Belsele - Sinaai - Puivelde

December 17, 2015
December 2015

near Paradijs, Flanders (Belgique)

Zondag 13 december 2015 was Belsele, de groenste deelgemeente van Sint-Niklaas, het doel van onze wekelijkse wandeling. In de Basisschool aan de Gavermolenstraat had Wandelclub Reynaertstappers een startzaal ingericht.

We verlaten de schoolgebouwen langs de achterzijde en trekken door de Molendreef en over de Belseldorpstraat naar natuurpark Den Akker, een fraai natuur- en wandelgebied gebied op gronden ter beschikking gesteld door de welgestelde familie Deprez. We verlaten het natuurpark aan de achterzijde van het Hof van Belsele, een park met kasteel en herenhuizen als rusthuis voor pastoors.

Aan de overzijde van de Nieuwe Baan gaat het langs de Reynaertlaan naar de Hulstendreef, waar tot 1956 de trein naar Dendermonde reed. We volgen deze lijnrechte weg tot aan de E17, waar we rechtsaf door de Eekhoekstraat en de Patotterijstraat het bosrijke gebied van het Oud Vliegveld betreden.

We komen uit op de Baudeloodreef, die we naar rechts volgen. Na goed 150m bereiken we domein Baverickhof. Vroeger was hier een wegsplitsing, maar nu is er links een poort waarachter de nog steeds omstreden gemeenteweg ligt die door industrieel Jan Declerck werd afgesloten. Wij houden rechts aan en volgen de grenzen van domein Baverickhof, waar de DOMO-baas woont en een grote stoeterij heeft.

Aan de volgende splitsing is het even opletten: ter gelegenheid van deze wandeltocht gaf de familie Declerck uitzonderlijk toelating om hier linksaf over hun domein de boswegel naar de Grote Baan te volgen. Wie deze tocht op eigen houtje wandelt, mag dat natuurlijk niet en gaat hier naar rechts via de Baverikstraat naar de Grote Baan.

We volgen de Grote Baan enkele honderden meters naar rechts en gaan via de Schrijbergstraat naar het station van Sinaai. Langs de Wijnveldstraat was in het zaaltje Patersbos een rustpost ingericht. Wat verderop gaan we rechtsaf langs de Bellemansstraat en de Beukenlaan naar de Kouterstraat die we linksaf volgen om de bebouwde kom weer in te ruilen voor velden, weiden en boskanten.

Na 650m op de Kouterstraat nemen we linksaf het pad langs de bosrand en kiezen aan de splitsing voor het pad naar rechts dat uitkomt op de Burmstraat, Hier pikken we de streek-GR Reynaertland naar Puivelde op, die ons via de Dryschouwwegel naar de vrij drukke Gouden Leeuwstraat brengt.

Aan de overzijde betreden we de onder wandelaars en natuurliefhebbers vrij beroemd geworden Weduwe Voswegel. Die loopt zig-zag door bos en weiden naar Puivelde. We volgen de Wwe. Voswegel en de sGR ruim 1 kilometer en kiezen dan op de splitsing schuin links om langs het voetbalterrein op de Kruisstraat uit te komen. Rechtsaf gaat het naar Puivelde, waar achter de kerk in de parochiezaal nog een rustpost was. Wie deze wandeling op eigen houtje maakt, vindt tegenover de kerk een cafeetje.

Van de terugweg zijn er jammer genoeg geen foto's: het regende en ik hou mijn toestel liever droog en daarenboven was het al stilaan donker aan het worden...
Voor de terugweg gaan we aan de kerke 100m op onze stappen terug in de Kruisstraat, waar links het andere uiteinde van de Weduwe Voswegel ligt. We volgen dit aangename wandelpad tot op het kruispunt waar we op de heenweg schuin linksaf gingen en daar verlaten we nu linksaf de Weduwe Voswegel en dus ook de sGR. We bereiken nu al snel de verharde Bosstraat, die we 500m naar rechts volgen. Daar vinden we naar links het Puivel Wegelken op dat ons door de bossen naar de Eikenlaan voert.

Die volgen we rechts naar de Kleemstraat. Naar links de Colliestraat in brengt ons op de Kleine Colliestraat nog even terug in de natuur alvorens terug de Kleemstraat linksaf te gaan. Een klein 700m verder bereiken we de spoorweg die we oversteken en naar links volgen. Aan het station van Belsele pikken we dan de Gavermolenstraat weer op, die terug naar de startplaats voert.

Links is de afgesloten weg

Hier aan de linkerzijde komen we voorbij de door familie Declercq afgesloten weg, waarover al jarenlang een juridisch dispuut bezig is.

Privaat Domein, ga rechts Baverikstraat

De track betreedt wat verder privaat domein dat enkel tijdens onze wandeling toegankelijk was. Ga rechts en volg de Baverikstraat tot op de drukke verkeersweg om dit stuk over privé domein te omzeilen.

Rustpost Parochiezaal Puivelde

Rustpost Patersbos

Start (Basisschool Gavermolenstraat)

• Photo of floriestjes
    floriestjes Jan 28, 2022

Dag Luc
    Zou deze wandeling nog volledig bewandelbaar zijn (uiteraard met het stuk privé van familie Declerck eruit) ? Is toch al van 2015 - misschien wat privé wegjes erbij ? Dank voor info. Annemie

• Photo of LucT
    LucT Jan 28, 2022

Dag Annemie,
    Even nagekeken en volgens mijn informatiebronnen zou deze wandeling nog goed te doen moeten zijn. Ik vind op het parcours ook niets over hinder door wegenwerken en dergelijke. Natuurlijk kunnen er altijd laatste moment problemen opduiken of kan er ergens een wegel even te modderig zijn. Het is gelukkig een streek met vele straatjes en trage wegels, dus zou een eventuele hindernis met weinig extra inspanning te omzeilen moeten zijn, zeker als je een gedetailleerd kaartje - digitaal of papier - kunt meenemen (wat trouwens een goede raad is voor eender welke wandelroute).
    Veel wandelplezier! Mvg, Luc

• Photo of floriestjes
    floriestjes Jan 28, 2022

Hartelijk dank voor de bijkomende info! Staat op m'n programma! Goeie tip !