Beljanica

July 18, 2016
July 2016

near Jelovac (Serbia)

Vazna napomena: kod mesta na treku obelezenog kao Sokolica NIKAKO NEMOJTE ici putem kojim ide ovaj trek! Imate tablu koja pokazuje na vrh Beljanice, te je pratite, ta staza je uglavnom markirana i manje vise prociscena. Elem, hvala korisniku sinpe na ideji za trek, njegov trek smo i koristili s tim sto smo napravili vec pomenuto pogresno skretanje :) Uspon je sa ove strane veoma lagan, verovatno i najlaksi moguci na Beljanicu (pretpostavka, drugim putevima nismo jos isli). Ide se kolskim putevima, uspon je konstantan ali blag, ima i serpentinastih delova. U jednom trenutku se stize do kapije koju smo preskocili, zatim jos jednom na kraju te livade (obelezeno kao "imanje" na treku). Tu verovatno drze krave, konje ili oba. Prati se put koji ide uz ogradu i ubrzo se stize do racvanja ("Sokolica"). Tu ne pravite istu gresku kao i mi, pratite gde vam tabla kaze, i posle jos malo pesacenja (realno, tek ovde pocinje malo jaci uspon) izbijate na zaravan ispod samog vrha. Tu smo naisli na krdo krava u magli, jer cim smo presli cirka 1000 m nadmorske visine naisli smo na gustu maglu. Slaba vidljivost, ali impresivne sumske scene :) Pratite greben bilo kakvom putanjom, jer markacija nema, i ubrzo ste kod pecurke na vrhu, 1339 m. Tu nas je sacekao i jak vetar, pa smo brzo krenuli dalje. Prosli smo pored jednog imanja sa silnim ovcama koje cuvaju jedna dobra starina i dva simpaticna dzukca, repetitora i dalje putem kroz sumu. Naisli smo i na jezero (u magli), a onda smo naisli na greben. Tu smo jurili stazu, povukla nas je markacija koja vodi ko zna gde, onda smo bukvalno samo krenuli nizbrdo kroz travu, pa smo naisli na stazicu, pa kroz sumu, pa zatim kroz metar visoku travu i bilje, zatim precicom nizbrdo kroz sumu da bismo konacno izasli na trek tj. kolski put. Kolskim putem se brdo stize do markirane staze po grebenu, jako interesantan deo, kojim se stize do Jelovog potoka. Preskoci se potok, potom stazom uz potok do izlaska na kolski put, i konacno kolskim putem do izlaska na put sa koga smo i krenuli na trek. Skretanje sa glavnog puta je bilo zbog potrage za pecinom, nismo je nasli. Sve u svemu bilo je i uzivanja i avanture, neke planirane neke spontane, Beljanica je zanimljiva planina bogata sadrzajima, preporuka svima za obici.

Imanje

Sokolica

Simpaticna kucica

Vrh Beljanice

• Photo of sinpe
    sinpe Jul 19, 2016

Generalno doba godine veoma utiče na prohodnost tih slabo korištenih staza. Probali smo uspon/spust na Beljanički plato kroz sva 4 glavna potoka, ali u rano proleće ili kasnu jesen, kad je vegetacija slabija. 250m posle raskrsnice Sokolica ste napravili drugu ključnu omašku (okrivićemo maglu ;) ). Tu se ide severoistočno kolskim putem a zatim uz jarugu Čemernice, mada je i ta varijanta samo za avanturiste. Gore na platou, posle vrha Beljanica, a pre ulaska u šumu, skreće (slaba) markacija Homoljske transverzale rubom litice sve do iznad Raškove livade i dalje Beljaničke kape. Vidim da ste je pronašli (onaj krak unazad) tek iznad Raškove livade. Vlaška pećina je teško uočljiva sa staze. Ulaz se nalazi desetak metara iznad puta i obrastao je šibljem, a prilaz je nikakav.