Belledonne: Puy Gris

July 16, 2020
July 2020

near La Bourjat, Auvergne-Rhône-Alpes (France)

Tot i el seu aspecte punxegut i inaccessible, el Puy Gris ofereix una ruta normal bastant senzilla per a gent acostumada a l'alta muntanya, i fent-la pel vessant dels llacs la converteix en molt atractiva.

Les dificultats són totes als últims 150m de desnivell per l'aresta. La majoria d'aquesta, però, presenta una traça de camí terrós i fitat entre les roques i on les mans les farem servir majoritàriament per equilibri. Només trobarem un parell de passos clau de grimpada: un primer pas lateral exposat (I+), després arribem sota un gendarme que es rodeja pel costat dret, i trobem un altre mur més dret però amb bona presa (II) i menys exposat que l'anterior. Vegeu els waypoints per a més fotos d'aquests.

Al tornar al Col de la Valloire, decideixo deixar motxilla i atacar "a vista" la Pointe de Comberousse. Seguint una fita remunto una aresta senzilla fins a arribar a un replà, des d'on giro cap a la dreta seguint una mena de feixa ("vire") aplanada sobre la tartera, sense exposició i fàcil. Arribo a un petit collet replà, i aquí la roca es torna més sòlida, permetent grimpar directament (I+) fins al mateix cim. A camptocamp he vist que la ruta normal d'estiu es fa per l'altre costat enllaçant-hi des de la part mitja de la canal que puja al Col de la Valloire des del Lac Glacé, però per aquí m'ha semblat una bona i ràpida opció des del Col de la Valloire, permet deixar-hi l'equipatge i pujar lleuger. Molt bones vistes al Puy Gris.

De baixada, paro a visitar amb calma els diversos llacs, molta gent s'hi acosta especialment al primer, el Lac Blanc. Amb una petita desviació i uns 50m addicionals (ja no ve d'aquí després de 2000m+...) ens podem acostar a veure el Lac de la Folle, amb una petita illa.

Material: recomanable piolet i grampons si es va aviat en la temporada, doncs la canal final d'accés al Col de la Valloire té cert pendent i amb neu dura podem patir. També entre aquest coll i la Selle du Puy Gris hi ha restes de gel d'una antiga glacera (jo les he trobat tapades encara per la neu) i avançada la temporada la gent passa sota els murs, cosa que he trobat perillosa ja que en la hora i poc que vaig estar per allà, vaig veure caure rocs dues vegades! Val la pena carregar grampons + piolet i passar pel mig, allunyat de les parets per si de cas...

Bivacs: és una ruta no massa llarga però amb molt desnivell. Per això, m'he anotat tots els punts on he vist gent fent bivac o posant la tenda, per si algú la vol dividir en dues jornades. Vegeu els waypoints per a fotos dels llocs.