'altra banda, sempre per un senderol perdedor però net, que ens portarà per la vora del barranc de l'Algepsar.
El camí ix a la pista que entra al mas de l'Aigua la Vall. La seguirem uns metres a la dreta fins al Bancal del Prat, on trequem a l'esquerra per un vell camí que travessa el bancal i fa cap al Pou del Serrano, punt on conflueixen el riu dels Molins, el barranc de l'Algepsar i el barranc de la Clotxa.
A partir d'ací el camí és fàcil, cal seguir el pedregós caixer del riu avall fins que trobem unes fites al punt on trobem el camí de la Peralta, per on passa la "ruta dels pobles del Penyagolosa" que seguirem cap a la dreta de tornada a Benafigos.
El camí puja fins a la pista de la Vallussera, que travessa, i continua amunt passant per l'assolat mas de la Peralta (i deixant a l'esquerra el Castellet de la Peralta). Traspon la Lloma de Benafigos, travessant la pista de la Lloma entre les Sorribes i la Lloma de la Pena-roja, i continua el camí fins a enllaçar amb el camí de la Pena-roja, que ens baixarà al mas de la Porrona, just a la vora de la carretera de Benafigos.
Des d'ací segueix l'assagador de la Costera de l'Hortissella que, passada la bassa del mas, trenca a l'esquerra passant per dalt del Cabeço, mentre que la "ruta dels pobles ..." segueix recte cap a la Barbereta.
El primer tram de pujada al Cabeço el camí també es troba perdut, però arribats dalt es fa evident i fàcil de seguir (o no hem trobat el millor pas per a pujar).
L'assagador ens portarà novament a la carretera (i la travessa baixant a l'Hortissella), però abans de travessar-la cal seguir per la dreta el camí vell que va directe al mas de Camao.
Des de les cases de dalt del mas seguim pel camí que baixava a les de baix, des d'on continuarem pel vell camí fins que enllacem amb el camí del Mig, que travessa el Pla de les Séquies de tornada a Benafigos.

Benafigos Serretes

Eixim del poble pel camí vell de Vistabella, que coincideix amb l'assagador de la Barbereta. Seguim la ruta dels pobles del Penyagolosa cap a Vistabella.

Recte

El camí dels pobles del Penyagolosa (a Vistabella) baixa per l'esquerra al barranc de la Covassa. Nosaltres anem recte que és més curt seguint el camí vell.

mas del Pla

Recte

Esquerra passat el mas Nou

Dreta al mas de Camao per on passarem al tornar.

recte

Dreta puja senda al mas de la Porrona. Per ací ve la "ruta dels pobles del Penyagolosa" que puja des del barranc de la Covassa.

barranc de la Covassa

Amunt uns metres i de seguida a l'esquerra per Pas (brut). Pista al mas de Gumbau. Per la pista puja la "ruta dels pobles del Penyagolosa"

bassa de la Lloma

La Bassa no hi és (només s'ha conservat el nom) travessem carretera buscant el camí vell. Inici del segon tram difícil.

font del Pi de la Vallussera

Pista Vallussera esquerra. Dreta al camí de la Peralta (retalla la ruta). La font és pobreta però sol tindre sempre aigua.

fonteta dels Caminets

Dreta pel Pas real que baixa del collado d'Atzeneta o del Vidre cap a Vistabella. La font no sol tindre aigua.

pista dels Molins

Dreta. Esquerra continua el camí real a Vistabella

Camí de l'Algepsar

Dreta. Poc clar i xafat però no tapat ni difícil. La pista continua però a partir dels riu dels Molins és particular (el camí vell va per dalt del molí Més Baix).

pista dreta

A l'esquerra entra a l'Aigua la Vall (particular).

bancal del prat

Esquerra pel camí vell. Dreta a la pista de la Vallussera.

Pou del Serrano

Seguim per dins del barranc de la Clotxa. El pouet està a la dreta tapat amb un palet per a què no caiguen animals.

el Bustalet de la Culblanca

Senda dreta, camí de la Peralta per on passa la "ruta dels pobles del Penyagolosa" Esquerra cap a Vistabella pel Pla de la Mestra (camí vell) o per les Roques (camí nou).

pista de la Vallussera

Dreta camí vell de Benafigos a Vistabella per la Lloma o camí de la Peralta.

PictographRuins Altitude 3,322 ft

la Peralta

Casa assolada, continua pista.

la Lloma

Seguim recte travessant la pista de la Lloma.

mas de la Porrona

Recte. Passat el bassot pel pas que va per dalt. Dreta senda al bc de la Covasa per a on va la "ruta dels pobles ..."

dreta pel camí vell

Sense tocar la carretera. Recte baixa a l'Ermita de l'Hortissella.

Bassi del mas de Camao

Baixem fins a les cases més grans del mas.

mas del Camao

Per la dreta sense tocar carretera.

pou d'aigua del poble

Hi ha una aixeta al davant i una estació automàtica del SAIH del Xúquer. http://saih.chj.es/chj/saih/glayer?t=p