Bemelen-Geuldal-Berg-Bemelen 10 km

March 2, 2021
February 2021

near Bemelen, Limburg (Nederland)

Mooie wandeling met onder meer mergelgroeves en kalksteenwanden, uitzichten, hellingbos, het Geuldal, een droogdal, en grotwoningen. Je loopt van Bemelen naar het Geuldal en dan via Berg weer terug. Af en toe wat korte steile stukjes in de route. Horeca in het Geuldal. Bij de start is een parkeerplaats.
Van de parkeerplaats loop je naar de voet van de prachtige Bemelerberg, met kalksteenwanden. Dan klim je steil naar het uitzicht punt boven op de Bemelerberg. Boven volg je het Bemelerheidepad langs de rand van heuvel en plateau richting de Rijksweg N590. Deze kruis je en je volgt het Schanswegpad naar de Schansweg, en dan de Kuytenbergweg, met mooi uitzicht richting Maastricht. Je loopt dan naar bosgebied de Dellen en de Curfsgroeve. Je loopt een stuk langs deze groeve met mooi zicht in de groeve. Aan het einde van de groeve heb ik een smal pad genomen parallel aan het Boschvoetpad, maar je kunt ook het Boschvoetpad nemen. Je eindigt in het dal bij de Gemeentebroek, een fietsstraat aan de voet van het hellingbos. Langs deze fietsstraat bevinden zich veel groeves in de bergwand. Je volgt de fietsstraat tot de Bronsdalweg, waar je de helling weer beklimt. Je loopt langs enkele groeves eerst. Als je bijna boven bent, neem je een smal pad wat je langs de bosrand voert tot je bij een andere holle weg weer naar beneden loopt, richting Geulhemermolen. Hier loop je een stukje langs de asfaltweg naar Berg, waarbij je langs grotwoningen komt. Je verlaat de weg en loopt naar een uitzichtpunt boven de Geulhemermolen. Vanaf hier loop je door het bos en langs de voetbalvelden naar Berg. Je loopt een stukje door het dorp naar de Sint-Monolphus en Gondulphuskerk aan de Rijksweg. Je loopt een stukje langs de Rijksweg en daalt dan af naar Groeve Blom, een natuurgebiedje in een voormalige groeve. Na de Groeve Blom bekeken te hebben, steek je de weg over en volg je het Koelebösj pad door een droogdal. Het pad geeft na een tijdje weer mooi zicht op de kerk in Berg en gaat even verder over in een veldweg door het droogdal. Dichter bij Bemelen bevinden zich meerdere groeves en kalkwanden langs het droogdal. Even verder ben je terug aan de voet van de Bemelerberg en ben je direct daarna weer terug bij de start.

Bemelerberg

Uitzichtpunt boven aan de Bemelerberg

Bemelerheidepad

Pad over de rand van het plateau met af en toe uitzicht richting Maastricht

Bronsdalweg

Pad en verderop holle weg. In het begin zijn links van de weg wat groeves die via een klein pad bereikbaar zijn

Gemeentebroek

Fietsstraat aan de voet van het hellingbos, in het Geuldal

PictographMine Altitude 352 ft

Groeve Blom

Groeve Blom, nu natuurgebied met geiten en een varken.. Zie https://www.limburgs-landschap.nl/natuurgebied/groeve-blom/

Grotwoningen

In de mergelwand zijn een aantal grotwoningen, langs de weg van Geulhem naar Berg

Koelbosweg

Veldweg door het droogdal met enkele groeves en mergelwanden

Koelebösj pad

Pad door het droogdal

Koelebösj veldweg

Veldweg door het droogdal

Photo ofPad door en langs hellingbos bij Berg Photo ofPad door en langs hellingbos bij Berg Photo ofPad door en langs hellingbos bij Berg

Pad door en langs hellingbos bij Berg

Van hier beklim je een klein pad naar de rand van het plateau bij Berg en loop je langs de rand naar een holle weg die je weer afdaalt naar Geulhem

Pad langs Curfsgroeve

Pad langs de Curfsgroeve (https://nl.wikipedia.org/wiki/Curfsgroeve), een bijzondere open mergelgroeve, nu natuurgebied, begraasd door geiten.

Pad naar de Dellen

Pad naar de Dellen (een natuurgebied, en ook militair oefenterrein) en de Curfsgroeve

Pad parallel aan Boschvoetpad

Hier ben ik het smalle pad rechts langs het hek afgedaald, maar je kunt ook het Boschvoetpad daar links van kiezen. Het smalle pad komt uit bij een afgesloten groeve, waarna je naar het Boschvoetpad klimt

Schanswegpad

Pad naar de Schansweg en dan door naar de Kuytenbergweg

Sint-Monolphus en Gondulphuskerk

Kerk in Berg, aan de Rijksweg, later ook van uit het Koelbosdroogdal te zien

Uitzicht boven Geulhemermolen

Uitkijkpunt boven de Geulhemermolen

Voet Bemelerberg

Voet van de Bemelerberg, met zicht op de mergelwanden en grotten, en de kerk van Bemelen

• Photo of geelen.peter
    geelen.peter Apr 26, 2021

Heerlijke wandeling bij koel zonnig lente weer. Gevarieerd met paar pittige klimmetjes

• Photo of Tjaart Molenkamp
    Tjaart Molenkamp Apr 26, 2021

Mooi dat je genoten hebt, Peter! Bedankt voor de review.